J jonaserik skrev:
Och gotlandsstuk på taket vid gavlarna, inget överhäng och regn slår på fasaden. Men billigt är det att bygga så och fasaden ruttnar inte under garantitiden, utan efter bäst före datum.
Om du betalar handpenning så kan du säker få vilket tak du vill ;-)
 
Wedelvåffla Wedelvåffla skrev:
Jag fick idag ett besked från Polisen att min anmälan läggs ned p g a man verkar ha annat att sätta dit denna bedragare för, urklipp ur meddelandet:
Brottet du var målsägare i har avslutats med beslut, skäl och motivering enligt följande.
Beslut Förundersökningen läggs ned
Skäl Det kan antas att åtal för brottet inte skulle komma att ske till följd av en bestämmelse om åtalsunderlåtelse i 20 kapitlet rättegångsbalken. Något väsentligt allmänt eller enskilt intresse åsidosätts inte genom att förundersökningen läggs ned.
Motivering [Den misstänkte] är åtalad, kommer att åtalas eller strafföreläggas för annan brottslighet. Den påföljd (straff) som då kommer att bestämmas är tillräcklig för att omfatta också den nu aktuella brottsligheten. Samhällets eller enskildas intressen hindrar inte en åtalsunderlåtelse.
Beslutsdatum 2023-05-26
Exakt så är det tyvärr i Sverige. Är inte själv berörd av just Attefallsbedrägerier men ett annat bedrägeti.

Står någon åtalad för brott med större straffpåföljd så läggs alla mindre mål ner, dvs frikort att begå mindre brott och jackpott om du inte döms för huvudbrottet.

Enl polisen så sker det här alltmer systematiskt och öppet utan målvakter. Småbedragare kör på tills några hundra tusen kronor och sedan 1-3 mån fängelse och så copy&paste.

Enda sättet att stävja är att alla separata brott räknas samman istället för frikort som nu.

FB gör heller inget för att stävja bedrägerier. Inte ens när man anmäler med polisanmälan och rapport tas annonser bort.

PS! Ser att FB ff kryllar av Attefallshusen ifråga. Trist om felaktigt för vissa ser riktigt trevliga ut även om prisnivån numera verkar släpa efter rätt kraftigt jämfört med erkända leverantörer.
 
Redigerat:
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
J JMG skrev:
Exakt så är det i Sverige. Är inte själv berörd av Attefallsbedrägerier men ett annat bedrägeti.

Står någon åtalad för brott med större straffpåföljd så läggs alla mindre mål ner, dvs frikort att begå mindre brott och jackpott om du inte döms för huvudbrottet.

Enl polisen så sker det här alltmer öppet och systematiskt. Småbedragare kör på tills några hundra tusen kronor och sedan. 1-3 mån fängelse och så copy&paste.

Enda sättet att stävja är att alla separata brott räknas samman istället för frikort som nu.

FB gör heller inget för att stävja bedrögerier. Inte ens när man anmäler med polisanmälan eller rapport.

PS! Ser att FB ff kryllar av Attefallshusen ifråga. Trist om felaktigt för vissa ser riktigt trevliga ut.
Jo, nu blir det OT, men jag har ett ärende hos kronofogden mot en bedragare som jag tyvärr blev offer för för ett par sedan. Och trots 100-tals fall och anmälningar så fortsätter bara typen med nya bedrägerier. Jag ser det genom ständigt nya offer på listan som kräver återbetalning. Polisen la för övrigt ned min anmälan med hänvisning om att han redan var anmäld för grövre brott.

Kan bara hända i Sverige, brottslingarnas paradis! Tyvärr valde jag den hederliga banan i livet, men det är klart, några måste ju finansiera brottsligheten med.

Vi kan ju för övrigt hjälpas åt att anmäla annonser vi vet är bedrägliga, så försvinner åtminstone just de annonserna. Bara ett par klick liksom. Jag gör det alltid.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Vispen74 Vispen74 skrev:
Jo, nu blir det OT, men jag har ett ärende hos kronofogden mot en bedragare som jag tyvärr blev offer för för ett par sedan. Och trots 100-tals fall och anmälningar så fortsätter bara typen med nya bedrägerier. Jag ser det genom ständigt nya offer på listan som kräver återbetalning. Polisen la för övrigt ned min anmälan med hänvisning om att han redan var anmäld för grövre brott.

Kan bara hända i Sverige, brottslingarnas paradis! Tyvärr valde jag den hederliga banan i livet, men det är klart, några måste ju finansiera brottsligheten med.

Vi kan ju för övrigt hjälpas åt att anmäla annonser vi vet är bedrägliga, så försvinner åtminstone just de annonserna. Bara ett par klick liksom. Jag gör det alltid.
Vi kanske ska samla ihop till en enkelbiljett för denna herre och vinka av sattyget på Arlanda?
 
  • Gilla
Vispen74
  • Laddar…
Han har fortfarande många hus ”tillsalu” på facebook.
Hur har det gått för er som blev lurade?
 
  • Arg
Bästerortarn
  • Laddar…
Jag säljer själv attefallshus och gick in på marketplace för att jag tänkte att det kunde vara en bra marknadsföringskanal men såg då helt sanslöst låga priser på flera attefallshus, oftast marknadsförda som visningshus eller max 2 kvar. Säljaren har ett väldigt snarlikt namn till han som stått bakom bluffen genom attefalls-fabriken, bilden är misstänksamt lik den med.

Vill kolla med er om ni anmält dessa inlägg och om det givit någon effekt? Kanske dum fråga då det verkar vara väldigt enkelt att lägga upp ny profil med samma bluff, tar för givet att det är en bluff då det knappast även för ett visningshus är möjligt att leverera ett fullutrustat 30 kvm hus för 350.000 kr och ett nytt för 550.000 kr.

Förstör så klart för andra seriösa aktörer men värst av allt för er konsumenter som råkat ut för hans bluff.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Dick Eriksson M-Cabin Dick Eriksson M-Cabin skrev:
Jag säljer själv attefallshus och gick in på marketplace för att jag tänkte att det kunde vara en bra marknadsföringskanal men såg då helt sanslöst låga priser på flera attefallshus, oftast marknadsförda som visningshus eller max 2 kvar. Säljaren har ett väldigt snarlikt namn till han som stått bakom bluffen genom attefalls-fabriken, bilden är misstänksamt lik den med.

Vill kolla med er om ni anmält dessa inlägg och om det givit någon effekt? Kanske dum fråga då det verkar vara väldigt enkelt att lägga upp ny profil med samma bluff, tar för givet att det är en bluff då det knappast även för ett visningshus är möjligt att leverera ett fullutrustat 30 kvm hus för 350.000 kr och ett nytt för 550.000 kr.

Förstör så klart för andra seriösa aktörer men värst av allt för er konsumenter som råkat ut för hans bluff.
Det är väl fri marknad även för bluffarna när myndigheterna och Facebook struntar i dom

Du får skriva det i annonsen
Fördelar med Dick Eriksson M cabin:
- levererar faktiskt huset

😅
 
  • Gilla
  • Haha
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.