1: våt-/torrgräns, materialval, automatisk kalibrering, min/max samt autoavstängning
2: källarrenoveringen står näst på tur och frågan är hur mycket som behöver rivas ut och vad som kan stanna, en fuktmätare hade känts tryggt att kolla upp saker och ting med.
 
1. Man kan ställa in våt-/torrgräns, materialval, automatisk kalibrering, min/max samt autoavstängning.
2. Som villaägare med krypgrund och en vilja att undvika både mögel och “surved”, behöver jag en fuktmätare för att hålla koll på fukten i hemmet och veden. Det är inte bara för att skydda huset, utan också för att undvika att bjuda grannarna på röksignalshow och för att inte elda upp skorstenen istället för veden!
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Den här veckan tävlar vi ut den smidiga fuktmätaren Elma DT-125. Med den kan du mäta fukten på och i byggmaterial såsom trä, sten, betong, gips med mera.

[bild]

Värde: 1 549 kr

Så här tävlar du:
  1. Besvara frågan nedan.
  2. Motivera varför just du ska vinna fuktmätaren, i ett inlägg i den här tråden.

Fråga: Vilka inställningar kan du göra på fuktmätaren DT-125 från Elma?

Svaret hittar du här: [länk]

Vinnaren utses fredagen den 6 september, om en vecka.

OBS: Kontrollera att den adress du angett på din profilsida stämmer.

Vi förbehåller oss rätten att utse en ny vinnare om vinnaren ej kunnat nås inom två veckor.

-----------------------------------------------

Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren. Den här tävlingen är inte sponsrad.
Man kan ställan in våt-/torrgräns, materialval, automatisk kalibrering, min/mas samt autoavstägning.

Efter den stora snömängd och snabba avsmältning som var i våras trängde grundvattnet upp genom betongplattan i vår källare. Vi kör fortfarande värmefläktar och avfuktare men det skulle vara väldigt intressant att göra en fuktmätning så denna fuktmätare skulle komma väl till pass.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Den här veckan tävlar vi ut den smidiga fuktmätaren Elma DT-125. Med den kan du mäta fukten på och i byggmaterial såsom trä, sten, betong, gips med mera.

[bild]

Värde: 1 549 kr

Så här tävlar du:
  1. Besvara frågan nedan.
  2. Motivera varför just du ska vinna fuktmätaren, i ett inlägg i den här tråden.

Fråga: Vilka inställningar kan du göra på fuktmätaren DT-125 från Elma?

Svaret hittar du här: [länk]

Vinnaren utses fredagen den 6 september, om en vecka.

OBS: Kontrollera att den adress du angett på din profilsida stämmer.

Vi förbehåller oss rätten att utse en ny vinnare om vinnaren ej kunnat nås inom två veckor.

-----------------------------------------------

Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren. Den här tävlingen är inte sponsrad.
1. "Man kan ställa in våt-/torrgräns, materialval, automatisk kalibrering, min/max samt autoavstängning."
2. Med både radhus och ett gammalt fritidshus i bagaget kan Elma DT-125 bli min fuktjagande hjälte! Den kommer hjälpa mig att hålla fukten på mattan och räddar mina hus från otrevliga överraskningar. Bättre att mäta än att ångra, eller hur?
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Den här veckan tävlar vi ut den smidiga fuktmätaren Elma DT-125. Med den kan du mäta fukten på och i byggmaterial såsom trä, sten, betong, gips med mera.

[bild]

Värde: 1 549 kr

Så här tävlar du:
  1. Besvara frågan nedan.
  2. Motivera varför just du ska vinna fuktmätaren, i ett inlägg i den här tråden.

Fråga: Vilka inställningar kan du göra på fuktmätaren DT-125 från Elma?

Svaret hittar du här: [länk]

Vinnaren utses fredagen den 6 september, om en vecka.

OBS: Kontrollera att den adress du angett på din profilsida stämmer.

Vi förbehåller oss rätten att utse en ny vinnare om vinnaren ej kunnat nås inom två veckor.

-----------------------------------------------

Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren. Den här tävlingen är inte sponsrad.
1 Man kan ställa in våt-/torrgräns, materialval, automatisk kalibrering, min/max samt autoavstängning.
2 Jag önskar få koll på hur mitt hus mår!
 
Man kan ställa in våt-/torrgräns, materialval, automatisk kalibrering, min/max samt autoavstängning.

Med två trähus varav ett av dem haft en stor vattenskada där tak, del av vägg, golv och golvbjälklag var tvungen att bytas vore det enormt skönt och ångestdämpande med en fuktmätare :)
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Den här veckan tävlar vi ut den smidiga fuktmätaren Elma DT-125. Med den kan du mäta fukten på och i byggmaterial såsom trä, sten, betong, gips med mera.

[bild]

Värde: 1 549 kr

Så här tävlar du:
  1. Besvara frågan nedan.
  2. Motivera varför just du ska vinna fuktmätaren, i ett inlägg i den här tråden.

Fråga: Vilka inställningar kan du göra på fuktmätaren DT-125 från Elma?

Svaret hittar du här: [länk]

Vinnaren utses fredagen den 6 september, om en vecka.

OBS: Kontrollera att den adress du angett på din profilsida stämmer.

Vi förbehåller oss rätten att utse en ny vinnare om vinnaren ej kunnat nås inom två veckor.

-----------------------------------------------

Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren. Den här tävlingen är inte sponsrad.
1.
Mäter temperatur och fuktighet. Inställningarna är våt/torrgräns, materialval, min/max, autoavstängning och automatisk kalibrering.

