1,35% i ränterabatt, <50% belåningsgrad, 3 mån.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
1.15% rabatt på 70% belåningsgrad ca 3.5 miljon lån.
Flyttade över lite pension spar samt "startade" spar till barnen på ca 250 kr månaden.
 
Varför stannar man ens kvar hos storbankerna om man bara får 1-1.2% rabatt på deras listräntor?
 
  • Gilla
Babababa och 3 till
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Vad har ni som har Nordea för rabatt på listräntan för 3mån, 1 och 2 åriga binndningstider?

Jag vet att det redan finns "bolånedatabasen" här på byggahus..
Jag ska nämligen förhandla ränta med Nordea på 3mån, 1 och 2 åriga bolån och eftersom de utgår från rabatt på listpriset så är man inte mycket hjälpt av Byggahus databas annat än för de som alldeles nyligen uppdaterat sina räntor.
Hej, vi har 1.35% rabatt, ink grönt bolån 1.45%. 79% belåning.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
P para skrev:
Varför stannar man ens kvar hos storbankerna om man bara får 1-1.2% rabatt på deras listräntor?
Tror alla pratar om procentenheter - så från listräntan ner till runt 2,9-3,2% ränta på de flesta bindningstider nu.

Kommer vänta några månader och eventuellt lösa in mitt bundna bolån i förtid när räntan har halkat ner ännu mer.
 
  • Gilla
Bor i pepparkakshus och 1 till
  • Laddar…
1.35% i rabatt på 3mån rörligt hos Nordea har vi med 30-35% belåningsgrad
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
1,35 % i rabatt på 3 mån rörligt ca 67% lånegrad.
Edit: Hos Nordea alltså
 
D Dortmunder DAB skrev:
Tror alla pratar om procentenheter - så från listräntan ner till runt 2,9-3,2% ränta på de flesta bindningstider nu.

Kommer vänta några månader och eventuellt lösa in mitt bundna bolån i förtid när räntan har halkat ner ännu mer.
Nja, inte med 1% rabatt
 
  • Skärmbild av Nordeas bolån med bindningstid, ränta, ändring i procent och senaste ändringsdatum för olika tidsperioder från 3 månader till 8 år.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
4774
Det är väl inte "rabattens %" som ger räntan? Rabatten är ju bara ett påhittat begrepp av bankerna som mig veterligen de inte ens får hålla på med, ex "om du oxå flyttar ditt pensionssparande till oss får du så mycket rabatt, om du inte gör det får du bara så här lite i rabatt". Har man bra ekonomi och sköter den så har banken inget att klaga på utan handlar mer om list ränta och hur mycket man själv orkar argumentera med banken. Och bankens egna inlåningsränta. Eller är jag helt ute och cyklar? Så förhandlar iaf jag när det är dags att fönya vilkoren och det har fungerat bra.
 
1,3%, 70-80% belåningsgrad beroende på vilken värdering man går på...
 
Fairlane
N nissebrun skrev:
…eller landshypotek som t.o.m. ligger lite lägre.
Eller högre...

Som svar förra gången du påstod att LHB ligger lägre så beror det på. Det gör det kanske för dig, men det är inte så alltid.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Eller högre...

Som svar förra gången du påstod att LHB ligger lägre så beror det på. Det gör det kanske för dig, men det är inte så alltid.
 
  • Tabell från SBAB som visar räntebindningstider och räntesatser för 3 mån, 4,12%, 1 år, 3,67%, 2 år, 3,36%, 3 år, 3,23%, 4 år, 3,25% och 5 år, 3,26%.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Landshypotek Banks tabell över räntesatser för olika bindningstider och belåningsgrad, inklusive räntor för 3 mån, 1-5 års bindningstid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Eller högre...

Som svar förra gången du påstod att LHB ligger lägre så beror det på. Det gör det kanske för dig, men det är inte så alltid.
Jag bifogar deras räntor så kan man jämföra själv. 3-mån. rörlig är lika men övriga löptider ligger landshypotek lägre verkar det som.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
1,43 på stort bolån, har massa annat hos Nordea inklusive företagskonto och någon extra rabatt pga. grönt hus eller vad man kallar det.
 
Fairlane
N nissebrun skrev:
Jag bifogar deras räntor så kan man jämföra själv. 3-mån. rörlig är lika men övriga löptider ligger landshypotek lägre verkar det som.
Det beror ju på vilka siffror du matar in.
Prova mata in värdet 5 miljoner på huset och 3,5 miljoner i lån så får åtminstone jag lägre ränta på SBAB.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.