S sinuslinus skrev:
Jag antar att du inte har Tibber själv. Tibber gör en veckoprognos efter historisk statistik av priserna och din personliga användning. Anger man inte någon speciell avresetid så brukar den planera in laddningen på helgnätter.

Sen Tibber lanserade sin nya smartladdning där man får betalt för att avlasta elnätet så laddas bilen till minuspris. I augusti betalade jag minus 60 öre/kWh för 318 kWh till Tibber.
Den sista delen har jag missat. Den första delen fungerar bara om man har samma mönster varje vecka, vilket man inte har med skiftarbete.

Edit: Och som jag skrev tidgare så har jag min egenbyggda laddbox, så jag kan inte använda Tibber pga detta. Man måste ju köpa en av de av Tibber integrerade/godkända laddboxarna för att de skall kunna styra den.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Attitudeswe
S Styrman_jansson skrev:
Mja, nattetid är ju ofta de enda förbrukarna uppvärmningen (man lagar ju sällan mat och tvättar om nätterna) och om man laddar med nerställd effekt så är det nog så att det tillräckligt ofta är bästa tiden att ladda.

Sedan finns det säkert mycket man kan göra för att optimera ytterligare men för mig så räcker det med good enough.
Jag laddar varmvatten 2h. Vill gärna ladda bil långsamt dom 2h och sen snabbt resterande 4 timmar av natten.

Med en elbil, LLVP och VVB (2250kWh totalt) är det inga problem att förbruka mest på natten...

Skärmbild av ett diagram som visar genomsnittligt konsumtionsmönster över ett dygn för ett hem i Mellansverige från 2023-12-01 till 2024-01-01.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
S
pacman42 pacman42 skrev:
Den sista delen har jag missat. Den första delen fungerar bara om man har samma mönster varje vecka, vilket man inte har med skiftarbete.

Edit: Och som jag skrev tidgare så har jag min egenbyggda laddbox, så jag kan inte använda Tibber pga detta. Man måste ju köpa en av de av Tibber integrerade/godkända laddboxarna för att de skall kunna styra den.
Man anger avresetid upp till en vecka framåt max en per dag. Sen kan man få skruva lite på inställningarna om man vill maximera.

Ja, för att kunna använda Grid Rewards som de kallar det så måste man använda uppkopplade/ kompatibla boxar. Den traditionella smartladdningen funkar med alla boxar så länge bilen är kompatibel. Tibber kan kommunicera med de flesta bilmärken dock inte alla.
 
  • Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
S
13th Marine 13th Marine skrev:
Vi laddar bilen en gång i veckan ungefär, jag håller koll själv och rullar in bilen när jag ser att elpriset ser billigt ut.

Annars är det väl i princip bara Tibber som har någon sådan lösning.
Eon också men jag vet inte hur bra den funkar och du måste betala 59kr/ månad för deras tjänst Elna för att det ska fungera.
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Eon också men jag vet inte hur bra den funkar och du måste betala 59kr/ månad för deras tjänst Elna för att det ska fungera.
Undrar hur de prissatte detdär, det är mycket ladd för att det ska löna sig.
 
Attitudeswe
Tibber GR täcker iaf månadskostnaden på 49kr.

Se3. En elbil som är borta vardagar 7-17
 
  • Diagram över månatliga belöningar, totalt 970,26 kr, med högst intjäning i juli på cirka 350 kr, andra månader under 200 kr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
kisumisu
pacman42 pacman42 skrev:
Att det är dyrare på natten beror bla på bristen på solenergi då (på sommaren) och på att vattenkraften då kör väldigt lite (sensommar). De kraftigaste svängningarna har dock SE4 som har extremt volatila (och ofta höga) priser, där är det nästan alltid billigare på natten (utom sommaren pga importerad solenergi). Även SE3 har oftast billigast på natten, förutom på sommaren när dagspriserna (pga importerad sol) ofta kan vara dygnslägsta.
Tack för förklaringen!

Läser här och har vänner i grannlandet Finland som också hävdar att elen så billig nattetid. Finland verkar ha samma pris i hela landet.

Medans vi i Sverige har olika områden.
När jag hade timpris så var elen ofta billigast runt 23-01 för att sedan rusa iväg efter 01. Var ofta så dock svängde inte priset så mycket egentligen utan höll ganska jämt över dygnet. Dyrast tidig morgon och kväll vilket ju man förstår är den tiden dom flesta använder mest. Skärmbild från Vattenfalls webbplats som visar rörligt elpris på 18,73 öre/kWh för augusti och att den senaste fakturan på 1 138,32 kr är betald.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu som sagt rörligt pris och laddar bilen när det behövs.

Blir ju såklart högre på vintern, men aldrig haft så här små elräkningar.

Sen har vi ju effektpriset som knackar på dörren 😡 men då får man väl börja ladda sakta på natten när inget annat används.
 
