Jag har svårt att lita på att handverkare faktiskt har koll på sina timmar. De kan väl lätt lägga till några timmar här och där? Hur brukar ni som är hantverkare göra? Vågar ni erkänna detta? ;)
 
  • Haha
Saaallss och 2 till
  • Laddar…
Jag har tursamt nog en elektriker som jag upplever alltid tar för lite timmar betalt. Så jag är nöjd men det är nog inte helt vanligt.

Jag tror inte du får en enda hantverkare att svara ärligt på din fråga…
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Alla kan fuska. Vad gäller timdebitering är det nog inte så att hantverkare fuskar mer än advokater, bilmekaniker eller IT-konsulter. De flesta människor fuskar knappast.

Spelar det någon roll om allt är exakt? Det viktiga är väl egentligen om totalkostnaden känns rimlig att betala för det man får?
 
  • Gilla
elveteran och 4 till
  • Laddar…
De flesta, jag och säkert du själv avrundar nog din tid lite uppåt. Ofta med några få minuter men beroende på vad man jobbar med ibland lite mer..

Många hantverkare (som inte skriver all tid direkt) brukar väl kolla sin digitala Körjournal skulle jag gissa.
Jag litar inte mindre på en hantverkares debitering än någon annan yrkesgrupp.

/ Björkskär
 
  • Gilla
Lassiter och 1 till
  • Laddar…
O O skrev:
Alla kan fuska. Vad gäller timdebitering är det nog inte så att hantverkare fuskar mer än advokater, bilmekaniker eller IT-konsulter. De flesta människor fuskar knappast.

Spelar det någon roll om allt är exakt? Det viktiga är väl egentligen om totalkostnaden känns rimlig att betala för det man får?
Du kan ha rätt. Jag blir nog lurad ofta av hantverkare. Men om jag blir lurat och jag upptäcker det, då blir jag riktigt argsint! Att debitera 20% mer timmar än jobbat tycker jag inte OK. Och Hasslö Dyk och Mark som debiterade betydligt mer lastbilstimmar än rätt, och sedan ljuga om det, då blir jag riktigt arg!
 
  • Gilla
Mjärn
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Du kan ha rätt. Jag blir nog lurad ofta av hantverkare. Men om jag blir lurat och jag upptäcker det, då blir jag riktigt argsint! Att debitera 20% mer timmar än jobbat tycker jag inte OK. Och Hasslö Dyk och Mark som debiterade betydligt mer lastbilstimmar än rätt, och sedan ljuga om det, då blir jag riktigt arg!
Vad sa de till sitt försvar?
 
En del avrundar nedåt och får en glad kund. En del avrundar uppåt och även om det bara är några procent så får de en kund som känner sig lurad. Ärligt talat, om man stannar kvar till att det åtminstone gått 8 timmar istället för att smita en kvart tidigare varje dag spelar ingen större roll, men kunden ser det och som hantverkare tar man en risk.

Jag skulle tro att det i många fall är närmast en tvångsmässig reflex. Lite som när man tvunget ska pruta ner den sista kronan på krimskramset på marknaden i Thailand eller få sista ordet i bråket där hemma. En del ska bara känna att de har vunnit, om det är hantverkaren som regelmässigt smiter tidigt, kunden som inte ska betala för en minut för mycket eller vad det nu kan vara. Oavsett om det är något att bry sig om eller ej.

Därför är det viktigt att vara tydlig och ärlig i sina överenskommelser.
 
  • Gilla
  • Wow
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
En del avrundar nedåt och får en glad kund. En del avrundar uppåt och även om det bara är några procent så får de en kund som känner sig lurad. Ärligt talat, om man stannar kvar till att det åtminstone gått 8 timmar istället för att smita en kvart tidigare varje dag spelar ingen större roll, men kunden ser det och som hantverkare tar man en risk.

Jag skulle tro att det i många fall är närmast en tvångsmässig reflex. Lite som när man tvunget ska pruta ner den sista kronan på krimskramset på marknaden i Thailand eller få sista ordet i bråket där hemma. En del ska bara känna att de har vunnit, om det är hantverkaren som regelmässigt smiter tidigt, kunden som inte ska betala för en minut för mycket eller vad det nu kan vara. Oavsett om det är något att bry sig om eller ej.

