S sinuslinus skrev:
Jag hävdar att du har fel.
Sen är det en tjänst som ingår i priset när man är elhandelskund hos Tibber som ger ca 1000kr/år. Du får liksom pizzorna på köpet.
För dig skulle det dessutom inte krävas något extrajobb eftersom du redan kopplar in laddsladden varje dag.
okay 6-7 pizzor om året
känns inte livsavgörande att använda denna tjänst, men hade det varit i månaden så...
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
returen returen skrev:
okay 6-7 pizzor om året
känns inte livsavgörande att använda denna tjänst, men hade det varit i månaden så...
Alltså. Som han säger, ställer du in att du vill ha bilen fullladdad varje morgon så får du det. Det är inget problem, du kan få gridreward ändå men visst om du inte vill ha det så strunta i det då.
 
  • Gilla
  • Haha
returen och 1 till
  • Laddar…
A Andreas Mur skrev:
Alltså. Som han säger, ställer du in att du vill ha bilen fullladdad varje morgon så får du det. Det är inget problem, du kan få gridreward ändå men visst om du inte vill ha det så strunta i det då.
Ja inte fan engagerar jag mig för några gratislunch om året så korrupt är jag inte men å andra sidan är jag ingen ukrainare heller
 
returen returen skrev:
Ja inte fan engagerar jag mig för några gratislunch om året så korrupt är jag inte men å andra sidan är jag ingen ukrainare heller
Den kommentaren tog nog lika lång tid att skriva som för en elbils ägare att koppla in sladden 10 gånger 😂
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Den kommentaren tog nog lika lång tid att skriva som för en elbils ägare att koppla in sladden 10 gånger 😂
nä jag har sett dessa batteribilars ägare stått och fummla i tiotals minuter innan de får in han.om de ens hittar den då den är för liten i kylan
 
returen returen skrev:
Ja inte fan engagerar jag mig för några gratislunch om året så korrupt är jag inte men å andra sidan är jag ingen ukrainare heller
Inte speciellt mycket engagemang iom att bilen ändå ska laddas. Men Ok, tolkar då att du mer är en ryss då . Men du kanske inte kör el bil heller? Så då kanske inte laddning överhuvudtaget är aktuellt, så i så fall vad är frågan?
 
  • Haha
returen
  • Laddar…
Fick nyss svar av min elnätsleverantör att de inte har bestämt hur effekttariffen kommer att utformas, men att de planerar för olika effekttariff på dag och natt, sommar och vinter, vecka och helg. Detta då de har sina förbrukningstoppar på morgonen (då arbetsplatserna går igång) och på eftermiddagen/aftonen när middagen skall lagas. De räknar med att detta förblir effekttopparna även med ökande elbilsladdning i framtiden.

Så för min del så är det inga bekymmer att fortsätta med att optimera elbilsladdningen efter elpriset, så länge det sker på sommaren, natten eller helgen.

Min leverantör planerade dock även i fortsättningen att ha kvar en avgift för säkringsstorlek, men de tänker sänka överföringskostnaden per kWh. Så i praktiken kan man se det som att man för över pengar från kWh under månaden till kW under topp.

I mitt fall har jag 20A huvudsäkringar och det är inte på något sätt rimligt att sänka detta, för då räcker inte effekten till under de kallaste dagarna på vintern. Med 16A så blir det dessutom svårt att köra apparater utan att tänka på vad övrigt som kör. Det skulle nog leda till att huvudsäkringar går om man lagar mat och tvättar samtidigt, som ett exempel...
 
  • Gilla
Gillar att bygga
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Köp en box som övervakar strömförbrukningen i huset och laddar med det som inte andra förbrukare använder. Dvs, de flesta boxar har denna funktion.

Då kan du ladda med det som finns och oftast kommer det att räcka till. Behöver du mer laddkräm under natten på vintern, ja då får du säkra upp huset.
Köp en zaptec med lastbalansering, billigt och helt ok.
 
S Styrman_jansson skrev:
Intressant.

Jag har ju ett lite "logistiskt" problem då jag har mätaren i att markmätarskåp vid infarten. Därifrån är det ca. 10-12m till garagebygget och kanske 20m till huset så inte så smidigt om man ska dra massa signalkablage emellan.

Tills vidare har kopplar jag in bilen med CEE-uttag i uttag på mätarskåpet.
Schneider har en Trip protektor normmodul. Den behöver en egen 3-polig dvärgbrytare 2A.
De tar upp 4+3 moduler + strömtrafo.

Sen tillkommer JFB med påkopplad shuntutlösare som kräver en extra kabel till laddboxen.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Schneider har en Trip protektor normmodul. Den behöver en egen 3-polig dvärgbrytare 2A.
De tar upp 4+3 moduler + strömtrafo.

Sen tillkommer JFB med påkopplad shuntutlösare som kräver en extra kabel till laddboxen.
Hmm, så mycket modulplatser har jag inte i markskåpet.
Jag får helt enkelt köra på med CEE-"sladden" tills garaget är redo för box!
 
S Styrman_jansson skrev:
Hmm, så mycket modulplatser har jag inte i markskåpet.
Jag får helt enkelt köra på med CEE-"sladden" tills garaget är redo för box!
Med du måste inte ha strömtrafos i markskåpet.
Du sätter de prylarna på din inkommande el, i elcentralen. 😀
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Intressant.

Jag har ju ett lite "logistiskt" problem då jag har mätaren i att markmätarskåp vid infarten. Därifrån är det ca. 10-12m till garagebygget och kanske 20m till huset så inte så smidigt om man ska dra massa signalkablage emellan.

Tills vidare har kopplar jag in bilen med CEE-uttag i uttag på mätarskåpet.
Varför inte köra wifilösning för box och lastbalansering, fungerar bra för mig.
 
A Andreas Mur skrev:
Varför inte köra wifilösning för box och lastbalansering, fungerar bra för mig.
För att Wifi inte når till där jag vill ha boxen ;)
 
Kan man inte använda PowerLine till garaget, lastbalansering kräver väl ingen större bandbredd/hastighet?
 
D Dilato skrev:
Kan man inte använda PowerLine till garaget, lastbalansering kräver väl ingen större bandbredd/hastighet?
Går kanske. Ska bara bygga klart garaget först ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.