Ska koppla in växelriktaren i en undercentral, både växelriktare och undercentral sitter i garaget. Jag måste tydligen ha en säkerhetsbrytare på utsidan som ska kunna bryta växelriktaren från resten av husets el.

Elektrikern vill montera brytaren på fasaden i en IP65 normcentral vilket jag tycker blir för stort och fult. Det finns massor med "standalone" smidiga IP65 klassade säkerhetsbrytare som borde fungera utmärkt men han menar att nätägaren inte kommer godkänna det om den inte brytaren sitter i en IP65 normcentral.

Nån som har koll eller erfarenhet av detta?
 
  • Gilla
jbwest72
  • Laddar…
tommib
Det verkar extremt konstigt att nätägaren skulle ha åsikter om vilken kapsling brytaren sitter i så länge den är korrekt klassad.

Har denna elektriker gjort mycket jobb i denna nätägarens nät tidigare? Konstigare saker har väl iofs hänt men det låter som sagt märkligt.

Jag har sett gott om installationer härikring (Stockholm) med säkerhetsbrytare av standalonemodell, i de fall det alls finns.
 
  • Gilla
Näset Västkusten och 1 till
  • Laddar…
Det stämmer nog inte alls det din påstådda elektriker säger att AC-brytaren måste sitta i en normcentral. (kan det vara missförstånd mellan elektriker och trådskapare, fackjargong och mannen på gatan). Däremot kan man tänka sig att elnätsbolaget har synpunkt på att säkerhetsbrytaren ska ha minst ha IP65, eftersom de kan komma att behöva manövrera den.
Att AC-brytaren ska sitta åtkomlig för elnätsbolaget utan att de behöver bryta sig in i din fastighet, är korrekt.

Vi monterade AC-brytaren(4-polig) på fasaden högt upp ca 220 cm för att inte den ska synas så mycket.
Se bifogad bild hur den ser ut. 4-polig 40A 690 V.
Bredd x höjd x djup: 96,4 x 130,4 x 106 mm
Har god UV-beständighet, det måste man tänka på då sitter utomhus.
Den har IP-klass: IP66

Förmodligen tänker din elektriker använda en vanlig billig 3-polig automatsäkring och låta den tjäna som säkerhetsbrytare, och den har väl bara IP-klass 20, tror jag. Därför vill han sätta ett skal med högre IP-klass kring den. Men varför i hela friden inte montera en anständig AC-brytare som har klassning IP66?
 
  • AC-brytare 4-polig 40A 690V, monterad högt på fasad, IP66-klassad med god UV-beständighet, demonterad med insida och utsida visad separat, samt två kabelgenomföringar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Fotografen och 4 till
  • Laddar…
Tack för svar och elektrikern är relativt ung och verkar inte ha stor erfarenhet av sol anläggningar. Jag upplever det som har frågar någon annan och då blir det dubbelt förvirrat.

Hur som innan han landade i en normcentral inkl brytare på utsidan så skulle det vara en IP65 brytare, eftersom den oxå ser trist ut ville jag att han skulle sätta den under taket, precis som Arnodt beskrev ca 220cm upp men han menade då att nätägaren inte godkänner det pga att en kort person måste kunna nå den!?

En annan diskussion som uppstod var att han menar att undercentralen inte får sitta i anslutning/nära växelriktaren pga brandrisk?

När jag skriver detta inser jag att jag borde be leverantören om en annan elektriker men känner ändå att jag behöver ha koll annars kommer det hela bli en "skräpig" montering så tacksam för ytterligare input.
 
  • Wow
Dilato
  • Laddar…
Näset Västkusten Näset Västkusten skrev:
Tack för svar och elektrikern är relativt ung och verkar inte ha stor erfarenhet av sol anläggningar. Jag upplever det som har frågar någon annan och då blir det dubbelt förvirrat.

