Helt ny på sidan, skapade ett konto då jag läste lite andra inlägg.

Vi har precis köpt ett hus i nederländerna (pojkvännen bor här) och märkt att det är mycket mer arbete på huset än vad vi först misstänkte.

Vi är nya på detta och har inte den största plånboken därav försöker göra det mesta själva.

Vi har hitintills grund målat väggar, tagit bort golv/heltäckningsmatta i ett par rum.
Men jag är lite orolig hur vi kan få vissa saker upp till en bättre standard.

Vissa väggar är i dålig skick där han har försökt spackla ojämnheter. Han har använt spackel på tub om jag har förstått det rätt.

Men vill gärna fråga om råd hur vi som nybörjare kan få det bättre.

Andra problemet är att i stort sett alla väggar är täckta med vävtapet. Och vitt jag vet går dom aldrig att måla så ytan blir jämn och är ännu värre att sätta tapeter på.

Kan ni hjälpa ett par hur vi går tillväga att få vårat första hus att bli så bra som möjligt.

Bifogar bilder på olika ojämnheter.

Tack för all hjälp vi kan få.
 
  • Närbild på vägg med vävtapet som visar ojämnheter och reparationsområden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en vägg med ojämnheter efter spackling, strukturen visar små gropar och spår av applicerat spackel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en ojämn vägg med synliga defekter och märken, eventuellt ett resultat av spackelarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av beigemålad vävtapetvägg med ojämn yta och synliga strukturer, visar renoveringsbehov i ett nyligen köpt hus i Nederländerna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är bara bredspackling som kommer funka. Finns spackel som går att rolla upp på väggen. Sen slipa med giraffslip. Går att hyra.
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Den nedre bilden känner man igen. Farmor har sån vägg. Den är rätt mjuk om jag inte minns rätt. Den borde gå att få ner med ångtvätt eller genom att stryka på tapetklister och sedan plasta in så släpper det efter något dygn. Finns massor med tips på Youtube.
 
S Småbrukaren skrev:
Det är bara bredspackling som kommer funka. Finns spackel som går att rolla upp på väggen. Sen slipa med giraffslip. Går att hyra.
Okej, då jag är komplett nybörjare.
Hur gör jag, hur fungerar det, vad behöver jag tänka på etc.

Nämnde det till hans pappa varav han svarade att han testade själv en gång att rullspackla en vägg i deras hus och det blev väldigt dåligt resultat så han gjorde det inte mer efter det.

Då jag är nybörjare tar jag gärna emot allt jag behöver tänka på och ju tydligare förklarat desto bättre. (Autism)

Har sett lite videos redan men frågar bara för att vara extra säker.

Tacksam för all guidning/hjälp.
 
4774
E eemj skrev:
Okej, då jag är komplett nybörjare.
Hur gör jag, hur fungerar det, vad behöver jag tänka på etc.

Nämnde det till hans pappa varav han svarade att han testade själv en gång att rullspackla en vägg i deras hus och det blev väldigt dåligt resultat så han gjorde det inte mer efter det.

Då jag är nybörjare tar jag gärna emot allt jag behöver tänka på och ju tydligare förklarat desto bättre. (Autism)

Har sett lite videos redan men frågar bara för att vara extra säker.

Tacksam för all guidning/hjälp.
Det finns en produkt som heter renoveringstapet som man kan sätta på vävtapeten och som ger en slät yta.


Därefter spacklar man skarvarna, alltså där tapetvåd möter nästa tapetvåd. Väntar till spacklet har torkat och slipar så det blir slätt.

Sedan är det bara att sätta vilken tapet ni vill eller måla om ni hellre vill det.


Alternativ 2

Det finns extremt tunna gipsskivor som ni kan sätta på väggarna utan något förarbete.

Sedan är det bara att göra likadant som ovan.

Spackla fogar, slipa slätt när spacklet har torkat.

Tapetsera eller måla

Lycka till och hoppas att ni kommer trivas i ert nya hus 😃
 
4774 4774 skrev:
Det finns en produkt som heter renoveringstapet som man kan sätta på vävtapeten och som ger en slät yta.


Därefter spacklar man skarvarna, alltså där tapetvåd möter nästa tapetvåd. Väntar till spacklet har torkat och slipar så det blir slätt.

Sedan är det bara att sätta vilken tapet ni vill eller måla om ni hellre vill det.


Alternativ 2

Det finns extremt tunna gipsskivor som ni kan sätta på väggarna utan något förarbete.

Sedan är det bara att göra likadant som ovan.

Spackla fogar, slipa slätt när spacklet har torkat.

Tapetsera eller måla

Lycka till och hoppas att ni kommer trivas i ert nya hus 😃
Så jag behöver inte rullspackla?
Läste att vissa pratade om renoveringstapeterna var bökiga att sätta upp då dom var ganska styva.
Och att det fans olika varianter, att man även behövde veta vilken sorts lim man behövde då det beror på vilken yta man har att göra med.

