Svarar på en väldigt gammal tråd som haft en del tvärsäkra uttalanden och andra mindre.

Skall börja med att säga att jag VET inte. Men det enda ställe som skulle reglera vad man ska göra är vad jag vet BBR och där får man skilja på "ska", "bör" och "kan".

Vi börjar med att kolla på vad de allmänt skriver om imkanaler i 5:5332 Imkanaler:

"Imkanaler​

Imkanaler med tillhörande delar ska utformas med ett skydd mot spridning av brand och brandgas inom och mellan brandceller. Skyddet ska begränsa risken för spridning av brand till intilliggande byggnadsdelar eller fast inredning och så att brandcellsgränser upprätthålls. (BFS 2011:26)."


Här klargör de vad man SKA göra. Dvs. detta MÅSTE man uppfylla. Dessa krav är ju (som väldigt allmänt hållna, här talas det om att man ska ha "skydd mot spridning" och "begränsa risken".Inga tidsramar för spridning eller klasser nämns alls. Rent juridiskt skulle det nog bli en tolkningsfråga vad som är "bra nog" om man bara utgår från dessa krav.


Eftersom vi nu fokuserar på småhus så läser vi vidare och ser vad de skriver om just detta:


"I kök i bostäder och andra utrymmen med hushållsspis eller ugn bör imkanalen utföras i lägst brandteknisk klass EI 15. Som alternativt till EI 15 kan imkanalen utföras i lägst brandtekniskt klass E 15 och med ett skyddsavstånd till brännbara material på minst 30 mm. Anslutningsdon till imkanaler bör utformas med material i lägst brandteknisk klass E. Kanaler och anslutningsdon kan placeras mot brännbart material vid genomgång av hyllor eller skåpsidor. Även ovansidan och andra mindre delar av ytterhöljet till spisfläktar kan placeras mot brännbart material. (BFS 2011:26)."


Allt ovan är endast saker man "bör" eller "kan" göra.

Som jag förstått och tolkat det så uppfyller man "skall" kravet (som man MÅSTE följa) om man följer "bör" eller "kan" kraven nedan, dvs. ex. har 30mm brandisolering. Sedan finns det inget som hindrar att man väljer en annan lösning för att uppfylla skall kraven.

Så min slutsats är att RENT JURIDISKT så kan man välja vilka lösningar som helst för att uppfylla skall kraven, men man bör väl då kunna visa på att det faktiskt gör så också.
Brandspjäll kan ju såklart vara en sån lösning, men om den "räcker till" är en annan fråga.

RENT TEKNISKT så kan man ju argumenterea för att ett brandspäll som uppfyller EI60 bättre står emot spridning än en isolering som endast uppfyller EI15. Å andra sidan kan man väl i teorin tänka sig att något brinnande objekt tar sig förbi brandspjället utan att utlösa smältsäkringen och lyckas antända en gigantisk fettansamling som ligger ovan brandspjäll och att du därmed har fått spridning....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.