nizzehult
Går jag på 12:an måste även delar av elen bytas. Gäller även Nibes 13. Han säger att dagens 8kW:are är mycket effektivare än dom gamla och då ska det räcka. Enda som var lite problematiskt var att min slinga - har bara en - är på 600m och ETC tycker att man helst inte bör ha över 550m. Men det är en kantboll. Man må också beakta att nästan 40% av min uppvärmningsyta består av ett garage där jag sällan har över 16 grader. Vi är sen bara två pers i hushållet.

Jaja, jag har inte bestämt nåt ännu utan vill se offerten först. Kan tänka mig att det finns några poster som tillkommer, nytt expansionskärl etc. Han sa också att jag kunde plocka bort ack-tanken helt, den gör egentligen ingen nytta då den bara funkar som utjämnare.
 
Byggahus har samlat relevanta mätdata så att man hyfsat kan jämföra värmepumpar.
https://www.byggahus.se/c/bergvarmepumpar

Din pump idag är i princip en IVT Greenline C9 om du vill jämföra specar.

Du borde kunna kolla i menyn hur många drifttimmar på elpatron du har. Då får du en indikation på hur väl dimensionerat dina 9kW är.
 
Sen kan du åtminstone på Niben begränsa driftströmmen, så jag har svårt att tro att du behöver uppgradera elen egentligen:

Tabell med specifikationer för Nibe S1256-13, inklusive märkt spänning, max driftström för olika effektnivåer, och tillsatseffekt i kW.
 
nizzehult
Jo. Jag har bara 16A säkringar till den idag och det krävs 20A. Men jag har 20A till huset så det är troligen bara säkringarna som behöver bytas.

Konstigt detta, 8kW CTC GSI 608 är 17´dyrare än 12kW modellen, CTC GSI 612 om man Googlar runt lite. Hur kommer det sig?
 
Såg du tabellen? Den går att koppla in på 16A med rätt inställning, det skulle jag tro de flesta pumpar gör.

Shit, min Daikin Altherma Geo 3 10kW går på 16A enfas (de andra två faserna går till elpatronerna)
 
nizzehult
Jo, har kollat den. Har också stämt av med VVS-firman och det går mycket riktigt att begränsa till 16A så kan man säkra upp senare om det visar sig vara för lite. Det skilde bara en tusenlapp (in?) mellan 8 och 12kW så jag tar den senare.

Hela kalaset landar på ganska precis 100' med ROT och moms. Får man väl anse rätt rimligt?
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
nizzehult nizzehult skrev:
Jo, har kollat den. Har också stämt av med VVS-firman och det går mycket riktigt att begränsa till 16A så kan man säkra upp senare om det visar sig vara för lite. Det skilde bara en tusenlapp (in?) mellan 8 och 12kW så jag tar den senare.

Hela kalaset landar på ganska precis 100' med ROT och moms. Får man väl anse rätt rimligt?
Jag har svårt att tro att du ska behöva säkra upp, den nya borde dra mindre ström.

Jag rök på 122k efter rot för min Daikin, men då beställde jag min under värmepumpskrisen.
Så det låter rimligt.
 
nizzehult
En fundering: jag har en s k utjämningstank, en NIBE UKV200 som verkar vara installerad efter VP för den är från 2010 och VP från 2005. Rörmokaren säger att den kan jag plocka bort för den gör ingen större nytta längre. Har försökt läsa på lite och tydligen så var det så med gamla pumpar med fast varvtal att dom slets mindre om man hade ett större vattensystem så därför var det gynnsamt att ha en sån tank men med inverterstyrda pumpar behövs inte detta längre - sant eller falskt?

Den tar en jäkla massa plats och kostar ändå över 10 papp så om jag kan lösgöra den och sälja den för några tusenlappar om den ändå inte tillför mitt värmesystem nåt så är det bara positivt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.