Att man också behöver tänka på att ha rikligt med klister.

Har varit olika information om hur man ska göra med klistret med. Vissa säger att man ska ha det direkt på tapeten och andra att man ska ha det på väggen och sen vänta lite innan man sätter upp tapeterna.

Och hur gör man med klistret själv, penslas det på eller med en roller?
 
Mitt bästa tips i all välmening är youtube. Ta en kväll och sök/kolla/sök. Du kommer lära dig oceaner mer och snabbare än att ställa en stor mängd frågor här.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Mitt bästa tips i all välmening är youtube. Ta en kväll och sök/kolla/sök. Du kommer lära dig oceaner mer och snabbare än att ställa en stor mängd frågor här.
För en med autism så har det oftast varit lättare för mig att ha någon att fråga än att bara kolla en video. Men tack ändå.

Var just därför jag skapade ett konto, för att kunna ställa frågor.
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
E eemj skrev:
För en med autism så har det oftast varit lättare för mig att ha någon att fråga än att bara kolla en video. Men tack ändå.

Var just därför jag skapade ett konto, för att kunna ställa frågor.
Jag tror många filmer besvarar de frågor som du har. Är det någon specifik fråga går det så klart lättare att besvara. Men väldigt generella frågor typ ”hur bredspacklsr man beskriv allt” är väldigt svårt att beskriva i text. Då kan en 7 minuters youtube film beskriva mer än 10 sidor text. Dessutom ska någon skriva 10 sidor text.
 
  • Gilla
Davidbagare och 3 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Jag tror många filmer besvarar de frågor som du har. Är det någon specifik fråga går det så klart lättare att besvara. Men väldigt generella frågor typ ”hur bredspacklsr man beskriv allt” är väldigt svårt att beskriva i text. Då kan en 7 minuters youtube film beskriva mer än 10 sidor text. Dessutom ska någon skriva 10 sidor text.
Det förstår jag, dock brukar inte videos alltid vara nybörjare vänliga därför jag frågade om det var något extra att tänka på etc.

Sen när jag har hittat sidor som ger olika information blir man även där lite osäker.

Ursäktar om jag ställer en hel del frågor, vill bara få det rätt då vi inte har den största plånboken.
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
4774
E eemj skrev:
Så jag behöver inte rullspackla?
Läste att vissa pratade om renoveringstapeterna var bökiga att sätta upp då dom var ganska styva.
Och att det fans olika varianter, att man även behövde veta vilken sorts lim man behövde då det beror på vilken yta man har att göra med.

Att man också behöver tänka på att ha rikligt med klister.

Har varit olika information om hur man ska göra med klistret med. Vissa säger att man ska ha det direkt på tapeten och andra att man ska ha det på väggen och sen vänta lite innan man sätter upp tapeterna.

Och hur gör man med klistret själv, penslas det på eller med en roller?
Det kan bero på vilket märke det är på renoveringstapeten. Men det enklaste är att fråga i butiken direkt. De hjälper säker till att förklara hur du bäst ska göra.
Så steg 1 bör vara att gå till butiken och förklara hur väggarna ser ut så kan de på bästa sätt ge dig det du behöver samt berätta hur du ska handskas med det.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
4774
E eemj skrev:
För en med autism så har det oftast varit lättare för mig att ha någon att fråga än att bara kolla en video. Men tack ändå.

Var just därför jag skapade ett konto, för att kunna ställa frågor.
Jag har full förståelse för hur det är för dig och kan gärna skriva mer utförligt om du vill. Men då kan vi ta det i ett pm istället. Du klickar bara på min användarbild så kommer du till min sida och där finns det "skicka ett pm".
 
Okej så det här har vi ordnat med för att testa med på första väggen idag.

Videon vi har som guide:
 
  • Verktyg och material för väggarbete inkluderande verktygslåda, rollers, tejp, spackelspadar och en burk med "Alabastine MuurGlad".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit vägg med en ljusdramaturgisk strömbrytare och träliknande golv, sett från en hall med en öppning till ett angränsande rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Första försöket, gick sådär..
Tror vi hade på för tjockt lager så när vi skulle skrapa så gick det sådär.
Några tips angående detta?
Spackel smeten vi använder är väldigt blöt tydligen så det gjorde det en aning svårare.

Vi har även nylagt golv. Vi försökte använda papper för att skydda det men då det var så blött så var det en hel del splatter så det kom lite på vårat nya golv.
Hur kan vi lösa detta?
Ger honom mycket panik.
 
  • En nyskrapad vägg med ojämn spackelyta där det har skett en del stänk på golvet och ett eluttag är skyddat. Plast täcker golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Täck med plast eller presenning om vätan går igenom pappret?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.