Hej!

Jag planerar att gjuta en ny betongplatta ovanpå en befintlig betongplatta, med 50 mm cellplastisolering emellan. Är det möjligt att lägga isoleringen direkt på den befintliga plattan och sedan gjuta en armerad betongplatta ovanpå med hjälp av en betongbil? Vilka faktorer bör jag tänka på för att säkerställa att detta görs korrekt?


Behöver jag någon fuktspärr under isoleringen såfall vilka alternativ finns det?

Jag ska upp 70 mm från isoleringen!
 
  • Bild av ett rum med en grov, obearbetad betonggolvyta, några burkar färg, verktyg och en vedspis. Väggarna är delvis lagade och fönster finns högt placerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Detta är inte längre en rekommenderad eller godkänd åtgärd, största problemet med plattan på mark är att den mest troligt kommer trycka upp fukt och detta hamnar då i isolering och det kommer främja tillväxt och att plasta i botten så kommer fukten hamna där och det blir tillväxt.

Rekommenderat är någon typ av ventilerat golv, t.ex Nivell eller Jape ventgolv.
Nivell reglar upp och har hängande isolering och man bygger ytskickt ovanpå dessa reglar som då har hängade isolering mellan, Jape ventgolv är en matta som ventileras i botten och sedan lägger man cellplast ovanpå och ovanpå det önskat övergolv.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Jag vet inte svaret på frågan men jag tror det är lättare för de som kan att svara om du skriver vad du försöker göra. Är det isolering du vill åstadkomma eller är det att snygga till? Eller annat?
 
J Jensnorrland skrev:
Detta är inte längre en rekommenderad eller godkänd åtgärd, största problemet med plattan på mark är att den mest troligt kommer trycka upp fukt och detta hamnar då i isolering och det kommer främja tillväxt och att plasta i botten så kommer fukten hamna där och det blir tillväxt.

Rekommenderat är någon typ av ventilerat golv, t.ex Nivell eller Jape ventgolv.
Nivell reglar upp och har hängande isolering och man bygger ytskickt ovanpå dessa reglar som då har hängade isolering mellan, Jape ventgolv är en matta som ventileras i botten och sedan lägger man cellplast ovanpå och ovanpå det önskat övergolv.
Vill inte ha in organisk material under mark! Känns lurt speciellt att du inte ser om det tränger in fukt i framtiden.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag vet inte svaret på frågan men jag tror det är lättare för de som kan att svara om du skriver vad du försöker göra. Är det isolering du vill åstadkomma eller är det att snygga till? Eller annat?
Nej frågan är väl om jag jag behöver nån kapillärbrytande exempelvis makadam på bef platta alt det går bra att köra direkt på plattan med isolering ovan på.
 
Henke1993 Henke1993 skrev:
Vill inte ha in organisk material under mark! Känns lurt speciellt att du inte ser om det tränger in fukt i framtiden.
Kolla denna lösning, om du skall lägga något ovanpå befintlig platta bör du ha någon typ av ventilering för att fukt som tränger upp från plattan(ja det tränger upp fukt ur plattan) inte skall ta sig in i nya konstruktionen.

https://www.japeventgolv.se/files/6316/3641/1526/Jape_Ventgolv_-_overgolv.pdf
 
Henke1993 Henke1993 skrev:
Nej frågan är väl om jag jag behöver nån kapillärbrytande exempelvis makadam på bef platta alt det går bra att köra direkt på plattan med isolering ovan på.
Vad blir takhöjden i så fall? 1,70? Ser ju inte ut som du har jättemycket marginal?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Vad blir takhöjden i så fall? 1,70? Ser ju inte ut som du har jättemycket marginal?
232 idag kommer bli 220 efter nya plattan
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Vad blir takhöjden i så fall? 1,70? Ser ju inte ut som du har jättemycket marginal
Det har ju varit ett uppreglat trägolv som jag har rivit haha 170 hur kan du se det? Haha
 
J Jensnorrland skrev:
Kolla denna lösning, om du skall lägga något ovanpå befintlig platta bör du ha någon typ av ventilering för att fukt som tränger upp från plattan(ja det tränger upp fukt ur plattan) inte skall ta sig in i nya konstruktionen.

[länk]
Ja det ser ju nice ut! Men vill nog inte gå på en metod som är så ung! Besiktningsmannen kommer såga jape så ingen prishöjning av hus om man vill sälja i snar framtid.

Plus vill inte ha en ventilerat golv på 2 cm platta det är jordlukt som kommer upp från små hål vid kanterna.
 
Henke1993 Henke1993 skrev:
Ja det ser ju nice ut! Men vill nog inte gå på en metod som är så ung! Besiktningsmannen kommer såga jape så ingen prishöjning av hus om man vill sälja i snar framtid.
J Jensnorrland skrev:
Detta är inte längre en rekommenderad eller godkänd åtgärd, största problemet med plattan på mark är att den mest troligt kommer trycka upp fukt och detta hamnar då i isolering och det kommer främja tillväxt och att plasta i botten så kommer fukten hamna där och det blir tillväxt.

