J
Hej
Jag märkte att en av plattorna var upphöjd vid dörren. Tänkte att spånskivan under måste svullnat. Tog bort plattan och hittade en fuktskada som ni ser på bilderna.
Jag mäter 50% fuktighet där som är mörkgrå som sjönk markant till 35% när jag tagit bort plattorna. Tätskiktet verkar vara rollat och silikon tättning vid tröskeln som tydligen inte hållit så bra.
Vad tycker ni? Ska jag fixa det själv eller ringa FB?
 
  • Platta borttagen vid dörren visar fuktskada på underliggande material, där tätskikt och silicon tättning vid tröskeln syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fuktskada vid tröskel med borttagna plattor, upptäckt svullen spånskiva under golvet, mörkgrå område med hög fuktighet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Badrum med grått kakelgolv där en platta lyfts upp vid dörren för att avslöja fuktskador på spånskivan under. Badkar och toalett syns i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bilden visar en golvyta vid en dörr med borttagna plattor som avslöjar en fuktskada i underlaget. Tätskiktet och silikonet vid tröskeln är synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ligger plattorna direkt på spånskivor som primats? Det lär bli att riva hela tyvärr :(
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
J
Måste tillägga att det här är ett avslappningsrum på övervåningen. Vi duschar där max en gång i vecka i jacuzzin. Det droppar lite utanför som vi moppar på en gång.
 
Var kommer vattnet från som orsakat skadan?
 
J
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Var kommer vattnet från som orsakat skadan?
Det undrar jag med! Jag har intervjuat familjen en för en och kommit fram till att för några veckor sen golvet blev tvättad med duschslangen. Men moppad efteråt. Det kanske räckte för en sån skada.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
J Jens33 skrev:
Det undrar jag med! Jag har intervjuat familjen en för en och kommit fram till att för några veckor sen golvet blev tvättad med duschslangen. Men moppad efteråt. Det kanske räckte för en sån skada.
Kan vara. Den som byggde detta badrum hade tyvärr inga vassa knivar i verktygslådan :(
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Men om inte golvet tålde ett fuktpåslag är det ju inte mycket med det att ha.
 
BirgitS
J Jens33 skrev:
Vad tycker ni? Ska jag fixa det själv eller ringa FB?
Hur gammalt är badrummet?
Det är först efter 25-30 år som FB brukar tycka att det är helt avskrivet.
 
J
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kan vara. Den som byggde detta badrum hade tyvärr inga vassa knivar i verktygslådan :(
Jag har hört av grannen att förra ägaren renoverat det på egenhand. De fick hjälp av grannen.
 
  • Ledsen
Jonatan79
  • Laddar…
J
Stefan N Stefan N skrev:
Men om inte golvet tålde ett fuktpåslag är det ju inte mycket med det att ha.
Alltså vi har inte haft problem på 15 år. Misstänker att silikon tätningen vid tröskeln gett upp.
 
J
BirgitS BirgitS skrev:
Hur gammalt är badrummet?
Det är först efter 25-30 år som FB brukar tycka att det är helt avskrivet.
Det är från 2008. Alltså 16 år. Det finns iofs inga papper på renoveringen som gjordes av dåvarande ägaren.
 
BirgitS
J Jens33 skrev:
Det är från 2008. Alltså 16 år. Det finns iofs inga papper på renoveringen som gjordes av dåvarande ägaren.
Då kan det vara idé att kontakta FB. Om de kommer fram till att något vid dörren bryter mot de branschregler som gällde 2016 så kanske det inte blir något eller också blir det nedsatt belopp. Du kan själv kolla reglerna för BKR har kvar gamla branschregler.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Då kan det vara idé att kontakta FB. Om de kommer fram till att något vid dörren bryter mot de branschregler som gällde 2016 så kanske det inte blir något eller också blir det nedsatt belopp. Du kan själv kolla reglerna för BKR har kvar gamla branschregler.
Jag har svårt att tro att det var godkänt med rollat tätskikt på spånskiva 2008 :( Men kan minnas fel. Tror aldrig det varit OK faktiskt.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag har svårt att tro att det var godkänt med rollat tätskikt på spånskiva 2008 :( Men kan minnas fel. Tror aldrig det varit OK faktiskt.
Nja. På några byggen jag var på, sattes kaklet direkt på spånskivorna, utan fuktspärr. Det var på sjuttiotalet.

Själv skulle jag torkat ur spånet och lagt på nytt tätskikt och plattor.
 
I Intet skrev:
Nja. På några byggen jag var på, sattes kaklet direkt på spånskivorna, utan fuktspärr. Det var på sjuttiotalet.

Själv skulle jag torkat ur spånet och lagt på nytt tätskikt och plattor.
Lär inte vara svårt att riva bort klinkern. Då kan man flytspackla och lägga nytt.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.