R
Kan du få rent den ifrån det gamla tätskiktet och klänningen är bra så kan du använda den..
Men rekomendationen är att köpa en ny för det blir omöjligt att ångra sig när du väl börjar och återställa..
 
BirgitS
R Rejäl skrev:
Kan du få rent den ifrån det gamla tätskiktet och klänningen är bra så kan du använda den..
Men rekomendationen är att köpa en ny för det blir omöjligt att ångra sig när du väl börjar och återställa..
Kan det vara någon risk att golvbrunnen är tillverkad för så länge sen (-92 ?) att den inte längre är godkänd?
Jag vet inte när det slutade att stå AB Sjöbo bruk på klämringen.
 
R
BirgitS BirgitS skrev:
Kan det vara någon risk att golvbrunnen är tillverkad för så länge sen (-92 ?) att den inte längre är godkänd?
Jag vet inte när det slutade att stå AB Sjöbo bruk på klämringen.
Man kan aldrig veta åldern då klämningen inte behöver vara original..
Jag skulle alla gånger bytt brunn vid renovering känns som en liten kostnad i det stora hela…
 
Redigerat:
  • Gilla
Joak och 3 till
  • Laddar…
OK, tack för svar. Ja, då köper jag en ny. Är det Purus? Hittar liknande, inte just den, men vilken rekommenderar du? Ska inte installera själv, men vill litet tvångsmässigt ha kontroll över valmöjligheterna. Vattenlås-insatsen på denna tycker jag har varit lätt att rengöra. Köpte en svart sil, hoppas det fungerar. Så man får bila upp golvet en bit för att komma på röret och sätta dit en ny brunn? Plast eller järn?
 
  • Bild av en golvbrunn, vattenlås-insats, blå tätning och en svart sil från märket Smedbo, samt ett måttband på ett betonggolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenlås-insats på ett golv som ska bytas ut, visar en plastdel mot en grov stenig yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Purus är ett bra märke liksom Jafo.
Plast är det man använder normalt.

Du kan fundera på om du vill byta avloppsröret också. Om det är i gjutjärn är det antagligen så gammalt att det riskerar att rosta sönder innan du vill renovera golvet igen. Om det är i äggskalsrör (ung. 70-talet) kan det gå sönder när du byter golvbrunnen.
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Hej och tack för svar! Nej, huset är byggt 2007, så det borde vara OK..
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
R
Bila upp brunnen innan du köper någon ny så ser du om du behöver några rördelar med..
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Och när plattsättaren ändå bilar så kan avloppet flyttas till ett linjeavlopp vid vägg istället? Unidrain är ju inte billiga direkt, men en kuvertskärning som vi måste ha i annat fall kanske blir ungefär lika kostsamt? Det gäller alltså en 80 x 90 cm yta till dusch.
 
  • Kvadratiskt avlopp, till viss del täckt med murbruk, på duschyta under en renovering av badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Om du ska ha in hantverkare så är det ju bara att fråga om priset för olika alternativ.
 
  • Gilla
alteregg
  • Laddar…
A alteregg skrev:
kuvertskärning
En sådan är väl inte så illa om den utförs rätt, så ser det ju riktigt snyggt ut, tycker i alla fall jag. Det är också lättare att städa ur en golvbrunn mitt i än att behöva krypa upp mot väggen och mickla. Men det kanske är andra som städar badrummen...vilket jag brukar åka på
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Är väl fullkomligt bortkastat arbete och pengar att byta ut en 17 år gammal prima golvbrunn i plast.
Men vill man skaffa sig extra arbete så skall man så klart göra det 😉
 
  • Gilla
  • Haha
Joak och 4 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Är väl fullkomligt bortkastat arbete och pengar att byta ut en 17 år gammal prima golvbrunn i plast.
Men vill man skaffa sig extra arbete så skall man så klart göra det 😉
TACK! Bäst svar hittils!
 
K krambriw skrev:
En sådan är väl inte så illa om den utförs rätt, så ser det ju riktigt snyggt ut, tycker i alla fall jag. Det är också lättare att städa ur en golvbrunn mitt i än att behöva krypa upp mot väggen och mickla. Men det kanske är andra som städar badrummen...vilket jag brukar åka på
Nej, jag städar, men har ingen erfarenhet av linjeavlopp. Har bara sett det på bild...
 
Oavsett hur gammal den är hade jag aldrig chansat med att återanvända en brunn. Förstår inte varför man skulle snåla in på den biten? Den dagen något händer så ångrar man sig hundra-fallt. Du kan inte byta brunn sen utan att behöva göra om hela badrummet. Så dels kostnadsmässigt men dels tids- och bök-mässigt.
 
  • Gilla
Fågelvägen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.