Hur som innan han landade i en normcentral inkl brytare på utsidan så skulle det vara en IP65 brytare, eftersom den oxå ser trist ut ville jag att han skulle sätta den under taket, precis som Arnodt beskrev ca 220cm upp men han menade då att nätägaren inte godkänner det pga att en kort person måste kunna nå den!?

En annan diskussion som uppstod var att han menar att undercentralen inte får sitta i anslutning/nära växelriktaren pga brandrisk?

När jag skriver detta inser jag att jag borde be leverantören om en annan elektriker men känner ändå att jag behöver ha koll annars kommer det hela bli en "skräpig" montering så tacksam för ytterligare input.
Det du beskriver är som sagt helförvirrat och du får fortsätta med att få någon annan att göra jobbet. Nätägare har inga andra krav än att de ska ha möjlighet att frånskilja lokalproduktion normalt vid mätarplatsen dvs inga brytare på udda ställen i anläggningen berör dem.

Brytare på AC-sidan av omformaren placeras pss lämpligtvis invid den för användning tex vid arbete där. Utvändiga och särskilt i normkapsling är inget normalt och inget som ingår i krav på utförande i de här fallen.

Du får dra det några varv så du inte riskerar att få något udda, onödigt och i värsta fall felaktigt på olika sätt beroende på okunskapen du verkar råkat ut för.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Anledningen till att elnätsbolaget ville ha en AC-brytare för växelriktaren åtkomligt för dem, är för att enfamiljshuset är byggt ca 1965 och mätartavlan med elcentralen sitter i köket, dvs oåtkomligt för elnätsbolaget såvida ingen är hemma eller de bryter sig in. Därför ville de ha en AC-brytare för att kunna bryta växelriktaren och stoppa el-produktionen. Visst sitter den högt så kort elnätspersonal får stå på tå för att nå den. Men de får väl då ställa sig på en drickaback eller låda för att nå bättre.

Vi har övervägt att flytta ut elmätartavla med elcentral ut på fasaden, men det skulle nog kostar en ca 50000 kr eller mer, eftersom alla elkablar då skulle bytas. Därför har det inte gjorts.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Vi har övervägt att flytta ut elmätartavla med elcentral ut på fasaden, men det skulle nog kostar en ca 50000 kr eller mer, eftersom alla elkablar då skulle bytas. Därför har det inte gjorts.
Tips är att inte sätta mätaren i ett fasadskåp utan i ett markmätarskåp istället. Det kostar inga 50000 heller skulle jag säga. Har själv gjort det. Skåpet kostade runt 10 om jag minns rätt och och sen en ny kabel från nya skåpet till gamla mätarplatsen bara så är man hemma. Varför du ska flytta alla kablar förstår jag inte alls.
 
Intressant och hänger ihop mycket bättre så för att ytterligare beskriva förvirringen... Huset är byggt 1984 och har en utanpåliggande el central som självklart redan har en brytare, borde inte den räcka?
Det enda med det är att den brytaren kopplar bort huset från elnätet, den kommer ju inte skilja växelriktaren från hus elen men jag vet inte om det har någon betydelse, antar växelriktaren stänger ned när den inte är kopplad mot nätet?
 
tommib
Nej, det räcker inte. Elnätsbolaget vill kunna bryta bort växelriktaren vid ett eventuellt mätarbyte. Teoretiskt borde den sk. kundens strömbrytare räcka men ev vill de ha något annat också. Hur ser det ut i skåpet? Bild?
 
Har du fasad-elskåp där du har elmätaren, huvudsäkringar(porslinproppar) och huvudbrytaren för ström till elcentralen(den med automatsäkringarna). Elcentralen har du väl i ett så pass modernt hus inne i huset(i hallen).

Ja då kan du sätta säkerhetsbrytaren för växelriktaren i fasad-elskåpet(där finns säkert plats) men då får en matningskabel till växelriktaren(som sitter i garaget) dras därifrån. Men ni kanske inte vill dra en matningskabel från fasad-elskåpet till växelriktaren? Kanske innebär att gräva ner kabel, lång sträcka eller annan svårighet?

