BirgitS
S Styrman_jansson skrev:
Hmm, anser du det är mest samhällsekonomiskt att tillgänglighetsanpassa alla badrum oavsett behov eller att tillgänglighetsanpassa betydligt färre när och om behovet uppstår?

Det torde vara självklart för var och en att kostnaden för sistnämnda alternativet är det som är mest ekonomiskt för samhället som helhet.
Du får inte glömma kostnaden för kommunen när en person inte kan flytta hem till sin bostad innan den har anpassats. Det var inte gratis för kommunen när en släkting fick bo på korttidsboende i en månad innan det gick att flytta hem.

Och då behövde det ändå inte rullstolsanpassas fullt ut så det var inget badrum som skulle byggas eller byggas om, i ett sånt fall kan det ju handla om ett halvår innan en byggfirma har tid att påbörja arbetet.
 
BirgitS
S Styrman_jansson skrev:
Och jag ifrågasatte ditt påstående att det skulle vara mer samhällsekonomiskt att alltid behöva bygga om badrum vid väsentlig om/tillbyggnad eller i de fall där behov uppstår.

Jag är intresserad av din matematik då det sistnämnda fallet torde vara betydligt färre badrum.
Det gjordes väl den typen av beräkningar innan man införde kravet har jag för mig. Staten brukar inte ändra lagar godtyckligt. Det är alltså inte frågan om vare sig yonnas eller min matematik.
 
  • Gilla
  • Haha
Tubes och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det gjordes väl den typen av beräkningar innan man införde kravet har jag för mig. Staten brukar inte ändra lagar godtyckligt. Det är alltså inte frågan om vare sig yonnas eller min matematik.
Nja, det är ju skillnad på vad som är mest ekonomiskt för den offentliga sektorn ( vilket naturligtvis är att skjuta alla kostnader på privatpersoner) och samhället som helhet.

Jag kan nog tänka mig vilket av alternativen de räknade på ;)
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Bara för att jag tycker annorlunda än vad du gör i just detta fall så säger det ju inget om vad jag tycker i alla andra fall. Du försökte generalisera utan underlag för det.

Att allt som belastar kommunen påverkar kommunalskatten innebär verkligen inte att en viss sak är den "drivande faktorn" som du påstod att jag ansåg.
Jag är inte tillräckligt intresserad av deltagarna i den här diskussionen som personer utanför den så du kan ta det som detaljstyrare i just detta fall precis som du pratar om "andras egoism".

Nästan allt vi gör belastar kommunen på ett eller annat sätt, men bara det som har väsentlig effekt är värd att diskutera. Att handikappanpassningen kostar kommunen pengar är inte samma sak som att den kostnaden har någon märkbar effekt på kommunalskatten.

Så frågan blir egentligen om man tycker det är bättre att betala en obetydlig mängd mer kommunalskatt eller låta kommunen detaljstyra din planlösning.

Om du tycker det är bättre med alternativ två varför är det inte bra att kommunen också får detaljstyra andra saker i ditt liv för att det skulle då bli en aning billigare för dig? Hur mycket är din frihet värd?
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Staten brukar inte ändra lagar godtyckligt.
Här håller jag inte med. Politikerna är väl kända för att ändra lagar precis enligt tyckande.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
J John Carlson skrev:
Här håller jag inte med. Politikerna är väl kända för att ändra lagar precis enligt tyckande.
Jag tycker att politiker är kända för att utreda något otroligt innan det fattas några beslut.
 
  • Haha
  • Gilla
Tubes och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tycker att politiker är kända för att utreda något otroligt innan det fattas några beslut.
Jag tycker att politiker är kända för att beställa utredningar som stödjer den politiska viljan och bortse från de som inte gör det.
 
  • Gilla
Maria T och 6 till
  • Laddar…
BirgitS
J John Carlson skrev:
Jag tycker att politiker är kända för att beställa utredningar som stödjer den politiska viljan och bortse från de som inte gör det.
Det är därför det finns många remissinstanser och utskott.
 
