Nu börjar jag bli lagom trött och irriterad på Ikeas skit saker.
Jag får verkligen inte på fronten på deras diskmaskin villboda.
Har två fronter med våglig kopplingsskena.
Följt monteringsanvisningen till fullo, men beslagen låser inte fast i lyckan och den tar i när det öppnas, nedre delen av luckan sitter ej fast när den öppnas utan bara hänger i fria luften.

HJÄLP MIG SNÄLLA
 
  • Integrerad diskmaskin från IKEA, vit, öppen, tom, energiklass D, pris och garantinformation visas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och du har följt alla instruktioner till punkt och pricka? Det är tydligen flera "om och men" för att montera en front på en sån maskin, enligt infon på ikea:

https://www.ikea.com/se/sv/customer...les/7e096c03-9b89-48fb-95fg-70f88fd69b3c.html

Observera att det skiljer lite om du köpt maskinen på ikea och om du köpt maskinen hos någon annan återförsäljare.

Luckan ska vara stängd när du monterar fronten osv, osv.

Har själv inte någon diskmaskin från ikea så mer hjälp än så kan jag inte ge.
 
A
Z Zannapanna skrev:
Nu börjar jag bli lagom trött och irriterad på Ikeas skit saker.
Jag får verkligen inte på fronten på deras diskmaskin villboda.
Har två fronter med våglig kopplingsskena.
Följt monteringsanvisningen till fullo, men beslagen låser inte fast i lyckan och den tar i när det öppnas, nedre delen av luckan sitter ej fast när den öppnas utan bara hänger i fria luften.

HJÄLP MIG SNÄLLA
Lite bilder!
 
Hej! Löste sig detta? Har samma utmaning nämligen...
 
Hej, vi har löst det. Men kommer knappt ihåg hur 🤣 men ska ta några bilder på det senare idag till dig!👍🏽
 
T tobbecokta skrev:
Hej! Löste sig detta? Har samma utmaning nämligen...
Får du fast sidobeslagen /vinklarna som sitter skruvade i frontluckan in i sidan av maskinluckan.
 
putte22 putte22 skrev:
Får du fast sidobeslagen /vinklarna som sitter skruvade i frontluckan in i sidan av maskinluckan.
Hej,
Ny här och frusterad. Får inte till detta med Villboda maskin och Havstorp front. Min hamnar dessuom 3 mm lägre i överkant trots att mallen är följd.
Skruven i sidan (punk16 i bruksanvisningen) sitter i mitten av min sida, inte i nederkant.
Spenderade va 1 timma med Ikeas kund tjänst på telefonen, o de säger att allt är rätt men att de kan felanmäla detta.
Någon som vet hur jag ska lösa detta.
Har samma problem som Zannapanna från 3/12 2023.

/Christine
 
Z Zannapanna skrev:
Hej, vi har löst det. Men kommer knappt ihåg hur 🤣 men ska ta några bilder på det senare idag till dig!👍🏽
Hej,
Vore toppen om du vill dela bilder hur du löste detta!
Tack på förhand!
/Christine
 
christineandersson281 christineandersson281 skrev:
Hej,
Ny här och frusterad. Får inte till detta med Villboda maskin och Havstorp front. Min hamnar dessuom 3 mm lägre i överkant trots att mallen är följd.
Skruven i sidan (punk16 i bruksanvisningen) sitter i mitten av min sida, inte i nederkant.
Spenderade va 1 timma med Ikeas kund tjänst på telefonen, o de säger att allt är rätt men att de kan felanmäla detta.
Någon som vet hur jag ska lösa detta.
Har samma problem som Zannapanna från 3/12 2023.

/Christine
monterinsanvisningen är väldigt förenklad
man måste mäta höjderna och avstånden till bänkskivan för att få detta rätt
man måste ta hänsyn till hur diskmaskinen i sig är infäst
mallen kan gå bra de flesta ggrna men oftast får man göra egna uträkningar var mallen skall placeras på luckan
 
christineandersson281 christineandersson281 skrev:
Hej,
Ny här och frusterad. Får inte till detta med Villboda maskin och Havstorp front. Min hamnar dessuom 3 mm lägre i överkant trots att mallen är följd.
Skruven i sidan (punk16 i bruksanvisningen) sitter i mitten av min sida, inte i nederkant.
Spenderade va 1 timma med Ikeas kund tjänst på telefonen, o de säger att allt är rätt men att de kan felanmäla detta.
Någon som vet hur jag ska lösa detta.
Har samma problem som Zannapanna från 3/12 2023.