Redigerat:
B
Blir ofta krångligt i dessa trådar. Kort sagt

1. Vad är viktigast, att du kan bränna på fullt med värmepumpen alla tider på dygnet eller är elbilsladdning prio 1?

2. Hur fort behöver du ladda bilen varje natt, dvs hur många mil/kWh förbrukar du i din körning dagligen?

3. Vad är din huvudsäkring på?

4. Sikta gärna på att ladda med lägsta hastighet i ett hus, om du måste ladda varje natt, allting blir mindre belastat, mindre lastbalansering krävs, du undviker potentiellt kraftiga effektavgifter. Men, om din värmepump ändå förbrukar säg 11 kW vid enstaka tillfällen varje dag är det, beroende på hur effektavgifter är utformade hos dig, inte alls säkert det blir dyrare för att laddboxen också drar 11 kW. Dvs med lastbalansering blir det totala effektuttaget inte högre än vad som huvudsäkring är inställd på i lastbalanseraren. Det är också ganska trevligt att ha ett laddmönster mer som en bensinbil, dvs man laddar från typ 20 till 90 % ett antal gånger i månaden.

5. Utifrån ovan, avgör om Tibber med deras lastbalanserare Pulse som lastbalanserare för din elbilsladdning är ett bra alternativ. Det bygger alltså på att du kan råka ut för höga timpriser när din värmepump vill värma huset kl 15 en kall vinterdag.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Lars-Göran Lindström Lars-Göran Lindström skrev:
Som rubriken säger: hur fungerar det?

Vi bor i villa, jag kör en Polestar och planerar installera laddbox men lider just nu av "information overload".

Jag vill kunna ladda min bil så billigt som möjligt, värmepanna/spis får inte bli utan ström och bilen ska vara laddad på morgonen.
Allt behöver inte vara så svårt, om man inte absolut ska min/maxa varje parameter.

Skaffa laddbox, schemalägg bilen eller i laddboxen (finns sannolikt möjlighet i båda oavsett vilken du väljer) att ladda mellan 23-06 varje dag med 6a (bland det lägsta som brukar gå att ställa in)

Då laddar du med 4kw och fyller på med i runda slängar 2mil per timme.

Kör du ofta flera dagar i sträck längre än 14mil så behöver du utöka tiden eller strömmen. (Förutsatt att du alltid vill åka med batteriet laddat till 100%)

Har du inte timpris på elavtalet? Utöka tiden.
Har du timpris? Se till att du får lastbalansering installerat med laddboxen och höj till 8 eller 10a beroende på hur mycket och ofta du kör.

Vill du garantera att du alltid laddar med lägsta pris och absolut aldrig betalar 15:- extra på elräkningen?, se vad som redan skrivits i tråden.
Se det mer som ett intresse än att du faktiskt kommer kunna undvika dom där extra 15:- på räkningen, det kommer sannolikt strula när någon i leverantörskedjan uppdaterar sin programvara och alla andra lappar ihop sin egen så du kommer att tvingas till att ladda under höglast eller ta en taxi oavsett.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
Lars-Göran Lindström Lars-Göran Lindström skrev:
Som rubriken säger: hur fungerar det?

Vi bor i villa, jag kör en Polestar och planerar installera laddbox men lider just nu av "information overload".

Jag vill kunna ladda min bil så billigt som möjligt, värmepanna/spis får inte bli utan ström och bilen ska vara laddad på morgonen.
Köp en Zaptec Go + Tibber Pulse lastbalanserare (där ställer du in när du vill ladda)

Huvudsäkringen på huset skulle jag rekommendera 3X25A och så avsäkrar du laddboxen med 3X20A resten sköter lastbalanseraren.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
När jag installerade min laddbox för något år sedan så började jag med att leta upp en elektriker på internet som marknadsförde att de installerade laddboxar som jag hade förtroende för. De visade sig att de primärt sålde laddboxar från Garo, så de erbjöd inte speciellt många olika varianter. Men eftersom det var ett alternativ jag var intresserad av var det inget problem.

Lastbalansering var ett krav för mig och jag tog upp det med elektrikern vid beställningen. Jag har för mig att de behövde dra en extra signalkabel mellan mitt fasadmätarskåp och laddboxen så att laddboxen kan känna av totala förbrukningen och annpassa sig efter den. Om jag startar bastun samtidigt som bilen laddar känner laddboxen av det och pausar laddningen tills det finns kapacitet igen. Lastbalanseringen har fungerat kanon och det har aldrig blivit strömlöst när jag laddat.

Jag har en Volvo C40 som jag tror har ett batteri i liknade storleksordning av en Polestar 2. Jag laddar med 3-fas 16A (11 kW) och brukar koppla in bilen när batteriet är nere på 20-30% och låta den ladda till 90%. Jag kan ställa in scheman för laddning i laddboxen, men gör det inte. Istället har jag i Volvoappen ställt in så att bilen ska laddas smart under natten och vara klar innan en given tidpunkt på morgonen. Vet inte riktigt hur lång tid det tar att ladda, men något i stil med 5-7 timmar beroende på batterinivå har jag för mig. Batteriet är laddat när jag behöver det så har aldrig funderat desto mer på det.
 
