Den här veckan tävlar vi ut den smidiga fuktmätaren Elma DT-125. Med den kan du mäta fukten på och i byggmaterial såsom trä, sten, betong, gips med mera.

En fuktmätare Elma DT-125 med grönt och svart hölje och spetsig mätpinne, bredvid ett avtaget lock.

Värde: 1 549 kr

Så här tävlar du:
  1. Besvara frågan nedan.
  2. Motivera varför just du ska vinna fuktmätaren, i ett inlägg i den här tråden.

Fråga: Vilka inställningar kan du göra på fuktmätaren DT-125 från Elma?

Svaret hittar du här: https://shop.byggahus.se/collections/bastsaljare/products/fuktmatare-dt-125-elma

Vinnaren utses fredagen den 6 september, om en vecka.

OBS: Kontrollera att den adress du angett på din profilsida stämmer.

Vi förbehåller oss rätten att utse en ny vinnare om vinnaren ej kunnat nås inom två veckor.

-----------------------------------------------

Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren. Den här tävlingen är inte sponsrad.
 
Redigerat:
  • Gilla
Magnolia69
  • Laddar…
1) "Man kan ställa in våt-/torrgräns, materialval, automatisk kalibrering, min/max samt autoavstängning."

2) Med två hus, varav det ena har alldeles för mycket trä och dessutom ligger där det regnar 900 mm per år enligt SMHI skulle det vara tryggt att med Elma DT-125 kunna kontrollera fuktnivån på ett smidigt sätt.
 
1. Man kan ställa in våt-/torrgräns, materialval, automatisk kalibrering, min/max samt autoavstängning.

2. Förutom att jag precis i dagarna funderar på om lite material på min nybyggda balkong är torrt nog att måla, drabbades vi av en vattenskada i köket för ett par år sedan. Det vore inte så tokigt med en egen fuktmätare hemma för att kunna hålla koll på om något håller på att gå snett igen.
Den gången hade vi dessutom oturen att få ut en besiktningsman från försäkringsbolaget som inte kunde addera 1+1 och därför gjorde ett onödigt hål i en vägg och kontrollerade fuktigheten runt ett rör för elkablar istället för avloppsrör.
Först när jag själv lånade en fuktmätare, filmade när jag själv mätte och visade med ett vanligt hushållspapper jag blötte upp genom att trycka det mot takskivan fick jag ut en ny besiktningsman som faktiskt hade lite koll på vad han gjorde.
Hela processen hade varit mycket enklare med en egen fuktighetsmätare från första början.
 
1. Man kan ställa in våt-/torrgräns, materialval, automatisk kalibrering, min/max samt autoavstängning

2. Som nybliven husägare renoverar jag just nu gamla träfönster på huset men jag vet inte hurvida dessa är tillräckligt torra. En fuktmätare hade varit fantastiskt bra för att veta om fönstren är tillräckligt torra för målning
 
  • Gilla
Dlp
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Den här veckan tävlar vi ut den smidiga fuktmätaren Elma DT-125. Med den kan du mäta fukten på och i byggmaterial såsom trä, sten, betong, gips med mera.

[bild]

Värde: 1 549 kr

Så här tävlar du:
  1. Besvara frågan nedan.
  2. Motivera varför just du ska vinna fuktmätaren, i ett inlägg i den här tråden.

Fråga: Vilka inställningar kan du göra på fuktmätaren DT-125 från Elma?

Svaret hittar du här: [länk]

Vinnaren utses fredagen den 6 september, om en vecka.

OBS: Kontrollera att den adress du angett på din profilsida stämmer.

Vi förbehåller oss rätten att utse en ny vinnare om vinnaren ej kunnat nås inom två veckor.

-----------------------------------------------

Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren. Den här tävlingen är inte sponsrad..
1. Man kan ställa in våt-/torrgräns, materialval, automatisk kalibrering, min/max samt autoavstängning.

2. Med en gammal hästgård finns det mycket att stå i, mycket underhåll och förebyggande. En fuktmätare är ett perfekt verktyg till många saker och hade varit bra här hos oss
 
1) Man kan ställa in våt-/torrgräns, materialval, automatisk kalibrering, min/max samt autoavstängning. Instrument levereras med inbyggda nålelektroder, batterier samt manual.

