Lova att denna tråden inte dör… Du måste uppdatera oss så fort du får svar 😀
Hade du inte bott så satans långt bort hade jag åkt dit och muppat mig med honom bara för att jävlas
 
  • Gilla
Alti och 7 till
  • Laddar…
korven_b korven_b skrev:
vilken by/ stad är det?
Timrå
 
  • Gilla
korven_b
  • Laddar…
B byggare bobs bror skrev:
Lova att denna tråden inte dör… Du måste uppdatera oss så fort du får svar 😀
Hade du inte bott så satans långt bort hade jag åkt dit och muppat mig med honom bara för att jävlas
Jag uppdaterar.
Jag gissar på att jag kommer komma en motanmälan flygande.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Nästa gång jag åker förbi med skotern så drar jag igenom staketet och gör en snabb grillning på naturtomten.
 
  • Gilla
Masonite och 6 till
  • Laddar…
Tyvärr ligger Timrå för långt från västsverige där jag rör mig (veckopendlar) annars skulle det vara mig ett nöje att driva med din granne för så som talesättet lyder, "Sådant läder skall sådan smörja ha" och med åren har jag samlat på mig stora mängder smörja :)
Men som en mjukstart kan du berätta för ungarna att de inte behöver tolerera grannarnas skrikande när de passerar och visa dem den här videosnutten där en lämplig respons visas.

 
  • Gilla
GammelMan99 och 4 till
  • Laddar…
E EvoP skrev:
Det är dom som väsnas mitt i natten. Tror dom däckar vid 02 och sedan hör man musiken till tidig morgon med konstant högsta volym så man hör basen i mitt hus.

Detta folk står även och sågar ute på framsidan 03 på natten för dom fått för sig att bygga något. Kört slipmaskin 02 på natten på altan har hänt.
Dom gör som det passar dom själva utan hänsyn till andra grannar.
Grannfruns efternamn säger en hel del. Många knäppgökar som heter så.
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Är det strandskydd inblandat har ju verkligen inte grannen något att hämta vad gäller staketet. Uppenbar privatisering av strandskyddsmark. Gräset ser klippt ut också. Det är inte heller tillåtet.

Sen vet kommunen uppenbarligen inte vad den håller på med, eller låter medvetet grannen bryta mot strandskyddsreglerna. Att staketet inte får vara där är inte en bygglovsfråga, utan en miljöbalksfråga och kommunen måste ta i den.

Det är bara för dig att anmäla strandskyddsbrottet igen.
JO-anmäl kommunen om de underlåter att ta tag i strandskyddbrottet
 
  • Gilla
Svante6 och 1 till
  • Laddar…
P
A atomlab skrev:
Skoter får bara köras på led och kortast möjliga väg på allmän väg. All körning utanför leden kräver ägarens medgivande.
Nja det är en svammeltolkning som sprids för att bikta markägare...
Till att börja med går det inte att diskutera i det här med snöskoter vad som uttryckligen är lovligt utan man lär kolla åt andra hållet.. När har det bevisats att det är olovligt och så grovt att det blir straffbart..
Terrängkörningslagen gäller till att börja med även markägaren själv med vissa undantag , avverkning osv aldrig nöjesåkning ens på egen mark..
Men markägaren kan inte ge nåt tillstånd för att bryta mot terrängkörningslagen varken för sig själv eller nån annan.
Att fälla nån med bara stöd av terrängkörningslagen är inte helt enkelt då den är full av luddigheter och undantag och en massa rättsfall om hur den hitills har tolkats.. tex måste man helst uppvisa skador pga den olovliga åkningen och snötäkt mark har ett tydligt undantag i terrängkörningslagen.
Sen har viss kommuner förstärkt skyddet med att i lokala stadgar reglera snöskoteråkning ytterligare och det är ofta i såna kommuner på såna platser där dom flesta rättsfall visar att man kan dömmas

Så även om allmänningen inte bästa platsen för skoteråkning så är det en mycket svårare sak att lyckas att staffa nån för tilltaget..

Dessutom finns det ju texter i förarbeten och i lagen och i rättsfall om just snöskotrar och saker som går uppepå snö med medar och band där dom tillåts att ta närmast lämpliga väg till leden. sen finns det såklart fall där man lyckats bevisa det straffbart men det är ofta när folk varit riktigt korkade eller gjort skador eller där lokala stadgar eller naturreservat get extra kraft åt lagstiftningen.

personligen hade jag nog skyltat om skoterleden över allmänningen varje natt hela vintern och sett till att nån "kompis" kör ner staketet till oigenkänlighet med oskyltad skoter och svart visir på hjälmen upprepas till staketet hålls borta permanent. gärna stå ute själv samtidigt så du inte får skulden så idiot grannen ser dig och kolla vad som händer.. 😂🤣😂

ska man vara lite seriösa så är ju instängslingen det som man bör strida på korrekt jurdiskt vis så det tas bort pga strandskydd och se till att mer folk rör sig där . tipsrunda och orienteringsklubbar och cykelklubbar och liknande brukar ju vara enkla att få att passera med lite röjning av stigar och grejer som såklart ska gå där längs vattnet. sen delar man turen på kända mtb appar osv 😀
 
