MultiMan MultiMan skrev:
Vadå koppla pumpen till ett vägguttag? Är det 230V AC direkt till pumpen? Dålig idé i vilket fall att inte ha någon strömbegränsning när man provar så även om spänningen är rätt.

Edit: Men, jag vet inte vilka förkunskaper du har, så du kanske har full koll.
det är bara att koppla direkt med två flatstift
 
kolla lödningarna på kretskortet reläer kan ha lossnat
 
returen returen skrev:
enkel att byta

har du haft ute cirkulationsmotorn?
ditt fel med den symptomen är attt det dynamiska vattenintaget inte fungerar dvs din cirkulationsmotor går inte
trögar eller eller kretskortsfel
kretskort utgått
motorn kostar 3tkr
så går den lätt att snurra på så är det skrot
3tkr då är de ju bättre att köpa en ny på Ikea för 3990kr. Tänkte om de va pumpen de va fel på. Den kostar ju 780kr för en ny sån, då hade de vart värt de
 
J Johansson35 skrev:
3tkr då är de ju bättre att köpa en ny på Ikea för 3990kr. Tänkte om de va pumpen de va fel på. Den kostar ju 780kr för en ny sån, då hade de vart värt de
det gäller ju tömningspumpen 750.-

men din diskpump går ju inte så får du inte igång den så....
det sitter en kondensator på motorn du kan kolla inte helt omöjligt att den är fel på
eller som tidigare att en lödning på kretskortet är glapp
 
returen returen skrev:
det gäller ju tömningspumpen 750.-

men din diskpump går ju inte så får du inte igång den så....
det sitter en kondensator på motorn du kan kolla inte helt omöjligt att den är fel på
eller som tidigare att en lödning på kretskortet är glappvarf
returen returen skrev:
det gäller ju tömningspumpen 750.-

men din diskpump går ju inte så får du inte igång den så....
det sitter en kondensator på motorn du kan kolla inte helt omöjligt att den är fel på
eller som tidigare att en lödning på kretskortet är glapp
hmm vet inte riktigt om jag förstår dig rätt. Du tror att min diskpump är sönder? Varför tror du det?
Fyller inte maskinen lite vatten först och sen tömmer de direkt vid ett programstart? De är väl tömningspumpen som är trasig tänker jag?

Om jag vill testa tömmingspumpen så kan jag väl koppla en stickkontakt i väggen och lägga nolla och fas mot de båda stiften och se om den snor?
 
J Johansson35 skrev:
Fyller inte maskinen lite vatten först och sen tömmer de direkt vid ett programstart? De är väl tömningspumpen som är trasig tänker jag?

Om jag vill testa tömmingspumpen så kan jag väl koppla en stickkontakt i väggen och lägga nolla och fas mot de båda stiften och se om den snor?
finns ju ingen anledning till att en diskmaskin skall göra dessa tempon

normalt är att den tömmer först (dock inte alla) när den är kontrollerad tom fyller den till nivå och därefter startar den cirkulationsmotorn och fyller till nivå igen.
den tömmer om det blir fel i nivåmätningen
men visst kan du köra avlopspumpen med två sladdar till vägguttaget
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
J Johansson35 skrev:
En tanke jag hade också. Skulle vilja prova pumpen. Sitter ju någon form av tvåstift uttag på pumpen. Vart hittar jag ett sånt? Så man kan koppla el från vägguttaget. Eller går de att skala av kablen bara och prova?

I så fall lägger jag väl Nolla och Fas mot stiften? Så bör ju pumpen börja snurra…
Är man stadig på hand och full med självförtroende så går det bra att hålla skalade trådar mot stiften.
Man brukar kunna knöla in tråden i kontakten så den ligger hyfsat stilla.
Är man den försiktigare typen så brukar vanliga flatstift till bil-el funka. Jag föredrar det senare alternativet men har praktiserat båda...
Hade det varit en nyare maskin och pumpen haft flera stift hade man kunnat misstänka att den inte ska ha 230V direkt på men din motor tycker jag ser ut som en gammal hederlig skärmpolsmotor så jag hade i alla fall inte tvekat att prova att dutta på ström från väggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.