Hej
Vart beställde ni fönstren ifrån?
 
X xLnT skrev:
Vilka spik använde ni till fodret (pistolen)?
Varken jag eller sambon minns men han sa "kanske 3-30" eller listspik. Jag skall höra med min bror sen om han har koll, det var han som fixade spikpistolen till oss. :)
 
  • Gilla
xLnT
  • Laddar…
Kalle79m Kalle79m skrev:
Hej
Vart beställde ni fönstren ifrån?
Det är Elitfönsters Retro-serie.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
madde_r madde_r skrev:
Det är Elitfönsters Retro-serie.
Tack.
 
madde_r madde_r skrev:
Längesen en uppdatering nu. Man kan ju konstatera att det går långsammare när man gör allt själva men vi blir i alla fall nöjda med våra val och resultatet.

Fönstersmygar & foder har kommit på plats och målats. Vi har fräst och behandlat egna fönsterbrädor.

Vi har lagt golvvärmeslingor och flytspacklat nya delen av huset.

Just nu river vi i gamla golvet. Sätter spottar i källaren och höjer takhöjden något där, från 187 till ca 190+. Han som mest huserar där nere är 188 så dom cm gör skillnad.

Förutom byggandet har vi fått en ny familjemedlem, en andra katt. Och så har vi hunnit med fjällen & Barcelona bland annat. Satt upp en ny tv och målat den nya delen på huset. Även sparkat igång spottarna i fönstren.
Vad har ni för mått ytterpanelen? Och är det hattläkt ni har kört?
Vi håller på att välja bredd och läkt nu, står mellan hattläkt eller vanlig platt läkt och tänkte köra 170 panel.
 
Hej vad superfint! Vi har ett hus från 1936 som ska helrenoveras (med en del proffshjälp) också vi ska ha Elitfönster retro. Vad tyckte ni om ritprogrammet SketchUp? Användarvänligt för noviser? 😄
 
Jättefint, bra jobbat!

Är ni nöjda med Elitfönster retro?

Angående den sista bilden i inlägg #59: är det en synvilla eller sitter spröjsen på olika höjd?
 
Å Åsbag skrev:
Hej vad superfint! Vi har ett hus från 1936 som ska helrenoveras (med en del proffshjälp) också vi ska ha Elitfönster retro. Vad tyckte ni om ritprogrammet SketchUp? Användarvänligt för noviser? 😄
Hej och tack!
Det är min sambo som skissat i sketchup. Han hade nog lite bra kunskaper sedan innan och ett stort generellt intresse. Började med att skissa upp våra byggnader på tomten för längesen. Sen tog vi hjälp av en byggnadsingenjör som skissade upp utbyggnaden på Mikaels skiss på originalhuset vilket vi sen fick tillbaka så vi kunde fortsätta. Mikael tyckte det var för ”oexakt” så då gjorde han om det bättre.

Han körde på sketch up 17 som är sista versionen som gick att ha lokalt på datorn. Och säger att han tyckte det var ”lätt” och användarvänligt.
 
  • Gilla
Bengt Larsson och 1 till
  • Laddar…
4 406_Jonathan skrev:
Jättefint, bra jobbat!

Är ni nöjda med Elitfönster retro?

Angående den sista bilden i inlägg #59: är det en synvilla eller sitter spröjsen på olika höjd?
So far so good, vi är väldigt nöjda så här långt.

Och ja, synvilla, som tur är. 😅
 
  • Gilla
406_Jonathan
  • Laddar…
K kasi81 skrev:
Vad har ni för mått ytterpanelen? Och är det hattläkt ni har kört?
Vi håller på att välja bredd och läkt nu, står mellan hattläkt eller vanlig platt läkt och tänkte köra 170 panel.
Panelen är 22x170 och hattläkten heter på offerten "hattläkt special 28x45" Den skulle nog vara lite större än "standard". Om jag minns rätt. Vi valde också mellan platt eller hatt men valde tillslut hatt. Ångrar det inte. Men tycker vanlig platt är fint också. :)
 
madde_r madde_r skrev:
Panelen är 22x170 och hattläkten heter på offerten "hattläkt special 28x45" Den skulle nog vara lite större än "standard". Om jag minns rätt. Vi valde också mellan platt eller hatt men valde tillslut hatt. Ångrar det inte. Men tycker vanlig platt är fint också. :)
Tack för svar! Om man väljer platt läkt så kan man ju ha lite mer detaljer på annat håll utan att det blir för mycket. Så många val 😅
 
K kasi81 skrev:
Tack för svar! Om man väljer platt läkt så kan man ju ha lite mer detaljer på annat håll utan att det blir för mycket. Så många val 😅
Ja jag vet, så mycket val verkligen!
Jag är väldigt sugen på att ha lite snickarglädje/detaljer. Först var jag inne på någon nock/gaveldekor men nu är jag mest inne på vindskivedekor... gjorde ett försök att illustrera det i photoshop.

Sen skall det ju till veranda med räcke osv också där det också blir lite mer "detaljer". Nu ser det inte så "mysigt" ut. :)
 
  • Vit byggnad med snickarglädje på nock, omgiven av träd och gräsmatta under molnig himmel. En lastpall och byggmaterial ligger vid sidan av huset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bengt Larsson och 1 till
  • Laddar…
ser väldigt fint ut! Längtar till man har kommit så pass långt!
 
  • Gilla
madde_r
  • Laddar…
madde_r madde_r skrev:
Hej och tack!
Det är min sambo som skissat i sketchup. Han hade nog lite bra kunskaper sedan innan och ett stort generellt intresse. Började med att skissa upp våra byggnader på tomten för längesen. Sen tog vi hjälp av en byggnadsingenjör som skissade upp utbyggnaden på Mikaels skiss på originalhuset vilket vi sen fick tillbaka så vi kunde fortsätta. Mikael tyckte det var för ”oexakt” så då gjorde han om det bättre.

Han körde på sketch up 17 som är sista versionen som gick att ha lokalt på datorn. Och säger att han tyckte det var ”lätt” och användarvänligt.
Vi håller på och ska välja fönsterfoder till insidan, ser att ni valt allmoge som är SÅ fint! Har ni det runt innerdörrarna och längs golven också? Väljer vi allmogefoder är frågan om alla nu existerande (enkla raka) lister i huset bör bytas så det blir enhetligt...smaksak javisst men nyfiken hur ni gjort!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.