Se bilder. Ingen luftspalt mellan tegel och isolering vad jag kan känna med handen. Inga gluggar mellan tegelstenar heller. Tegelfasad utan anmärkning vid besiktningstillfället innan vi köpte huset.

Hus byggt 82
 
  • Murad väggyta med synlig isolering och tegel ovanpå. Saknar luftspalt och gluggar. Tegelstenar har små hål, huset byggt 1982.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tegelvägg på ett hus med en grund avgrävd, en ventilationsgaller synlig på den nedre delen av väggen och ett fönster i övre delen av bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns det någon skada efter dessa 42 år?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Finns det någon skada efter dessa 42 år?
Inte vad jag kan se mer än att det ser lite sådär ut, känns inte blött eller något bakom eller fuktigt. Vi har däremot en något avvikande doft just i rummet över denna ventil som vi inte vet vad den kommer ifrån men alla väggar ser likadana ut i hela huset antagligen.
 
Så ingen skada = inget fel. Ni har säkert usel ventilation om den inte är anpassad till 2020-talet.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Så ingen skada = inget fel. Ni har säkert usel ventilation om den inte är anpassad till 2020-talet.
Så det är per definition inget byggfel att göra på det viset?
 
Jag hatar hus Jag hatar hus skrev:
Så det är per definition inget byggfel att göra på det viset?
Nej, det har ju byggs så i massor av hus på den tiden och huset har bevisligen inte tagit skada av det.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nej, det har ju byggs så i massor av hus på den tiden och huset har bevisligen inte tagit skada av det.
Aha trodde det var fel att bygga tegelfasad utan luftspalt?
 
Det är väl inte att rekommendera men funkar det så funkar det.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
detta säger byggritningarna. Stämmer inte verkar det som.. ?

Värt att tillägga att bjälklaget börjar ju strax över första första tegelstenen och man kanske inte har någon luftspalt mellan golvbjälklaget och teglet?

Jag kan trycka in handen mellan isoleringen och väggen och visst det är lite luft emellan men inte mycket alls.
 
  • Byggritning med specifikationer för yttervägg och innervägg, inklusive komponenter som fasadtegel, luftspalt, vindskydd och isolering.
Redigerat:
Stefan N Stefan N skrev:
Det är väl inte att rekommendera men funkar det så funkar det.
Bump 🙃
 
Du överlever även utan luftspalt. Hur är det med inomhusluften, har du en ventilationssystem eller inte?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du överlever även utan luftspalt. Hur är det med inomhusluften, har du en ventilationssystem eller inte?
Såg du bilden på konstruktionen?

Självdrag, alltid öppna fönster.
 
Jag hatar hus Jag hatar hus skrev:
Såg du bilden på konstruktionen?

Självdrag, alltid öppna fönster.
Ja. Sätt in fläktar i badrum, tvättstuga och ev kök. Friskluftsintag i sovrum och vardagsrum.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja. Sätt in fläktar i badrum, tvättstuga och ev kök. Friskluftsintag i sovrum och vardagsrum.
Absolut det är på gång men frågan är om det är fel i konstruktionen? Besiktningsmannen som sagt att fasaden är utan anmärkning kan man alltid kontakta och höra med, däremot kanske det är svårt att ta något på dolt fel eller likande om det inte finns någon skada?

Varför lämnar man inga vädringshål mellan stenarna? Flera kåkar i mitt område som är likadana men majoriteten av husen verkar ha dessa vädringshål. Sen vet jag heller inte hur deras väggar är uppbyggda bakom teglet vilket säkert också spelar roll.
 
Varför är du så ihärdig med att få det klassat som fel i konstruktionen? Fasaden har uppenbarligen klarat sig bra utan fuktskador i 42 år. Du kommer inte kunna hävda dolt fel.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.