2) Som en neurotiskt nybliven husägare med ofrivillig swimmingpool i källaren kan det vara gött... att se vattnet torka.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Den här veckan tävlar vi ut den smidiga fuktmätaren Elma DT-125. Med den kan du mäta fukten på och i byggmaterial såsom trä, sten, betong, gips med mera.

[bild]

Värde: 1 549 kr

Så här tävlar du:
  1. Besvara frågan nedan.
  2. Motivera varför just du ska vinna fuktmätaren, i ett inlägg i den här tråden.

Fråga: Vilka inställningar kan du göra på fuktmätaren DT-125 från Elma?

Svaret hittar du här: [länk]

Vinnaren utses fredagen den 6 september, om en vecka.

OBS: Kontrollera att den adress du angett på din profilsida stämmer.

Vi förbehåller oss rätten att utse en ny vinnare om vinnaren ej kunnat nås inom två veckor.

-----------------------------------------------

Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren. Den här tävlingen är inte sponsrad..
1) Man kan ställa in våt-/torrgräns, materialval, automatisk kalibrering, min/max samt autoavstängning. Instrument levereras med inbyggda nålelektroder, batterier samt manual.

2) Som nybliven husägare med betongkällare har jag nu bestämt att mitt nästa projekt är att göra om betonghålet till något trevligare. En fuktmätare skulle passa perfekt för ändamålet.
 
1) Man kan ställa in våt-/torrgräns, materialval, automatisk kalibrering, min/max samt autoavstängning.

2) Är nybliven husägare till ett 60-talshus med källare. I ett av källarrummen uppmättes lite högre fukthalter under besiktningen. Detta skulle vi vilja ha koll på framåt. (Det finns såklart mer renoveringsbehov på huset så prioriteringar måste göras.)
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Den här veckan tävlar vi ut den smidiga fuktmätaren Elma DT-125. Med den kan du mäta fukten på och i byggmaterial såsom trä, sten, betong, gips med mera.

[bild]

Värde: 1 549 kr

Så här tävlar du:
  1. Besvara frågan nedan.
  2. Motivera varför just du ska vinna fuktmätaren, i ett inlägg i den här tråden.

Fråga: Vilka inställningar kan du göra på fuktmätaren DT-125 från Elma?

Svaret hittar du här: [länk]

Vinnaren utses fredagen den 6 september, om en vecka.

OBS: Kontrollera att den adress du angett på din profilsida stämmer.

Vi förbehåller oss rätten att utse en ny vinnare om vinnaren ej kunnat nås inom två veckor.

-----------------------------------------------

Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren. Den här tävlingen är inte sponsrad..
1.Man kan ställa in våt-/torrgräns, materialval, automatisk kalibrering, min/max samt autoavstängning.
2.Jag bor i ett egnahemshus från 1952 som har nedersta plan till hälften under marken. Bl.a. badrummet och mitt sovrum med garderob finns där. Tyvärr upptäckte jag att det finns stora fuktproblem några år efter att jag köpte huset (är förstagångs husköpare). Det blev mögel fläckar på textilier i sovrummet och skåpen och bakom tapet som ramlade av. Dräneringen har slutat fungera (säljaren ljög att den var omlagd) . En avfuktare går på högvarv dygnet runt, men det måste till en varaktig lösning. Jag behöver en bra fuktmätare för att kartlägga och åtgärda detta problem.
 
1. Våt-/torrgräns, min/max, materialval + automatisk kalibrering och autoavstängning
2. Dags att begiva sig ner i krypgrunden. Den här lille gynnaren hade varit praktiskt att ha med sig. ;-)
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Den här veckan tävlar vi ut den smidiga fuktmätaren Elma DT-125. Med den kan du mäta fukten på och i byggmaterial såsom trä, sten, betong, gips med mera.

[bild]

Värde: 1 549 kr

Så här tävlar du:
  1. Besvara frågan nedan.
  2. Motivera varför just du ska vinna fuktmätaren, i ett inlägg i den här tråden.

