Hej!

Jag är på jakt efter en batteridriven grästrimmer samt lövblås för lite städning av stenkanter mm. Jag har idag inga andra batteridrivna verktyg, varken trädgårdsverktyg eller skruvdragare, så vad ska jag satsa på? Jag tänker mig att köpa byggverktyg också, till framtida projekt och det vore ju trevligt om batterierna skulle kunna passa på alla verktyg man har.

Så vad har ni för tips?
 
DeWalt, Milwaukee, Makita eller Bosch blå så blir du nog nöjd. Min uppfattning är att Makita har blivit lite förbisprugna när det kommer till batteriteknik, men folk verkar vara nöjda ändå.
 
Mitt tips är att testa hur de passar dina händer/din kropp.

För mig blev det Makita då jag tycker att de sitter bäst i handen.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Är det till vanligt hushållsarbete som verktygen ska användas så kommer Ryobi duga bra. Finns ibland paket med 5-10 verktyg och batterier till ett överkomligt pris på Jula till exempel.

Även Parkside från Lidl duger för ett vanligt hushåll och det som behöver göras i det.

Tänker du bygga altaner, renovera fullständigt eller starta ett hobbysnickerie så är serierna riktade mot proffesionellt bruk bättre att överväga.
 
Att ha 2 eller till och med 3 olika batterisystem kan vara bättre än att enbart utgå från 1. För vissa maskiner är bäst från en tillverkare medan en annan tillverkare har en bättre av en annan maskin.
 
  • Gilla
pjgb och 1 till
  • Laddar…
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Tänker du bygga altaner, renovera fullständigt eller starta ett hobbysnickerie så är serierna riktade mot proffesionellt bruk bättre att överväga.
Är inte just altanbyggen, helrenovering eller nybyggnation av enstaka villa/ fritidshus/ garage just vad som är normalt hushållsbruk för oss 'byggahusare'?
 
  • Gilla
Nilstyko
  • Laddar…
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Att ha 2 eller till och med 3 olika batterisystem kan vara bättre än att enbart utgå från 1. För vissa maskiner är bäst från en tillverkare medan en annan tillverkare har en bättre av en annan maskin.
Det här tycker jag är det bästa rådet. Välj en tillverkare som täcker allt, eller åtminstone det mesta, och kör på det.

Vi kör Makita och är nöjda.
 
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Är det till vanligt hushållsarbete som verktygen ska användas så kommer Ryobi duga bra. Finns ibland paket med 5-10 verktyg och batterier till ett överkomligt pris på Jula till exempel.

Även Parkside från Lidl duger för ett vanligt hushåll och det som behöver göras i det.

Tänker du bygga altaner, renovera fullständigt eller starta ett hobbysnickerie så är serierna riktade mot proffesionellt bruk bättre att överväga.
ROYOBI duger bara som bojsänke.
hemsk produkt att använda
dewalt till viktiga grejjer såsom skruvdragare hancirkelsåg, mutterknack
bosch till det man använder mindre 2st borrskruvdragare, dammsugare, tigerharry, bandsåg, fein. borrhammare mm
 
Har trimmer, tigersåg, lövblås, skruvdragare, häcksax i power4all-format. Märks att det egentligen är lite för små batterier för lövblåsen(husqvarna) och häcksaxen(bosch) men det funkar ok för min lilla trädgård.
Sen är man ju en tönt här på forumet för att man har gröna bosch istället för blå. Men det är jag ok med.
 
  • Gilla
Silkesnusa
  • Laddar…
T
Vi har en trimmer och ett antal skruvdragarvarianter från Makita och är väldigt nöjda med dem. Sen är det bra att kolla lite vad det märke ni väljer har för alternativ på de maskiner ni tänker att ni kommer att köpa/behöva.
Med tre batterier så kan vi köra trimmern i princip kontinuerligt då ett batteri laddas nästan lika snabbt som man gör slut på ett. Kan tänka mig att en lövblås drar lite mer ström så kolla driftstid för ett batteri och att blåsen kan variera flödet.

När det gäller 18v maskiner har jag inte ens funderat på att köpa in mig på ett annat system men har en 12v skruvdragare från Bosch eftersom det kom ett bra erbjudande med diverse chuckar och den är otroligt smidig. (hade provat en lånad innan)
 
S Staffan-N skrev:
Har trimmer, tigersåg, lövblås, skruvdragare, häcksax i power4all-format. Märks att det egentligen är lite för små batterier för lövblåsen(husqvarna) och häcksaxen(bosch) men det funkar ok för min lilla trädgård.
Sen är man ju en tönt här på forumet för att man har gröna bosch istället för blå. Men det är jag ok med.
Då är vi två 🥳
 
B
Du nämner ju inte din budget? Har man gott om pengar är bra verktyg trevligt.

Ska man skruva upp en tavla om året och har dåligt med pengar, så funkar väl ryobi. Ska man skruva mer så kommer man snabbt störa sig på många saker.

många billiga verktyg har jag kastat för att de är för dåliga.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Själv kör jag Makita på batterivertyg och Festool på sladdverktyg (dammsugare, kap & gersåg och fräs) och är väldigt nöjd. Makita har väldigt mycket verktyg/maskiner för trädgården också, vilket jag uppskattar.
 
B BSOD skrev:
Du nämner ju inte din budget? Har man gott om pengar är bra verktyg trevligt.

Ska man skruva upp en tavla om året och har dåligt med pengar, så funkar väl ryobi. Ska man skruva mer så kommer man snabbt störa sig på många saker.

många billiga verktyg har jag kastat för att de är för dåliga.
det är roligare att sätta upp denna tavla om man riktiga grejer typ bosch dewalt
 
returen returen skrev:
det är roligare att sätta upp denna tavla om man riktiga grejer typ bosch dewalt
Å ska tavlan upp på betongväggen är det Hiltin som åker fram.
 
  • Gilla
  • Haha
returen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.