Bild från vårt badrum med klinker och kakel samt elektrisk komfortgolvvärme med visserligen vattenburet element men ett elektriskt på 400 W är liknande i storlek och utseende.

Badrum med klinkergolv och vitkaklade väggar, två handdukar hänger ovanför ett vattenburet element.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Farstatjej90 och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Men du har ju fått svaret här, det är inte något omöjligt du begär. Antingen lägger du golvvärme som blir dyr som sjutton pga installationen med isolering eller dyr som sjutton i drift för det saknas isolering.

Eller så kör du radiator. Har du gott om pengar och är noga med det estetiska så kör!
mikethebik mikethebik skrev:
Bild från vårt badrum med klinker och kakel samt elektrisk komfortgolvvärme med visserligen vattenburet element men ett elektriskt på 400 W är liknande i storlek och utseende.

[bild]
Märkligt att hantverkaren sa att "man inte vill ha element när man har klinkers".
 
  • Wow
Farstatjej90
  • Laddar…
Ännu en bild på element med kakel :)

Ska dock själv ta bort detta och byta ut mot vattenburen golvvärme och handdukstork som huvudsaklig värme när vi renoverar. Men det är väldigt effektivt!

Edit: vi har dock plastmatta och inte klinker, fattar dock inte varför det skulle vara ett problem.
 
  • Vitt element under ett fönster i ett badrum med kakel och plastmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Farstatjej90 och 1 till
  • Laddar…
Lackerad handdukstork kanske? Och ingen golvvärme
 
  • Sökresultat för lackerad handdukstork med fokuserad text: "En lackerad yta avger mer värme och håller yttemperaturen lägre.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Yowsa
  • Laddar…
BirgitS
Innan badrumsrenoveringen hade vi ett kaklat badrum med radiator (vatten), såg lika normalt ut där som i vilket annat rum som helst. Nu är det golvvärme men den är ju nästan aldrig på utan det är handdukstorken (radiatorvatten) som värmer upp rummet. Tycker man att golvet blir alltför kallt så kan man ha badrumsmattor på de ställen där fötterna är mest.
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
BirgitS
M Mjärn skrev:
Lackerad handdukstork kanske? Och ingen golvvärme
Jag undrar om det där verkligen stämmer och inte bara är reklam. Varför skulle värmen från rör komma ut lättare om man målar rören i stället för att kroma dem?
 
  • Gilla
Mjärn och 1 till
  • Laddar…
M Mjärn skrev:
Kan du ta en bild på ditt badrum så jag får se hur det ser ut med elementet?🙂
Nej jag har ingen radiator i mitt badrum eller dina problem heller men du kan säkert googla fram en bild ganska lätt ☺️

Tillägg: såg att du fått exempel tidigare i tråden. De tycker jag inte ser konstigt ut i alla fall ☺️
 
  • Gilla
Mjärn
  • Laddar…
M Mjärn skrev:
Märkligt att hantverkaren sa att "man inte vill ha element när man har klinkers".
Hantverkaren menar nog att det blir kallare golv med klinker och ”vill ha” är en bedömningsfråga.

Jag håller på att bygga en toalett med klinker och element.

När vi renoverar badrummet så blir det också element och klinker.

Inget konstigt men lite kallare.
 
  • Gilla
Farstatjej90 och 2 till
  • Laddar…
M Mjärn skrev:
Lackerad handdukstork kanske? Och ingen golvvärme
Jag hade tänkt föreslå handdukstork. Det är ju nästan som en radiator men lite praktiskt att kunna torka på den också... Men jag tänkte på kromad.

D Dr Benz skrev:
Hantverkaren menar nog att det blir kallare golv med klinker och ”vill ha” är en bedömningsfråga.
Ja, man vill nog ha en badrumsmatta på vintern om inte annat... Sedan är det så att även med golvvärme så kommer du kanske inte att ha på den värmen under höst/vår och det blir då kallt om golvet ändå. Det skulle bli alldeles för varmt hemma hos mig med värmen på, men golven i badrum är då lite kallare (mina är dock luftburen golvvärme från fjärrvärmen).
 
  • Gilla
Mjärn
  • Laddar…
Är kärnproblemet att klinkergolvet kommer bli kallt av plattan? Det löser du ju då inte med element eller handdukstorkar, utan du behöver isolering och/eller kraftig golvvärme igång.

Om problemet "bara" är att golvvärmen kommer gå mycket så är det snarare en ekonomisk fråga, men å andra sidan räcker det kanske med en slinga med mindre effekt för att få komfort på golvet (med ite isolerskivor mm i botten).

För egen del gillar jag inte alls kalla klinkergolv så skulle antingen satsa på golvvärme eller fundera på annat material.
 
C Conqvist skrev:
Är kärnproblemet att klinkergolvet kommer bli kallt av plattan? Det löser du ju då inte med element eller handdukstorkar, utan du behöver isolering och/eller kraftig golvvärme igång.

Om problemet "bara" är att golvvärmen kommer gå mycket så är det snarare en ekonomisk fråga, men å andra sidan räcker det kanske med en slinga med mindre effekt för att få komfort på golvet (med ite isolerskivor mm i botten).

För egen del gillar jag inte alls kalla klinkergolv så skulle antingen satsa på golvvärme eller fundera på annat material.
Det lutar mer åt att skita i golvvärme och sätta ett element och/eller handdukstork. Att golvet blir kallt kan jag inte göra något åt isåfall. Mer än att ha tofflor eller lägga en matta där på vintern.

kanske kan man ha våtrumsmatta på golvet och kakel på väggen?
 
BirgitS
M Mjärn skrev:
kanske kan man ha våtrumsmatta på golvet och kakel på väggen?
Det har en del.
 
  • Gilla
Farstatjej90 och 1 till
  • Laddar…
S
Vi har elgolvvärme i källaren. Oklart hur väl isolerad plattan är nedåt. Vi använder det som enda värmekälla i badrummet vintertid. Drar inte något nämnvärt om man inte maxar det är min uppfattning. Vi har dock ca 19-20 gr inomhus vintertid så det kanske beror på det.

Edit/ källarens badrum ska det vara.
 
  • Gilla
Farstatjej90 och 1 till
  • Laddar…
Ibland läser man att golvvärme på endast en del av oisolerad bottenplatta ökar fuktvandringen i övriga delar av huset.
Jag har en sådan installation i badrum i källare under mark och slår bara på golvvärmen sporadiskt vid behov.
För grunduppvärmning i badrummet har jag en elradiator med fläkt inställd på 18grader. Luftvärmepump för resten av källaren. När det ska duschas fjärrstyrs radiatorn till 22grader en stund innan.

/Höghus
 
  • Gilla
Mjärn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.