Hej allihopa,
Nedan ser ni en ful bild på en del av min ev framtida planlösning i min bostadsrätt.

Den stora frågan som jag behöver lite hjälp med är hur man ska leda bort vattnet från inspektionsluckan.

Alternativ 1:
De tjocka orange:a strecken är skvallerröret som då boxas in i en "låda" längs med väggen slutligen "ned till diskbänken med en kontinuerlig fallhöjd. Dock skulle "lådan" behöva vara i vägen för förbi dörren och det är inte så kul... Då tvingas jag ta till en betydligt mer ineffketiv planlösning och offra 1.5kvm.

Alternativ 2:
De små streckade orang:a strecken, är vad jag helst skulle vilja åstadkomma och att då göra en del utav hallen till att bli ett vattentätt golv men med kakelplattor plus tättskikt... men jag är osäker på om det är vattentätt golv enligt Säker Vatten. Kan jag tvinga behöva sätta tättskikt under hela golvet i hallen när jag egentligen bara vill göra det för entrén? GAH!

Jag vet inte heller vilka förväntningar man kan ha på ev läckage och vilka förväntningar man ska ha på läckage från skarvarna mellan de nya och gamla rören som kopplas ihop synliga i inspektionsluckan i väggen.
Kommer det att spruta ut vatten från skvallerröret i flera timmar eller bara någon droppe hit och dit?

Skvallerröret i köket har ju inte direkt någon vattentätt golv under sig men man kan ändå ha ett skvallerrör där under diskbänken... Branschregler gör mig ofta förvirrad...

Alternativ 3?
Ja vad säger ni, finns det något annat alternativ som jag kan ha missat?

Ser framemot att höra från er!
Vänliga hälsningar
Hjärndränkt

Planlösning visar inspektionslucka med alternativ för att leda bort vatten; skvallerrör markerade med orange:a streck, hallens vattentäta golv och rördragning visas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Planritning över en bostadsrätt som visar olika alternativ för dragning av VA- och avloppsrör från inspektionsluckan, markerade med olika färger och streck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns det en golvbrunn i hallen?
 
Nej, finns ingen golvbrunn i hallen.
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Finns det en golvbrunn i hallen?
 
Epod Epod skrev:
Nej, finns ingen golvbrunn i hallen.
Fast det kanske inte finns i badrum, elelr toaletten heller? Eller vad är det för utrymme det handlar om?
Jag vet inte om det är en bra idé att leda vatten från utrymmen med golvbrunn till utrymmen utan golvbrunn, det är det jag menar....
 
  • Haha
  • Gilla
Epod och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Epod Epod skrev:
Jag vet inte heller vilka förväntningar man kan ha på ev läckage och vilka förväntningar man ska ha på läckage från skarvarna mellan de nya och gamla rören som kopplas ihop synliga i inspektionsluckan i väggen.
Kommer det att spruta ut vatten från skvallerröret i flera timmar eller bara någon droppe hit och dit?
Det beror väl på vad som händer, kan vara allt från droppläckage i en skarv till att stammen går sönder och mängder med vatten kommer. Men det senare fallet är väl inget som det är tänkt att skydda mot. Det är framför allt droppläckage som man vill hitta innan dropparna har orsakat skada i väggar och bjälklag.
Epod Epod skrev:
Skvallerröret i köket har ju inte direkt någon vattentätt golv under sig men man kan ändå ha ett skvallerrör där under diskbänken... Branschregler gör mig ofta förvirrad...
I eller under diskbänksskåpet ska man ha plastskydd, typ som under diskmaskinen, och skvallerröret ska då mynna ovanför det och därifrån ska vattnet rinna framåt och bli synligt på golvet resp. i skåpet.

Har du funderat på att placera köket vägg i vägg med badrummet och ta vatten och avlopp därifrån?

Du har väl inte glömt bort att sovrum 1 behöver friskluft?

Blir kanske enklare att förstå om du laddar upp befintlig planlösning också.

Ett tips är att inte låsa upp sig i en viss teknisk lösning utan låta företagen komma med förslag. Alltså bättre att speca att jag vill ha köket här och där finns det stammar och hur kommer ni att lösa det, än att säga åt firmorna att så här ska ni dra rören. Det handlar om vem som har ansvaret när lösningen inte fungerar, du vill inte hamna i situationen att du får ideliga stopp i avloppsröret och företaget bara säger "men det beror ju på att du ville ha så konstig rördragning".
 
  • Gilla
Epod
  • Laddar…
Skvallerrör för....?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Fast det kanske inte finns i badrum, elelr toaletten heller? Eller vad är det för utrymme det handlar om?
Jag vet inte om det är en bra idé att leda vatten från utrymmen med golvbrunn till utrymmen utan golvbrunn, det är det jag menar....
Joi badrum finns men det är för långt bort.
 
Befintlig planlösning.
 
  • Planskiss som visar en befintlig planlösning med vardagsrum, kök, sovrum, badrum, hall och balkong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS BirgitS skrev:
Det beror väl på vad som händer, kan vara allt från droppläckage i en skarv till att stammen går sönder och mängder med vatten kommer. Men det senare fallet är väl inget som det är tänkt att skydda mot. Det är framför allt droppläckage som man vill hitta innan dropparna har orsakat skada i väggar och bjälklag.