/Christine
Du skall justera höjden med skruven och har du tur räcker justermånen till för detta
 
returen returen skrev:
monterinsanvisningen är väldigt förenklad
man måste mäta höjderna och avstånden till bänkskivan för att få detta rätt
man måste ta hänsyn till hur diskmaskinen i sig är infäst
mallen kan gå bra de flesta ggrna men oftast får man göra egna uträkningar var mallen skall placeras på luckan
Tack för svar. Förstår ändå inte och här kommer en förklaring på mitt problem som säkerligen inte är så svårt för någon insatt men för mig rena grekiskan. Får inte hit en snickare och känner ingen annan, så får jag inte till detta så får jag ringa in någon, men hade varit underbart att lösa detta själv med er hjälp.
Sidoskruvarnas funktion: Enl beskrivning, så ska de gå in i sidan längst ner på luckan, där finns inget hål på min maskin. Istället sitter hålet högre upp under två större hår närmare mitten på sidopanelen (efter man tagit bort metal bitarna på båda sidorna). Skruvar man in en 1,6 cm skruv (m) så fäster den inte någon stans, själva metal vinkeln sitter ovanför detta hål, se bild. Detta är problem 1, finns det någon lösning,
Problem 2: överkant är ca 3 mm för låg, och detta kan jag ju justera, genom att flytta på "vita plast hattar" ner ca 3 mm, bör jag göra detta? Se bild även en bild där jag visar att allt är skruvat enl mall.

Suuuupertacksam för svar!!!
 
  • Illustration av montering av en diskmaskinlucka med beskrivning av placering och skruvning av sidoskruvar samt justering av luckans höjd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand pekar på ett hål på sidan av en diskmaskin, där skruvarnas funktion diskuteras i relation till monteringsproblemet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en hand som håller i en sidopanel på en maskin med två stora hål och ett mindre hål, visar problem med skruvplacering och metallskenor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning fäst på en panel, visar detaljerade instruktioner för montering, med skruvhål på en diskmaskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av köksskåp och bänkskiva som inte sitter korrekt på plats, med en laptop i bakgrunden och några installationsdokument på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
christineandersson281 christineandersson281 skrev:
Tack för svar. Förstår ändå inte och här kommer en förklaring på mitt problem som säkerligen inte är så svårt för någon insatt men för mig rena grekiskan. Får inte hit en snickare och känner ingen annan, så får jag inte till detta så får jag ringa in någon, men hade varit underbart att lösa detta själv med er hjälp.
Sidoskruvarnas funktion: Enl beskrivning, så ska de gå in i sidan längst ner på luckan, där finns inget hål på min maskin. Istället sitter hålet högre upp under två större hår närmare mitten på sidopanelen (efter man tagit bort metal bitarna på båda sidorna). Skruvar man in en 1,6 cm skruv (m) så fäster den inte någon stans, själva metal vinkeln sitter ovanför detta hål, se bild. Detta är problem 1, finns det någon lösning,
Problem 2: överkant är ca 3 mm för låg, och detta kan jag ju justera, genom att flytta på "vita plast hattar" ner ca 3 mm, bör jag göra detta? Se bild även en bild där jag visar att allt är skruvat enl mall.

Suuuupertacksam för svar!!!
Börjar tro att jag inte "skjuter på" den rätt, skenorna nertill bör fästas i något? O sen justerar man höjd upp o ner med skruven? Där borde jag få till mina 3 mm i ovankant. Finns det nåt trick för att få på den rätt, för min sitter onekligen helt fel.
 
Ja skenorna nertill på frontluckan ska fästas i maskinen. Och där har du några mm att justera på sen.

En sak som slog mig!! Har du fått rätt kopplingsbeslag till luckan. Ikea har bytt beslag för ett tag sedan. Jag fick fel beslag först. Men upptäckte det innan började montera. Ska se om jag hittar info.

Edit.
Ser att du använder en hel frontlucka så kopplingsbeslag använder du inte.
 
Jag har dessa!
 
  • Monteringsinstruktioner med olika komponenter, inklusive två metallbeslag (markerade J) i röd ruta, skruvar och andra monteringsdelar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.