Tibber + Easee Charge + Easee Equalizer

Den senare styr så inte laddboxen tar för mycket ström när resten av huset gör åt den. Effektvakt kallas det.

Tibber styr när det ska laddas för att hålla nere priset. Du får även ersättning om dom laddar batteriet eller gör paus vid obalans i nätet.

Det enda du gör är att berätta vilka dagar och vid vilken tid bilen ska vara laddad till den nivå du ställt in i den (t ex 80 eller 100%).

Är inte svårare än så men du behöver en mobiltelefon eller iPad för appen.
 
Enkelt sagt.
- Kolla på tibber.se vilka boxar som är kompatibla med deras smartladdning.
- Ring runt till lokala elektriker för att se om de erbjuder dessa boxarna.
-Anlita INTE tibber för att installera, jag blev blåst och lurad.
- Beställ en tibber pulse som passar din elmätare, står på var och en.
- Leta upp någon med tibber och be de skicka en länk så du får några hundra för att handla något onödigt på deras sida.
- Om du vill ha timpris så går du över till tibber helt enkelt.
- Glöm inte att fakturan ska betalas omgående den 25e.
 
Lars-Göran Lindström Lars-Göran Lindström skrev:
Som rubriken säger: hur fungerar det?

Vi bor i villa, jag kör en Polestar och planerar installera laddbox men lider just nu av "information overload".

Jag vill kunna ladda min bil så billigt som möjligt, värmepanna/spis får inte bli utan ström och bilen ska vara laddad på morgonen.
Kör med tibber, tibbers lastbalansering/puls , en wallbox pulsar max, tillsammans med en audi q4. 16 amper huvudsäkring, har ställt in laddboxen på max 15 amp, så den ger ca 10-11 kw max och kan då ladda bilen utan problem övernatten. Sedan har jag smartladdning på i tibberappen så den får ladda som den vill men laddar till fullt ett par mornar i veckan. Om man vill ha fullt varje morgon kan man ställa in så också. Sedan är det som andra säger att man får ha/ kan ha lite koll själv och se till manuellt att det blir laddat när det är extremt biligt. Men normalt så fungerar tibber bra och laddar då det är billigast givet tidsperioden tills det ska vara 100% laddat.
 
Vi är allt fler här som delar med oss av våra erfarenheter. Det är lätt att komplicera billaddning och svårare att göra det enkelt innan man har lärt sig.

Med detta sagt har jag lärt mig på 4 olika elbilar och 2 laddboxar (olika bostäder) med olika elenergielverantörer under knappt 3 år. Jag skulle idag råda dig att köpa en Zaptec-Go box och ta den elenergielverantörer du föredrar, så länge de offererar timpris. Det finns naturligtvis andra bra boxar med liknande eller samma möjligheter, jag har bara inte egen erfarenhet av dom.

Då blir det enkelt och okomplicerat.
Zaptec boxen kan styras från deras app så att bilen är färdigladdad vid den tidpunkt du önskar och till lägsta spotpris från "sladden i" till sluttid. Om du har 25A inkommande säkring och inte badar en massa el-bastu så är det osannolikt att du behöver lastbalansering.
Själv har jag 25A huvudsäkringar, bergvärme och alla normala elförbrukare man vanligtvis finner i en större villa. Jag laddar med 16A under 5-8 timmar, oftast på natten, 3-4 ggr i veckan. Mina huvudsäkringar har aldrig löst ut. Jag köpte i min osäkerhet initialt en lastbalanserare, men den har aldrig varit inkopplad, alltså ganska bortkastat hittills.

Jag har Tibber på en bostad och det komplicerar laddningen. Tibber är bra, men i praktiken betyder Tibber appen att ingen intelligens i laddboxen eller i bilen kan användas då kompatibiliteten störs. Innan jag lärde mig detta ägnade jag många timmar med Tibbers support och olika forum för att förstå varför laddning ibland uteblev eller avslutades i förtid.

En sista passus (pusselbit) som sällan diskuteras i dessa trådar är kostnaden för att använda olika rörliga nätavgifter. Denna möjlighet finns kanske inte hos alla nätägare? Jag har Ellevio som erbjuder 2 varianter för 25A abonnemang, "enkel" och "tid". Enkel kostar alltid 0,30 kr/kWh. Tid kostar 0,70 kr/kWh vid höglast och 0,12 kr/kWh vid låglast. Dessa val kan göra en stor skillnad beroende på hur man använder sin elenergi (dvs vilka vanor/ovanor man har i hushållet). Höglast är alla vardagar 06-22 under november-mars. Detta motsvarar ungefär 21% av tiden under ett år.
Jag kör på "tid" och får då ytterligare ett incitament att ladda på natten under vintermånaderna. Se bilagan från Ellevio för med information.

Lycka till med ditt val!

Informationsblad från Ellevio om elnätspriser för 2024 med olika abonnemangsformer samt fast och rörlig elnätsavgift för olika säkringsstorlekar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.