  • Gilla
  • Haha
returen och 2 till
  • Laddar…
Hmm, räknas inte gamla skotarvägar som terräng ? Vet många jaktlag som brukar använda skotarvägar för att ta ut fällda älgar med traktor eller fyrhjuling. Skulle det vara olagligt?
 
spikplanka spikplanka skrev:
Bjud kvarterets ungdomar på HÖGLJUDA och SENA fester. Se till att subwoofern får ordentligt med el..
Det var ett osedvanligt korkat råd. Det kommer ju att drabba helt oskyldiga (får man förmoda) tredje parter i grannskapet.
 
  • Haha
returen
  • Laddar…
K Kapsyl skrev:
Hmm, räknas inte gamla skotarvägar som terräng ? Vet många jaktlag som brukar använda skotarvägar för att ta ut fällda älgar med traktor eller fyrhjuling. Skulle det vara olagligt?
Hörs ju på namnet att det är väg.
 
  • Gilla
norsketom
  • Laddar…
Mja, skotarvägar är ofta bara vägar till namnet, uppkörda spår med ris och klenvirke där marken inte bär.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
E EvoP skrev:
Hej.
Följt detta forum genom åren med problem jag haft men nu idag så måste jag söka lite råd.

Denna granne har spenderat år på att hindra mig ifrån att använda mitt garage och göra sin altan legitim. För några år sedan köpte han 2 tomter med naturmark av SCA och tog in Lantmäteriet för att hindra mig ifrån att köra in bilar och fordon i mitt garage i källaren samt hindra andra att använda denna gräsmatta på baksidan.

Så jag fick betala 35k till Lantmäteriet och efter överenskommelse att jag inte ska anmäla saker dom gör till kommunen så fick jag ett staket 4,5m ifrån garaget så har endast använt det till skotrar sista åren.

Nu idag så har han flyttat det till tomtgräns vilket är 2,7m ifrån garageporten så fordon där inne kommer inte ut längre.

Grannen går inte att resonera med då han skrattar när jag påpekar att jag inte kan använda mitt garage och säger att det inte är hans bekymmer och utrycker tydligt till andra att ingen får gå på den allmänna platsen på baksida som är instängslad.

Är det bara att gilla läget och bygga ett annat garage?

Kan nämnas att detta ärende har varit uppe till kommunchefen för några år sedan men dom la ned det till slut p.g.a. att det är bygglovs befriatstaket.
Fredligt går det nog inte att lösa. Och man får inte förespråka någon form av våld eller liknande. Men det finns sätt....
 
E EvoP skrev:
Hej.
Följt detta forum genom åren med problem jag haft men nu idag så måste jag söka lite råd.

Denna granne har spenderat år på att hindra mig ifrån att använda mitt garage och göra sin altan legitim. För några år sedan köpte han 2 tomter med naturmark av SCA och tog in Lantmäteriet för att hindra mig ifrån att köra in bilar och fordon i mitt garage i källaren samt hindra andra att använda denna gräsmatta på baksidan.

Så jag fick betala 35k till Lantmäteriet och efter överenskommelse att jag inte ska anmäla saker dom gör till kommunen så fick jag ett staket 4,5m ifrån garaget så har endast använt det till skotrar sista åren.

Nu idag så har han flyttat det till tomtgräns vilket är 2,7m ifrån garageporten så fordon där inne kommer inte ut längre.

Grannen går inte att resonera med då han skrattar när jag påpekar att jag inte kan använda mitt garage och säger att det inte är hans bekymmer och utrycker tydligt till andra att ingen får gå på den allmänna platsen på baksida som är instängslad.

Är det bara att gilla läget och bygga ett annat garage?

Kan nämnas att detta ärende har varit uppe till kommunchefen för några år sedan men dom la ned det till slut p.g.a. att det är bygglovs befriatstaket.
Vilket arsel till granne
 
  • Gilla
Manhunter
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Är det strandskydd inblandat har ju verkligen inte grannen något att hämta vad gäller staketet. Uppenbar privatisering av strandskyddsmark. Gräset ser klippt ut också. Det är inte heller tillåtet.

Sen vet kommunen uppenbarligen inte vad den håller på med, eller låter medvetet grannen bryta mot strandskyddsreglerna. Att staketet inte får vara där är inte en bygglovsfråga, utan en miljöbalksfråga och kommunen måste ta i den.

Det är bara för dig att anmäla strandskyddsbrottet igen.
Känner en unken lukt av svågerpolitik ju mer jag läser tråden.
 
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.