Därför är det viktigt att vara tydlig och ärlig i sina överenskommelser.
Ja. Men om hantverkarna är långsamma med flit så kan det bli ganska många timmar extra och kunden kanske inte ens vet om det?
 
Om det fuskas så handlar det mest om att minuter avrundas uppåt. Vid större projekt kan det ju handla om kanske 15-20min/dag, som på några veckor då innebär 4-5 timmar, i värsta fall.

Det vanligaste annars handlar ofta om missförstånd. Kunden kanske blir debiterad 12 timmar. Men kunden har bara sett att hantverkaren varit där i 10 timmar. Men i själva verket tar det dels tid att köra, och dels att hämta material och planera arbetetet.
 
PeterFalun
M Mjärn skrev:
Jag har svårt att lita på att handverkare faktiskt har koll på sina timmar. De kan väl lätt lägga till några timmar här och där? Hur brukar ni som är hantverkare göra? Vågar ni erkänna detta? ;)
vad jobbar du med själv?
 
@
B Björkskär skrev:
De flesta, jag och säkert du själv avrundar nog din tid lite uppåt. Ofta med några få minuter men beroende på vad man jobbar med ibland lite mer..

Många hantverkare (som inte skriver all tid direkt) brukar väl kolla sin digitala Körjournal skulle jag gissa.
Jag litar inte mindre på en hantverkares debitering än någon annan yrkesgrupp.

/ Björkskär
Alla yrkesgrupper debiterar inte sin tid 😉
 
@ @ndreas skrev:
Alla yrkesgrupper debiterar inte sin tid 😉
Hej
Nej alla är ju inte hantverkare men även även den som har andra yrken ”debiterar” ju sin tid genom närvarorapportering/tidrapport för att få sin lön.
Det är nog här vi alla ibland dribblar lite med tiden.
Jag själv har tagit långlunch, smitit iväg en kvart tidigare för att hinna med en golfrunda eller bara suttit och fikat med en kollega och fastnat i någon diskussion som tagit längre tid än de 15 minuter rasten var.
Jag och säkert många andra har jobbat över någon timme då och då utan att rapporterat övertid.
Så länge det är ge och ta brukar det sällan vara något problem men blir det bara det ena eller andra blir det gny från någon part.

Jag förvånas dock av att det är sådant fokus på det här ämnet och att få reagerar över alla andra branscher där vi konsumenter och företag får betala orimligt höga kostnader där vi inte ”ser eller kan mäta” tiden för köpt tjänst.
Exempel är den konsult vi anlitar för anpassningar i vårt affärssystem..
De debiterar 2225kr/timme ex moms för det arbetet bara för att dom kan och inga andra får göra det. Detta sker mot typ en tidssedel med angivna arbetade timmar för vår räkning där vi har noll chans att verifiera tiden. Då är det svårt att kolla om konsulten har tagit lite längre fikapaus eller smet hem en kvart tidigare för att hinna hämta på förskolan.
/ Björkskär
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
M Mjärn skrev:
Ja. Men om hantverkarna är långsamma med flit så kan det bli ganska många timmar extra och kunden kanske inte ens vet om det?
Hej
Om hantverkarna maskar så är det redan fel firma på plats..
Att dra ut på jobbet gör bara de med dåligt med uppdrag. Det finns sällan en vinst i att gå och ”bränna timmar” då överskottet på gubbtimme är så lågt.
Den största vinsten ligger oftast i inarbetning av tid på fastprisavtal (effektiviseringar).
/ Björkskär
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
M Mjärn skrev:
Ja. Men om hantverkarna är långsamma med flit så kan det bli ganska många timmar extra och kunden kanske inte ens vet om det?
Hantverkarens mardröm= privatkunder!
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 2 till
  • Laddar…
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Hantverkarens mardröm= privatkunder!
Exakt, särskilt dessa som räknar närvaro minuter.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.