Fråga: Vilka inställningar kan du göra på fuktmätaren DT-125 från Elma?

Svaret hittar du här: [länk]

Vinnaren utses fredagen den 6 september, om en vecka.

OBS: Kontrollera att den adress du angett på din profilsida stämmer.

Vi förbehåller oss rätten att utse en ny vinnare om vinnaren ej kunnat nås inom två veckor.

-----------------------------------------------

Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren. Den här tävlingen är inte sponsrad..
1.
**Våt-/torrgräns**: Du kan ställa in specifika gränsvärden för vad som ska anses som "vått" eller "torrt" material. Detta hjälper dig att snabbt avgöra om materialet ligger inom det tillåtna fuktområdet.

**Materialval**: DT-125 tillåter dig att välja mellan olika materialtyper för att säkerställa att mätningarna är anpassade efter materialets specifika egenskaper, vilket ger mer exakta resultat.

**Automatisk kalibrering**: Enheten kan automatiskt kalibrera sig själv för att säkerställa noggranna mätningar, vilket minimerar behovet av manuell kalibrering.

**Min/Max-värden**: Du kan ställa in och visa minsta och högsta uppmätta värden under en mätning, vilket är användbart för att hålla koll på extrema mätresultat.

**Autoavstängning**: För att spara batteri kan DT-125 stänga av sig själv efter en viss tids inaktivitet, en funktion som kan justeras eller slås på/av.

2.
Jag behöver ett pålitligt verktyg att hjälpa mig vid besiktning av kommande husköp och en stuga med lite renoveringsbehov, vars tak som tidigare var lika tätt som ett durkslag.
 
1) Man kan ställa in våt-/torrgräns, materialval, automatisk kalibrering, min/max samt autoavstängning.

2) Som slöjdlärare så tar jag hand om mycket färskt virke, dels av ekonomiska skäl och dels för att jag vill att eleverna ska få uppleva hur det är att slöjda i annat än billig furu. Jag torkar till exempel mycket olika fruktträd och en fuktmätare skulle underlätta mycket för att ha koll på torkprocessen på dessa. Just nu tror jag att jag torkar virket lite för länge ibland och det har jag egentligen inte plats för och det vore kul om äppelträden kom eleverna till nytta fortare.
 
1. Mäter temperatur och fuktighet. Inställningarna är våt/torrgräns, materialval, min/max, autoavstängning och automatisk kalibrering.

2. Nybliven ägare till ett hus med fukt på vind och i källare. Sedan tidigare har vi rustat en gammal gård i dalarna med fuktproblem som vi sakta fått bukt med.
 
Man kan ställa in våt-/torrgräns, materialval, automatisk kalibrering, min/max samt autoavstängning."

Jag håller på att bygga ett uterum med plåttak. När jag ska spika innertaket måste jag förvissa mig om att alla brädor är lika torra så att det inte blir olika stora glipor mellan brädorna efter ett tag.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Den här veckan tävlar vi ut den smidiga fuktmätaren Elma DT-125. Med den kan du mäta fukten på och i byggmaterial såsom trä, sten, betong, gips med mera.

[bild]

Värde: 1 549 kr

Så här tävlar du:
  1. Besvara frågan nedan.
  2. Motivera varför just du ska vinna fuktmätaren, i ett inlägg i den här tråden.

Fråga: Vilka inställningar kan du göra på fuktmätaren DT-125 från Elma?

Svaret hittar du här: [länk]

Vinnaren utses fredagen den 6 september, om en vecka.

OBS: Kontrollera att den adress du angett på din profilsida stämmer.

Vi förbehåller oss rätten att utse en ny vinnare om vinnaren ej kunnat nås inom två veckor.

-----------------------------------------------

Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren. Den här tävlingen är inte sponsrad..
1. Man kan ställa in våt-/torrgräns, materialval, automatisk kalibrering, min/max samt autoavstängning.

2. Håller på att jobba med dräneringen runt huset efter att det kommit in vatten i källaren vid ett störtregn. Denna vore ett bra hjälpmedel att se fukten i olika väggar, både i huset och garaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.