  • Arg
Tubes
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är därför det finns många remissinstanser och utskott.
Att det tar längre tid ändrar inte utfallet att besluten baseras på politisk vilja, inte någon slags vetenskaplig fakta.
 
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
J John Carlson skrev:
OK, men i just den här frågan handlar det om detaljstyrning enligt mig. Du säger egoism, jag säger detaljstyrning.



Du påstod väl här och tidigare att det skulle bli dyrare kommunalskatt om enskilda nybyggare av villor inte tvingades att följa tillgänglighetskrav till punkt och pricka. Jag påstår att det har ringa betydelse för skatten och för den som blir träffad får betala många gånger över i form av byggnationer de inte vill ha.

Och ja, jag tar gärna istället risken att jag åker på en dyrare ombyggnation ifall jag skulle bli förlamad av en trafikolycka eller skröplig när jag blir gammal då jag uppskattar att den risken kan jag lätt leva med. Även den risken att ett småbarn öppnar mina köksluckor så att jag slipper krångla med lådspärr dagligen istället.

Det är väl lite av en fråga vad var och en har för individuell riskkänslighet. Försäkringar och räntebindning är inte heller obligatoriska.
Det är inte detaljstyrning. Det är baskrav.

Dock bör man ju kunna se på de med lite mer ödmjukhet från bygglovskontorets sida, tycker jag...
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Det är inte detaljstyrning. Det är baskrav.

Dock bör man ju kunna se på de med lite mer ödmjukhet från bygglovskontorets sida, tycker jag...
Vi kan hålla med om att inte hålla med om vad är baskrav och vad är detaljstyrning. För mig är takstolsberäkningarna ett baskrav, inte krav på lådspärr eller handikappsanpassning av toan.

Tycker helt enkelt att nyttokostnadsanalysen är för svag för att rättfärdiga den inskränkningen av friheten.

Kan tycka också att det var högst löjligt att bygglovshandläggaren hade synpunkter om hur min diskmaskin var placerad, om badkaret var tillräckligt stort eller om det fanns tillräckligt med plats för en säng i sovrummet.
Samhället finansierade inte mitt byggprojekt på något sätt så ser jag inte att det finns något stöd för att ha detaljerade åsikter om det heller.
 
  • Gilla
  • Haha
Huddingebo och 4 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du får inte glömma kostnaden för kommunen när en person inte kan flytta hem till sin bostad innan den har anpassats. Det var inte gratis för kommunen när en släkting fick bo på korttidsboende i en månad innan det gick att flytta hem.

Och då behövde det ändå inte rullstolsanpassas fullt ut så det var inget badrum som skulle byggas eller byggas om, i ett sånt fall kan det ju handla om ett halvår innan en byggfirma har tid att påbörja arbetet.
Ja det kostade säkert en slant. Men vad kostar ett nytt badrum? 2-400k? Som då drabbar ALLA som gör en väsentlig ombyggnad. Jag känner inte ens behovet av att räkna på det för att komma fram till vad kostar samhället mest.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Frågan är då hur ofta sådant här akut ombyggnadsbehov uppstår?
Då kan man också räkna på det.
 
  • Gilla
Huddingebo och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
J John Carlson skrev:
Att det tar längre tid ändrar inte utfallet att besluten baseras på politisk vilja, inte någon slags vetenskaplig fakta.
Nu är du där igen och låtsas att jag har skrivit något som jag inte har gjort. Jag har inte påstått att det är "vetenskaplig fakta".
 
BirgitS
J John Carlson skrev:
Tycker helt enkelt att nyttokostnadsanalysen är för svag för att rättfärdiga den inskränkningen av friheten.
Har du satt dig in i kommunens kostnader för anpassningar och räknat på det eller är det bara en killgissning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.