Jag har tibber som elleverantör och jag köpte en laddbox från dom också (easee).

Har smartladdning på i deras app så det enda jag behöver göra är att stoppa i kabeln så laddar den så billigt den kan.

Går att ställa in hur mycket batteri man vill ha

I Augusti brände jag 813 kWh till en kostnad av -9,31 kr tack vare smartladdning och grid rewards
 
G Greger_08 skrev:
Jag har tibber som elleverantör och jag köpte en laddbox från dom också (easee).

Har smartladdning på i deras app så det enda jag behöver göra är att stoppa i kabeln så laddar den så billigt den kan.

Går att ställa in hur mycket batteri man vill ha

I Augusti brände jag 813 kWh till en kostnad av -9,31 kr tack vare smartladdning och grid rewards
Är det bara elpriset eller även med överföringen o skatt?
 
G Greger_08 skrev:
Jag har tibber som elleverantör och jag köpte en laddbox från dom också (easee).

Har smartladdning på i deras app så det enda jag behöver göra är att stoppa i kabeln så laddar den så billigt den kan.

Går att ställa in hur mycket batteri man vill ha

I Augusti brände jag 813 kWh till en kostnad av -9,31 kr tack vare smartladdning och grid rewards
Tillkommer dock nätavgift och skatter på det, för mig kostade nätavgifter ink skatter ca 1.7kr per kwh under Augusti, sedan tillkomm själva elkostnaden...

Räknar jag med allt (nät,skatter och förbrukning) så kostade/drog bilen 3kr per mil under Augusti. Cirka exakt.
 
P para skrev:
Är det bara elpriset eller även med överföringen o skatt?
Det kommer på en faktura från vattenfall 😢

Men det är svårt att komma billigare undan och smidigt är det också.
 
W whatever skrev:
Tillkommer dock nätavgift och skatter på det, för mig kostade nätavgifter ink skatter ca 1.7kr per kwh under Augusti, sedan tillkomm själva elkostnaden...

Räknar jag med allt (nät,skatter och förbrukning) så kostade/drog bilen 3kr per mil under Augusti. Cirka exakt.
Betalade nätavgift innan jag skaffade elbil därför tar jag inte med den kostnaden :).. Dock så ska ju elöverföring och energiskatt med på 60 öre..

Så när jag laddar bilen och får "grid rewards" på ~190 öre så får jag 130 öre/kWh 😎
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Jag har tibber som elleverantör och jag köpte en laddbox från dom också (easee).

Har smartladdning på i deras app så det enda jag behöver göra är att stoppa i kabeln så laddar den så billigt den kan.

Går att ställa in hur mycket batteri man vill ha

I Augusti brände jag 813 kWh till en kostnad av -9,31 kr tack vare smartladdning och grid rewards
men då kunde du i värsta fall komma ut till en oladdad bil när du skulle ut på långresa?
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
returen returen skrev:
men då kunde du i värsta fall komma ut till en oladdad bil när du skulle ut på långresa?
Man kan ställa in att man vill ha 80% laddat på tills på söndag kl 15.00..

Men visst något kan ju gå fel på natten brända säkringar internet nere o.s.v dock så brukar jag starta laddningen manuellt om jag vet att bilen är tom och jag jag ska till Arlanda tidigt nästa dag.

Värre saker kan ju hända typ att man blir av med ratten som på BMWn jag hade innnan 🙃
 
  • Haha
returen
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Man kan ställa in att man vill ha 80% laddat på tills på söndag kl 15.00..

Men visst något kan ju gå fel på natten brända säkringar internet nere o.s.v dock så brukar jag starta laddningen manuellt om jag vet att bilen är tom och jag jag ska till Arlanda tidigt nästa dag.

Värre saker kan ju hända typ att man blir av med ratten som på BMWn jag hade innnan 🙃
var det laddnings fel att ratten försvann på BMWn+
 
  • Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
S
returen returen skrev:
men då kunde du i värsta fall komma ut till en oladdad bil när du skulle ut på långresa?
Svaret är nej. Ställer man avresetid så ser Tibber till att bilen är laddad till den tidpunkten.
 
S sinuslinus skrev:
Svaret är nej. Ställer man avresetid så ser Tibber till att bilen är laddad till den tidpunkten.
Men då får du ju ingen kickback över natten
utan det förutsätter att du inte behöver bilen varje dag utan mer ibland och egentligen skulle klara dig med allmänna kommunikationsmedel
 
S
returen returen skrev:
Men då får du ju ingen kickback över natten
utan det förutsätter att du inte behöver bilen varje dag utan mer ibland och egentligen skulle klara dig med allmänna kommunikationsmedel
Behöver ju inte ladda fullt varje dag. Bilen rullar 6 mil jobbpendling varje dag.
Igår så fick jag båda typerna grid awards innan den laddade. Först satte den igång laddningen och sen fick jag betalt för att den pausade laddningen.
 
  • Skärmbild av en app som visar en graf över elpris för laddning av elbil, "Grid Rewards" och "Smartladdning", med kostnad -5,21 kr och förbrukning 34 kWh.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Behöver ju inte ladda fullt varje dag. Bilen rullar 6 mil jobbpendling varje dag.
Igår så fick jag båda typerna grid awards innan den laddade. Först satte den igång laddningen och sen fick jag betalt för att den pausade laddningen.
ja du bor i stan..
jag kör minst 20mil per dag uppåt 90mil
 
S
returen returen skrev:
ja du bor i stan..
jag kör minst 20mil per dag uppåt 90mil
Okej så vad är din poäng? Att du behöver ladda så mycket varje dag att bilen laddas konstant när den är hemma?

Du får också ersättning när Tibber pausar laddningen. Varje session är ca 20 minuter.
Är smartladdning aktiv så har du möjlighet till ersättning bara sladden sitter i bilen.

Jag laddade 318 kWh hemma i augusti och betalade minus 194kr för det exklusive nätavgifterna.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Okej så vad är din poäng? Att du behöver ladda så mycket varje dag att bilen laddas konstant när den är hemma?

Du får också ersättning när Tibber pausar laddningen. Varje session är ca 20 minuter.
Är smartladdning aktiv så har du möjlighet till ersättning bara sladden sitter i bilen.

Jag laddade 318 kWh hemma i augusti och betalade minus 194kr för det exklusive nätavgifterna.
min poäng är att det som verkligen behöver en bil inte kan använda en slik tjänst som motsvarar en Pizza i månaden det är det ju liksom inte värt. -en pizza omfg- dessutom under semestern
 
S
returen returen skrev:
min poäng är att det som verkligen behöver en bil inte kan använda en slik tjänst som motsvarar en Pizza i månaden det är det ju liksom inte värt. -en pizza omfg- dessutom under semestern
Jag hävdar att du har fel.
Sen är det en tjänst som ingår i priset när man är elhandelskund hos Tibber som ger ca 1000kr/år. Du får liksom pizzorna på köpet.
För dig skulle det dessutom inte krävas något extrajobb eftersom du redan kopplar in laddsladden varje dag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.