Ja, jag har bara erfarenhet av eget hus. Mig själv att skylla.

Men finns det inte nån bostadsrättsförening att vända sig till.
Är ju inte käckt om din lägenhet eller hela huset blir utbränd p g a att nån annan ev gjort fel.
 
J Josth skrev:
Flimret tyder på glappkontakt och det är allvarligt för det kan leda till varmgång och brand vid större belastning.
…som skulle vara orsakat av slitage? Från enbart min lägenhet alltså.
 
H Hybro skrev:
Ja, jag har bara erfarenhet av eget hus. Mig själv att skylla.

Men finns det inte nån bostadsrättsförening att vända sig till.
Är ju inte käckt om din lägenhet eller hela huset blir utbränd p g a att nån annan ev gjort fel.
Jo de sa jag måste anlita en elektriker som får kika. Men tycker det är fult om det är han ovanför som orsakat det
 
S Sarahgulle skrev:
…som skulle vara orsakat av slitage? Från enbart min lägenhet alltså.
Nja, borde inte bero på vanligt slitage ute i lägenheten. Snarare stressad elektriker som slarvat med att skruva åt skruvarna på anslutningsklämman lagom hårt.
 
J Josth skrev:
Nja, borde inte bero på vanligt slitage ute i lägenheten. Snarare stressad elektriker som slarvat med att skruva åt skruvarna på anslutningsklämman lagom hårt.
I min lägenhet? Jag har inte haft nån elektriker.

Min stora fråga är nog om belastning/elfel kan ”färdas” mellan lägenheter 😂 Vill ju helst inte det ska vara mitt fel.
 
När jag tänder en lampa någonstans nu ”surrar” det liksom från proppen eller elskåpet. Som att den är på väg att ge upp igen
 
RoTe
Alltså... Slå av huvudbrytaren och ring en elektriker direkt imorgon bitti.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
S Sarahgulle skrev:
I min lägenhet? Jag har inte haft nån elektriker.

Min stora fråga är nog om belastning/elfel kan ”färdas” mellan lägenheter 😂 Vill ju helst inte det ska vara mitt fel.
Nej det behöver verkligen inte vara i din lägenhet. Kan vara i källaren eller på stigaren i den trappuppgången.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Alltså... Slå av huvudbrytaren och ring en elektriker direkt imorgon bitti.
Jag har jordfelsbrytare så i värsta fall slår den väl av strömmen?
 
A
S Sarahgulle skrev:
Jag har jordfelsbrytare så i värsta fall slår den väl av strömmen?
Nä inte om det inte finns ett jordfel.
Vad säger föreningen? Har elektriker skickats ut för felsökning?
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
RoTe
S Sarahgulle skrev:
Jag har jordfelsbrytare så i värsta fall slår den väl av strömmen?
Jordfelsbrytare hjälper inte mot problemen du beskrivit. Din anläggning låter totalt livsfarlig!
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Nä inte om det inte finns ett jordfel.
Vad säger föreningen? Har elektriker skickats ut för felsökning?
Ordförande sa jag måste ringa elektriker så gör det imorgonbitti. Får leva med tända ljus.
 
Din förening bör ha jouravtal med elektriker. Kolla upp det så fort som möjligt.
 
S Sarahgulle skrev:
Ordförande sa jag måste ringa elektriker så gör det imorgonbitti. Får leva med tända ljus.
Hur gick det och vad sa elektrikern? Det är säkert många som undrar vad det egentligen var för fel?
 
  • Gilla
cedd90 och 1 till
  • Laddar…
Den första jag pratade med på telefon sa att det kan flimra om inte proppen är helt iskruvad. Men jag sa jag ändå ville att någon skulle kolla på det för säkringar går titt som tätt. Den som kom kunde inte hitta något fel hos mig, bara att en av säkringarna (den som gick av två gånger och som ”blixtrade) stod för typ all el i lägenheten så inte konstigt om den blivit överbelastad. Men jag sa att det aldrig hänt innan och nu händer det två gånger, plus att andra också gått, till spis etc. Han kunde inte förklara det bättre än så… och om en huvudsäkring går kan det också börja flimra, men ingen huvudsäkring hade gått. Så ja, inget direkt svar men allt har fungerat sen han gick 💁🏻‍♀️
 
  • Wow
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.