Hej!

Vi har en sladd som det varken finns en början eller slut på - den går helt enkelt bara in i väggen på två ställen. Den kommer inte ut nånstans. Den går inte att dra ut.

Den är tunnare än en vanlig elsladd.

Enligt vissa är det bara att klippa av detta då det "antagligen är en gammal telefonsladd". Men det känns ju lite fel att klippa av en okänd sladd?!

Räcker det att kolla med en multimeter om det är el i den och sen klippa, eller vad gör man? Bild på sladd-jäkeln.
 
  • En hand håller i en tunn vit sladd som går in i väggen vid ett hörn i rummet, nära golvlisten. Sladden ser ut att vara sliten vid väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Villa, lägenhet, bostadsrätt, radhus, hyresrätt...?
Det ser ut att vara en typ av tråd som använts till telefon men kan även vara till någon givare eller något larm.
 
Biltema har spänningsdetektor mät utanpå sladden men troligtvis gammal telefonkabel dom drogs alltid på golvlisterna
 
  • Gilla
Liind
  • Laddar…
D
Har grannen höns?
 
  • Haha
  • Gilla
Patrik440 och 5 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Villa, lägenhet, bostadsrätt, radhus, hyresrätt...?
Det ser ut att vara en typ av tråd som använts till telefon men kan även vara till någon givare eller något larm.
Bostadsrätt!
 
Omöjligt att säga vad den går till så här på distans.
Kan vara telefonkabel eller till porttelefon eller något som en tidigare kreativ innehavare har installerat.
 
L Liind skrev:
Bostadsrätt!
Då skulle jag vara försiktig med att klippa av den.
 
E etompau skrev:
Omöjligt att säga vad den går till så här på distans.
Kan vara telefonkabel eller till porttelefon eller något som en tidigare kreativ innehavare har installerat.
Hur gör man för att få bort den? Tar in en offert från elfirma? Trots 90% säker på att det bara är ingenting.
Men dom som bott här har varit kreativa så vem vet... Men finns det ens såhär smala (2 mm typ) elkablar? Bifogar en bild där den ligger bakom en "vanlig" elkabel (röd ring).
Fotografen Fotografen skrev:
Då skulle jag vara försiktig med att klippa av den.
Men hur gör jag för att få bort den i så fall? Den går längs golvlisten i hela vardagsrummet, in i ett annat rum, in i väggen. Och den verkar verkligen inte ha någon funktion. På bilden går den in i väggen, på andra sidan är vårt sovrum - där finns det ingenting förutom utanpåliggande el och uttag.

Jag har frågat föreningen som inte vet vad det är.

Behöver jag hyra in en elektriker för att typ "säkerställa" att kabeln är död?
 
  • En tunn kabel, markerad med en röd ring, som går in i väggen bakom en tjockare elkabel längs golvlisten i ett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ström är det säkert inte, telefoni är nog ett säkert kort.
Skala upp ytterhöljet med en skalpell/mattkniv så ser du om det är 4, 6, 8, kablar i den.
 
D Dilato skrev:
Ström är det säkert inte, telefoni är nog ett säkert kort.
Skala upp ytterhöljet med en skalpell/mattkniv så ser du om det är 4, 6, 8, kablar i den.
Vad gör jag när jag ser det? Vet man då om det är en telekabel som jag misstänker, så den kan klippas av?
 
tommib
Själva kabeln är sannolikt en EKKX (ELQXBE, ELLXB, "fyrsnöre" mm). Den används till klenspänning så ingen starkström i den. Typisk användning är tele, larm, olika givare och allmänt kommunikation.

Vad finns på andra sidan väggarna där den försvinner? Kan den gå från t.ex. trapphus till fasad? Granne till granne (som i att grannens teleledning går inne hos dig).

Jag skulle absolut inte klippa en okänd kabel i en bostadsrätt. Eller i en villa iofs men då är det lättare att lista ut vad det är för något.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Eller i en villa iofs men då är det lättare att lista ut vad det är för något.
Och nästan garanterat drabbas ingen annan.
 
tommib tommib skrev:
Själva kabeln är sannolikt en EKKX (ELQXBE, ELLXB, "fyrsnöre" mm). Den används till klenspänning så ingen starkström i den. Typisk användning är tele, larm, olika givare och allmänt kommunikation.

Vad finns på andra sidan väggarna där den försvinner? Kan den gå från t.ex. trapphus till fasad? Granne till granne (som i att grannens teleledning går inne hos dig).

Jag skulle absolut inte klippa en okänd kabel i en bostadsrätt. Eller i en villa iofs men då är det lättare att lista ut vad det är för något.
Tack för info! Den finns i hela vardagsrummet (längst in i lägenheten). På ena väggen försvinner den in i vårt sovrum, som inte är vägg i vägg med nån granne utan "mitt i lägenheten". På andra väggen försvinner den in i ett annat av våra rum, men går bort (in mot vårt kök), men sen försvinner den in i väggen bakom en dörr som är mitt i vår lägenhet. Jag kan inte se att det finns några hål i väggar vi delar med grannen. Den här sladden finns inte synligt i vår hall/ut mot trapphus eller grannarna som bor åt andra hållet heller. Verkar osannolikt att den delas med andra - ingen annan granne verkar ha den i sitt vardagsrum!

Men hjälper det om jag betalar x tusen för att en elektriker ska mäta strömmen i den (eller vad dom gör?)? Kan jag på så vis säkerställa att jag inte har grannens eventuella kontakt dragen hos mig? Jag kan ju aldrig veta ifall den gör nån konstig sväng ut mot grannen eftersom den försvinner in i väggarna (dock inga delade väggar)
 
Karrock
L Liind skrev:
Tack för info! Den finns i hela vardagsrummet (längst in i lägenheten). På ena väggen försvinner den in i vårt sovrum, som inte är vägg i vägg med nån granne utan "mitt i lägenheten". På andra väggen försvinner den in i ett annat av våra rum, men går bort (in mot vårt kök), men sen försvinner den in i väggen bakom en dörr som är mitt i vår lägenhet. Jag kan inte se att det finns några hål i väggar vi delar med grannen. Den här sladden finns inte synligt i vår hall/ut mot trapphus eller grannarna som bor åt andra hållet heller. Verkar osannolikt att den delas med andra - ingen annan granne verkar ha den i sitt vardagsrum!

Men hjälper det om jag betalar x tusen för att en elektriker ska mäta strömmen i den (eller vad dom gör?)? Kan jag på så vis säkerställa att jag inte har grannens eventuella kontakt dragen hos mig? Jag kan ju aldrig veta ifall den gör nån konstig sväng ut mot grannen eftersom den försvinner in i väggarna (dock inga delade väggar)
Det är inte grannens eventuella kontakt.

Det kan vara en övergiven telefontråd som har föreslagits, eller en modernare givarkabel som kanske går från en värme/ventdetalj till någon annan enhet. Del av brand- eller inbrottslarm. Men beroende på vad den har för funktion är det inte säkert att det går att mäta något på den även om den fortfarande fungerar. Tänk om det är en fiberkabel? Inte bara att eltejpa ihop igen.

Fråga dig följande:
Kan den få vara i fred tills väggarna ska renoveras och man kan öppna och titta efter?
Är jag beredd att betala en elektriker som undersöker och kanske inte löser det?
Är jag beredd att betala/få skäll om någon del av byggnadens tekniska system lägger av?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Klipp i januari istället. Då blir det tydligare om värmen lägger av.
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.