Rekommenderat är någon typ av ventilerat golv, t.ex Nivell eller Jape ventgolv.
Nivell reglar upp och har hängande isolering och man bygger ytskickt ovanpå dessa reglar som då har hängade isolering mellan, Jape ventgolv är en matta som ventileras i botten och sedan lägger man cellplast ovanpå och ovanpå det önskat övergolv.
Godkänd metod att ha en betongsula i källaren? Det har väl alla nybyggnationer med källare ingen kör vill jappe?
 
Henke1993 Henke1993 skrev:
Ja det ser ju nice ut! Men vill nog inte gå på en metod som är så ung! Besiktningsmannen kommer såga jape så ingen prishöjning av hus om man vill sälja i snar framtid.
Fast Jape är det ända som är P-märkt och godkänt av RISE, jag kommer köra det på min platta på mark.
Det finns ju nivell som är annan modell, detta har dock högre minimi bygghöjd som är högre än Jape därför jag valde jape istället då jag har begränsat med utrymme mellan platta och tak.

Att lägga cellplast isolering direkt på befintlig plattan kommer en besiktningsman INTE godkänna det kan jag garantera då det tillåter att fukt ligger kvar mellan platta och isolering vilket kan skapa påväxt.
 
J Jensnorrland skrev:
Fast
J Jensnorrland skrev:
Fast Jape är det ända som är P-märkt och godkänt av RISE, jag kommer köra det på min platta på mark.
Det finns ju nivell som är annan modell, detta har dock högre minimi bygghöjd som är högre än Jape därför jag valde jape istället då jag har begränsat med utrymme mellan platta och tak.

Att lägga cellplast isolering direkt på befintlig plattan kommer en besiktningsman INTE godkänna det kan jag garantera då det tillåter att fukt ligger kvar mellan platta och isolering vilket kan skapa påväxt.
är det ända som är P-märkt och godkänt av RISE, jag kommer köra det på min platta på mark.
Det finns ju nivell som är annan modell, detta har dock högre minimi bygghöjd som är högre än Jape därför jag valde jape istället då jag har begränsat med utrymme mellan platta och tak.

Att lägga cellplast isolering direkt på befintlig plattan kommer en besiktningsman INTE godkänna det kan jag garantera då det tillåter att fukt ligger kvar mellan platta och isolering vilket kan skapa påväxt.
På mark visst! Men källare nej vill inte ha in organiskt material under mark, du borde gå i en nyrenoverad källare på ett sjukhus i Sverige så är det inte ens träkarmar på dörrar. Så trä i källare nej tack för min del!

Ovan mark visst!

Sen har jag inget problem med fukt i plattan har nyligen dränerat mitt hus och plattan har stått öppen i 6 månader har inga fuktfläckar.
 
Henke1993 Henke1993 skrev:
På mark visst! Men källare nej vill inte ha in organiskt material under mark, du borde gå i en nyrenoverad källare på ett sjukhus i Sverige så är det inte ens träkarmar på dörrar. Så trä i källare nej tack för min del!

Ovan mark visst!

Sen har jag inget problem med fukt i plattan har nyligen dränerat mitt hus och plattan har stått öppen i 6 månader har inga fuktfläckar.
Vars har jag nämnt organiskt material?
En platta på mark hanteras likt en källare som också på sitt viss är en platta på mark, har du inte tillräcklig underliggande isolering på plattan så har du garanterat fukt uppträngning, detta behöver inte vara fuktfläckar eller något som faktiskt syns, kan vara så små mängder att de dunstar nu när plattan är exponerad.

Här har du lite mer information om befintlig oisolerad betongplatta
https://www.husgrunder.com/renovera...ongplatta/#oisoleradplatta-isolera-lagtakhojd

Men att lägga isolering på befintlig betongplatta oavsett om det är i en källare eller platta på mark och sedan gjuta på denna kommer aldrig en besiktningsman godkänna, kommer bli en notis om riskkonstruktion i protokollet.

Det som dock är godkänt är om du antingen bilar ut befintlig platta, gräver ut sättar in singel isolering och sedan gjuter ny platta eller lägger ett mekaniskt ventilerat golv på befintlig platta och lägger det du vill ovan på det.

Ventilerat golv som t.ex Jape ventgolv eller isoler platon som är en plast med koppar som håller en liten spalt mellan platta och din nya golvkonstruktion kommer inte få anmärkning som riskkonstruktion.

Nedan bild på en eventuell lösning utan organiskt material helt och ny platta på cellplastisolering som i sin tur vilar på ett ventgolv.

Schematisk bild som visar lageruppbyggnad av golvkonstruktion: distansmatta, cellplastskiva, fiberduk, armeringsnät, flytspackel och slutligen golvmatta/klinker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm_
  • Laddar…
Henke1993 Henke1993 skrev:
232 idag kommer bli 220 efter nya plattan
12 cm makadam, isolering och ny platta? Jag menar med förslaget med makadam
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.