2.
Vem vill inte ha fuktmätaren DT-125 från Elma!! En vän att lita på när hösten kommer och vinden ska säkras upp.
kommer få mig att sova gott om natten i vetskap om att jag har koll. Sen får den gå laget runt till vänner och bekanta.
 
1) Man kan ställa in våt-/torrgräns, materialval, automatisk kalibrering, min/max samt autoavstängning.

2) Nybliven husägare som står inför lite olika fuktrelaterade vägskäl. Takkupoler som kan vara bra att hålla koll på. En träfasad som har sett bättre dagar. Takrännor som sporadiskt svämmar över och forsar ner över fasaden.
 
1: Man kan ställa in våt-/torrgräns, materialval, automatisk kalibrering, min/max samt autoavstängning.
2: Jag och min kära sambo har ganska nyligen flyttat in i ett 40-tal hus där vi just nu tar ner all puts i källaren pga. förrförra ägaren målat med plastfärg vilket är direkt obra för fuktvandringen. Hade varit kul och kunna mäta hur det är i väggarna nu och jämföra hur det blir med nyputsade väggar. Ha koll på fukten rent generellt där nere hade varit toppen + det är ju alltid kul med nya prylar :)
 
1 Man kan ställa in våt-/torrgräns, materialval, automatisk kalibrering, min/max samt autoavstängning.
2 Har bott 2 år i hus från 80. Problem med fukt ev. mögel i garage. Fukt i källare och behöver följa upp status på vinden.
 
Svar:
Man kan ställa in våt-/torrgräns, materialval, automatisk kalibrering, min/max samt autoavstängning


Motivering:
Vi har fått färgskiftningar på vår husgrund, som ommålades för några år sedan. Orsaken till färgskadorna kan vara fukt.
Vi vill därför kunna mäta fukthalten i ytskiktet med fuktmätaren Elma DT-125.
 
SVAR PÅ FRÅGAN

Fuktmätaren DT-125 är en professionell mätare som används för att mäta fuktnivåer i olika material, såsom trä, betong, och byggmaterial. Här är några av de inställningar du kan göra på DT-125:
  1. Materialval: Du kan ställa in mätaren för att mäta fukt i olika typer av material, som trä, betong, eller gips. Detta säkerställer att mätningarna blir korrekta för det specifika materialet du mäter.
  2. Mätningsläge: Fuktmätaren kan ha olika mätningslägen beroende på vilken typ av mätning du vill utföra, t.ex. ytlig fuktmätning eller djupgående mätning för att avgöra fuktnivån längre in i materialet.
  3. Kalibrering: Möjlighet att kalibrera mätaren för att säkerställa att den ger exakta mätvärden, särskilt viktigt om du ofta mäter i olika miljöer eller material.
  4. Alarmgränser: Du kan ställa in larmgränser så att mätaren ger en signal om fuktnivåerna överskrider vissa förinställda värden, vilket är användbart för att snabbt identifiera problemområden.

MOTIVERING

Förebyggande av Fuktproblem
: Att ha tillgång till en fuktmätare kan hjälpa dig att förebygga mögel och fuktskador i ditt eget hem eller projekt. Genom att tidigt upptäcka och åtgärda höga fuktnivåer kan du undvika stora reparationer och bibehålla ett hälsosamt inomhusklimat.
 
1. Man kan ställa in våt-/torrgräns, materialval, automatisk kalibrering, min/max samt autoavstängning

2. Jag är trött på att gissa om min källare är fuktig eller inte. En fuktmätare är som en detektiv för hemmet – den avslöjar alla hemligheter, även de blöta
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Den här veckan tävlar vi ut den smidiga fuktmätaren Elma DT-125. Med den kan du mäta fukten på och i byggmaterial såsom trä, sten, betong, gips med mera.

[bild]

Värde: 1 549 kr

Så här tävlar du:
  1. Besvara frågan nedan.
  2. Motivera varför just du ska vinna fuktmätaren, i ett inlägg i den här tråden.

Fråga: Vilka inställningar kan du göra på fuktmätaren DT-125 från Elma?

Svaret hittar du här: [länk]

Vinnaren utses fredagen den 6 september, om en vecka.

OBS: Kontrollera att den adress du angett på din profilsida stämmer.

Vi förbehåller oss rätten att utse en ny vinnare om vinnaren ej kunnat nås inom två veckor.

-----------------------------------------------

Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren. Den här tävlingen är inte sponsrad.
1. Man kan ställa in våt-/torrgräns, materialval, automatisk kalibrering, min/max samt autoavstängning.

2. Nybliven husägare, vi som varit lägenhetsägare har inga pryttlar.
Trähus som behöver kärlek, idag går vi runt och knackar oss fram för att veta vart vi behöver byta ut gamla brädor.
 
Hej,

Med fuktmätaren DT-125 från Elma kan man kan ställa in våt-/torrgräns, materialval, automatisk kalibrering, min/max samt autoavstängning.

Den här tävlingen kom i helt rätt tid då jag misstänker att jag har en läcka i min ena frontespis. Så fuktmätaren vore guld värd för att kolla innan det blivit en stor fuktskada så att jag kan åtgärda direkt.
Hade en läcka i min andra frontespis för några år sedan, men det hade gått långt innan det syntes på insidan så det blev totalrenovering av vägg och golv. Inte kul! Så nu vill jag gärna ha koll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.