I eller under diskbänksskåpet ska man ha plastskydd, typ som under diskmaskinen, och skvallerröret ska då mynna ovanför det och därifrån ska vattnet rinna framåt och bli synligt på golvet resp. i skåpet.

Har du funderat på att placera köket vägg i vägg med badrummet och ta vatten och avlopp därifrån?

Du har väl inte glömt bort att sovrum 1 behöver friskluft?

Blir kanske enklare att förstå om du laddar upp befintlig planlösning också.

Ett tips är att inte låsa upp sig i en viss teknisk lösning utan låta företagen komma med förslag. Alltså bättre att speca att jag vill ha köket här och där finns det stammar och hur kommer ni att lösa det, än att säga åt firmorna att så här ska ni dra rören. Det handlar om vem som har ansvaret när lösningen inte fungerar, du vill inte hamna i situationen att du får ideliga stopp i avloppsröret och företaget bara säger "men det beror ju på att du ville ha så konstig rördragning".
Hej BirgittaS!
Kul att se dig svara igen på mina inlägg :)

Jag antar väl att man ska nog resonera med utrymmen utanför badrum att det är ett par droppar och inte skyfall. Golvet är relativt vattentåligt och att upptäcka läckaget i tid.

Fastigheten är byggd 1944 och stammarna är känsliga. Därför jag vill fortsätta använda köksstammarna. Styrelsen är också skeptiska till att koppla köket mot badrummets stammar, på något sätt överbelasta de. Men det kanske tåls att man tittar på den idén igen.

Jajustja, frisk luft. Bra poäng. Men köket borde väl ha det idag redan tänker jag? Vad räknas som frisk luft? Är det ventiler vid elementet under fönstret?

Jo det är sant att det vore bra om man gjorde så dvs låta de få komma med förslag. Men rörmokarens lösning ger inte alltid den bästa planlösningen. Oavsett så vägrar en Säker Vatten certifierad rörmokare gå med på en lösning som innebär en avvikelse såvitt jag inte väljer att godkänna det därmed ta det fulla ansvaret vid ev skador.

Dock har jag tyvärr märkt att kunskapsnivån och tolkningar varierar bland hantverkare gällande Säker Vatten. Min rörmokare menar att skvallerröret i bef.stam där de gamla kopparrören till min våning byts ut, som blir pex-rör kopplas med kopparrören som går upp, det skvallerröret kring fogarna måste mynna ut till köket i fallande höjd. Men när jag har läst och tänkt till, så känns det som att principerna att upptäcka tidigt och vara vattentåligt mot läckage är de vägledande principerna... Men jag spekulerar bara... Jobbigt att inte veta.
 
M MagHam skrev:
Skvallerrör för....?
De gamla kopparrören från källaren till min våning ska bytas ut mot nya Pex-rör, de behöver i sin tur skarvas samman med de äldre kopparrören som går upp till grannen ovanför.
Så, pga skarvet behövs det skvallerrör. Men frågan är, hur ska det mynnade ut. Vad krävs för att Säker Vatten ska säga ok?
 
Måste man verkligen ha skvallerrör, eller kan man lösa det med elektronisk detektering som larmar vid fukt i skåpet?
Typ motsvarande som tex Verisure har för att lösea på golvet under diskmaskinen
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
ullet
Om du tex har klinkergolv i hallen som är relativt vattentåligt, så jag skulle nog leda ut skvallerröret där om jag var i ditt läge. Kanske inte helt 100 enligt Säker vatten, men så nära man kan komma. Det är dessutom ett ställe där du snabbt skulle upptäcka ett ev läckage.
 
  • Gilla
Epod
  • Laddar…
ullet ullet skrev:
Om du tex har klinkergolv i hallen som är relativt vattentåligt, så jag skulle nog leda ut skvallerröret där om jag var i ditt läge. Kanske inte helt 100 enligt Säker vatten, men så nära man kan komma. Det är dessutom ett ställe där du snabbt skulle upptäcka ett ev läckage.
Det är ju frågan egentligen, varför är det ok ha skvallerrör under diskbänken där underlaget är plastmatta, men inte ok att ha skvallerrör på klinkergolv?... Imorgon får vi svar iaf, då meddelar jag er andra :)
 
BirgitS
Epod Epod skrev:
Jajustja, frisk luft. Bra poäng. Men köket borde väl ha det idag redan tänker jag? Vad räknas som frisk luft? Är det ventiler vid elementet under fönstret?
Kök ska enligt de normer som har funnits i några årtionden inte ha friskluft.
Friskluft = Luft som kommer utifrån, t.ex. ventil vid elementet.
Alla ventilationsändringar ska godkännas av styrelsen.
Epod Epod skrev:
Dock har jag tyvärr märkt att kunskapsnivån och tolkningar varierar bland hantverkare gällande Säker Vatten.
Så är det nog, rörmokarna är vana vid vanliga praktiska åtgärder medan det du vill göra är ett specialfall. Du kanske skulle behöva någon på en "högre nivå", någon sorts expert på tankegångarna bakom branschreglerna. Jag vet inte om Säker vatten har någon sån konsult, eller om en besiktningsman skulle kunna passa. Har Säker vatten någon kundtjänst?
 
  • Gilla
Epod
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.