Tänkte fråga om hur kopplar man in denna finns ju inga synliga tecken
kommer ju fas jord och nolla från centralen funderade på om det går att använda denna och en
3 g 2,5 kabel till ett lysrör jag är ingen elektriker jobbat med hemelektronik i många år
tacksam för svar
 
  • Elektrisk kopplingsbox med försäkringshållare och kablar, placerad på ett blått tyg underlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En närbild av en elektrisk kopplingsdosa med anslutningspunkter och säkringar, ovanpå en blå yta och omgiven av kablar och metallramar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det centralen eller lysröret du vill koppla in ?
Har du någon matning fram ?
 
nisse123 nisse123 skrev:
Är det centralen eller lysröret du vill koppla in ?
Har du någon matning fram ?
En kompis drog el kabel från min central så det är denna jag vill ha inkopplad för att det ska var så bra som möjligt ska ha ett element och ett lysrör
 
B bounta skrev:
En kompis drog el kabel från min central så det är denna jag vill ha inkopplad för att det ska var så bra som möjligt ska ha ett element och ett lysrör
Centralen vill jag ha inkopplad alltså har kabel fram
 
  • DSC04100.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du vill ha centralen inkopplad får du väl anlita en elektriker?
Alldeles för dålig trådstart för att ge några vettiga svar.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Varsågod, som man frågar får man svar.
Återigen till trådens ämne, du måste presentera lite mer användbar information som t.ex. bilder på allt du nämner trådstarten.
Du måste ändå förstå att du är en total novis på detta område och kan du inte ta till dig några råd så kan det sluta illa.
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
Varför kan du inte ta hjälp av din kompis för att färdigställa projektet, kan/får han dra kabel så får/kan han väl även koppla in en central?
 
  • Gilla
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
Du skriver att kompisen har dragit fram matning, fas jord och nolla. Hur är den matningen avsäkrad i huvudcentralen?

Hur lång är kanbeln från huvudcentralen (10m, 50m 200m...?).

Vilken dimension (alltså 1,5 kvmm, 2,5 kvmm 6 kvmm...)?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fler frågor, är matningen från huvudcentralen skyddad av jordfelsbrytare? Annars måste du sätta en joirdfelsbrytare vid den här tänkta undercentralen.
 
B bounta skrev:
En kompis drog el kabel från min central så det är denna jag vill ha inkopplad för att det ska var så bra som möjligt ska ha ett element och ett lysrör
Varför vill du sätta en undercentral, är det inte enklare med en vanlig kopplingsdosa när du enbart vill/kan ha 230V anslutna enhetet?
Förklara syftet.
Eller har du en kabel med tre faser, nolla och jord från huvudcentralen?
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Centralen behövs inte för att koppla in ett lysrör?
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Varför vill du sätta en undercentral, är det inte enklare med en vanlig kopplingsdosa när du enbart vill/kan ha 230V anslutna enhetet?
Förklara
A AndersS skrev:
Varför vill du sätta en undercentral, är det inte enklare med en vanlig kopplingsdosa när du enbart vill/kan ha 230V anslutna enhetet?
Förklara syftet.
Eller har du en kabel med tre faser, nolla och jord från huvudcentralen
A AndersS skrev:
Varför vill du sätta en undercentral, är det inte enklare med en vanlig kopplingsdosa när du enbart vill/kan ha 230V anslutna enhetet?
Förklara syftet.
Eller har du en kabel med tre faser, nolla och jord från huvudcentralen?
Jag har en kabel med en fas nolla jord 3g 2,5 det blir ju problem med vägguttag och lysröret
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Centralen behövs inte för att koppla in ett lysrör?
Det blir ju inte bra med vägguttaget
 
B bounta skrev:
Det blir ju inte bra med vägguttaget
Vad är det som inte blir bra med det och som blir bättre med en central? Centralens syfte är väl att dela upp på olika säkringar, det är helt onödigt om du ska koppla in ett lysrör. Det finns ingen mening?
 
B bounta skrev:
Jag har en kabel med en fas nolla jord 3g 2,5 det blir ju problem med vägguttag och lysröret
Vad är det som blir problem?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.