Vad är det för fabrikat och typ och märkeffekt på växelriktaren? 3-fas?
 
Redigerat:
Sorry, lite begreppsförvirring från min sida. Med utanpåliggande el-central menade jag fasad-elskåpet med proppar, elmätare och huvudbrytare.

Skulle det funka med huvudbrytaren i fasadskåpet och en säkerhetsbrytare för växelriktaren vid undercentralen inomhus?
Då kan man ju bryta anläggningen från nätet utan att gå in och ett mätarbyte eller annat arbete i fasadskåpet är ju planerade så då kan man hantera att säkerhetsbrytaren är inomhus?

Var precis inne hos grannen med godkänd anläggning och brytaren för växelriktaren sitter inomhus i underskåpet som ansluter till växelriktaren.
 
tommib tommib skrev:
Nej, det räcker inte. Elnätsbolaget vill kunna bryta bort växelriktaren vid ett eventuellt mätarbyte. Teoretiskt borde den sk. kundens strömbrytare räcka men ev vill de ha något annat också. Hur ser det ut i skåpet? Bild?
Sitter den sk kundens brytare enligt nutida byggsätt efter mätaren och uppfyller kraven lastfrånskiljare oberoende handmanöver och låsbarhet är det ok då räcker varselmärkning för produktionsanläggning och att den agerar brytställe där. Oftast är det ju vettigt att ändå separera funktionen med en extra brytare ändå. Det som skiljer lite är de olika elnätsägarnas tekniska anvisningar tex Eon och Vattenfall skiljer sig en del där som stora aktörer i sammanhanget.

I TS fall med det byggåret är om inget ändrats med tiden brytaren vid mätarplatsen inte placerad efter mätning och inte låsbar så det faller på det.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Växelriktaren är en 3-fas Goodwe ET plus 10kVA. Jag har annat inkopplat på undercentralen redan så en brytare i fasadskåpet kommer inte skilja växelriktaren helt ifrån resten av installationen.
 
Näset Västkusten Näset Västkusten skrev:
Sorry, lite begreppsförvirring från min sida. Med utanpåliggande el-central menade jag fasad-elskåpet med proppar, elmätare och huvudbrytare.

Skulle det funka med huvudbrytaren i fasadskåpet och en säkerhetsbrytare för växelriktaren vid undercentralen inomhus?
Då kan man ju bryta anläggningen från nätet utan att gå in och ett mätarbyte eller annat arbete i fasadskåpet är ju planerade så då kan man hantera att säkerhetsbrytaren är inomhus?

Var precis inne hos grannen med godkänd anläggning och brytaren för växelriktaren sitter inomhus i underskåpet som ansluter till växelriktaren.
Då har du det väl förspänt för att kunna bygga som nämnts tidigare här med brytaren för produktion i skåpet och det oberoende var du kopplar in omformaren i anläggningen. En brytare inne i garaget har inte med det att göra direkt men bör/ska ändå finnas där lämpligtvis.

Så se till att du får en bättre person som utför ditt jobb tyvärr är det särskilt i detta nutida Klondyke inte sällan klent beställt med elkompetensen på många nivåer inte bara montörerna.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Näset Västkusten Näset Västkusten skrev:
Växelriktaren är en 3-fas Goodwe ET plus 10kVA. Jag har annat inkopplat på undercentralen redan så en brytare i fasadskåpet kommer inte skilja växelriktaren helt ifrån resten av installationen.
Det som är intressant och som berör yttre aktörer är som sagt att kunna frånskilja din anläggning sett mot nätet där finns då inga problem att ordna det som du beskrivit i ditt mätarskåp. Att du sen har en brytare efter omformaren i garaget som normalt och vettigt har inte med det att göra.

Majoriteten omformare för solel är av typen nätföljande så de ger ingen ö-drift när nätet kopplas från. Ofta utfört så det omöjliggörs rent designmässigt i grundkonstruktionen men av säkerhetsskäl kräver nätägarna ändå av lite olika anledningar en entydig frånkopplingsmöjlighet.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.