Det finns säkert flera som uppmärksammat senaste årens tilltagande trend av skjutningar, sprängningar, mordbränder, inbrottsligor, öppna knarkaffärer, knivrån, överfall, bedrägerier mm. Inte sällan utförda av individer utan konsekvenstänk och som lätt tar fel på adresser. En relaterad tråd som tillkom igår lyfte frågan igen.

Så min huvudsakliga fundering är om någon planerat eller ändrat upplägg för tomtval (nära berg/skog/grannar/väg/topografi), val av hustyp, planlösningar, situationsplan, byggelement, larm, juridik, försäkringar osv för att undbika och skydda sig bättre mot specifikt detta ?
Tänkte att fokus är bäst på faktiska åtgärder och inte på kriminalpolitik generellt då den involverar en massa komplexa samband som ofta är utanför gemene mans direkta kontroll.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
En av många faktorer när vi flyttade från BRF-hus till villa var att ett av husen i närheten ägdes av kommunen och användes av soc. Under större tiden vi bodde i området bodde där en skötsam familj, men en tidigare familj hade både varit föremål för ständiga polisinsatser och även blivit beskjutna. När vi började fundera på att sälja placerade soc en ny familj där och det tog kanske en vecka innan vi hade en polisinsats i området.
Så mitt råd till alla som letar boende i brf är att ta reda på om kommunen är medlem i föreningen och ta med det i kalkylen.
 
  • Gilla
Ganescha
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Det finns säkert flera som uppmärksammat senaste årens tilltagande trend av skjutningar, sprängningar, mordbränder, inbrottsligor, öppna knarkaffärer, knivrån, överfall, bedrägerier mm. Inte sällan utförda av individer utan konsekvenstänk och som lätt tar fel på adresser. En relaterad tråd som tillkom igår lyfte frågan igen.
Väldigt mycket av det du påstår är direkt fel. Bortsett från några få ganska ovanliga brottstyper så går brottsligheten ner.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
cpalm och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Väldigt mycket av det du påstår är direkt fel. Bortsett från några få ganska ovanliga brottstyper så går brottsligheten ner.
Oj oj. Här kommer du att få mothugg. Popcorn till frukost.
 
  • Gilla
Roger Magnusson2 och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Väldigt mycket av det du påstår är direkt fel. Bortsett från några få ganska ovanliga brottstyper så går brottsligheten ner.
Det är helt irrelevant för TS fråga om huruvida folk nu planerar annorlunda än tidigare för att skydda sig mot en specifik typ av brottslighet.
 
Är det helt irrelevant att utgångspunkten TS har till stor del är helt fel?
 
  • Haha
Rejäl
  • Laddar…
Unikt namn
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
En annan lång tråd konstaterade att det ända sättet att skydda sig och sin familj är att flytta till Täby. :)
 
  • Haha
Intet
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
En annan lång tråd konstaterade att det ända sättet att skydda sig och sin familj är att flytta till Täby. :)
Den tråden är nog gammal ;)
 
D Daniel 109 skrev:
Är det helt irrelevant att utgångspunkten TS har till stor del är helt fel?
Ja. TS vill veta vad folk gör och hur de tänker. Att de antagligen agerar utifrån imperfekt information eller känslor är irrelevant. Det gör alla människor.
 
tommib
D Daniel 109 skrev:
Väldigt mycket av det du påstår är direkt fel. Bortsett från några få ganska ovanliga brottstyper så går brottsligheten ner.
Vad är det som är fel? Du som gillar att märka ord, när du säger att väldigt mycket av det som TS påstår är fel skulle jag vilja veta exakt vilka delar som är det. TS räknar nämligen upp just de, för all del på totalen fortfarande ovanliga, brottstyperna som ökar.

Framför allt så är det så att även om brotten är ovanliga så är konsekvernserna för den enskilde mycket stora.

https://www.expressen.se/nyheter/krim/ferhat-blev-trippelmordarens-forsta-offer/

Detta är inte den enda, men den som råkade ligga öppen i ett annat fönster just nu.

TS fråga är, tyvärr, relevant.
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
tommib
För att svara på själva frågan i trådstarten så har jag inga planer på att flytta men redan då jag för många år sedan flyttade till detta boende fanns det anledningar till att det blev just här.

Skulle jag flytta idag skulle jag absolut titta på omgivande bebyggelse, vilka som bor där, vad det finns för verksamheter nära med lite andra ögon än vad jag gjorde sist. Vid fastighetsköp är ju läget det enda man inte kan ändra men jag skulle ändå se på ett annat sätt på t.ex. tomtens utformning, entreparti osv idag än vad jag gjorde för 10-15 år sedan. Rationellt? Kanske, kanske inte. Men som sagt, agerande är sällan helt genomrationellt. Människor är dåliga på att hantera både väldigt stora och väldigt små risker.
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
RoTe
D Daniel 109 skrev:
Väldigt mycket av det du påstår är direkt fel. Bortsett från några få ganska ovanliga brottstyper så går brottsligheten ner.
Det är bara anmälningsbenägenheten som sjunker! Två och en halv timme kö till 11414 har den effekten...
 
  • Haha
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Jag ser risken att bli utsatt i hemmet som oskyldig som minimal. Visst när det drabbar någon så skräller det högt i nyhetsflödet för att det är så fruktansvärt hemskt. För mig så finns det helt enkelt mer sannolika hot att lägga energi på.
Och då bor jag mitt mellan två utsatta områden, helikoptrar cirklar ovanför varje vecka, frugan hörde skott när hon var i trädgården, grannen huserar två flyktingfamiljer i sitt hus.

Sen när man rör sig på stan har jag så klart koll och väljer när civilkurage kommer fram. Men den inställningen har jag haft sedan skinnskallarna härjade på nittiotalet. En skillnad nu är att det är lättare att larma...
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Lite OT då..

Dödligt våld 2012-2021 stadigt ökande trend:
svd.se: 113 offer för dödligt våld 2021 (2022-03-31)
Diagram


Dödligt skjutvapenvåld i Sverige 1990-2018 med ökande trend:
magasinetparagraf.se: Fakta om dödligt skjutvapenvåld i Sverige (2019-11-29)
Diagram
Konstaterade fall av dödligt våld efter användning av skjutvapen 2011-2018.
201117
201217
201326
201428
201533
201630
201740
201843


Stadigt ökande trend för dödsskjutningar:
unt.se: Dystra rekordet nått – 48 ihjälskjutna i år (2022-09-23)
Diagram
201736
201843
201945
202047
202145
202248


Statistiken försökte man också fixa till genom att lägga vissa brott under en egen kod som inte syntes. Notera att det finns beskrivet på danska och norska wikipedia men inte den svenska som raderade sidan år 2016:
da.wikipedia.org: Kode 291 (2022-09-25)
""Kode 291" var en kode, som svensk politi anvendte til politisager som involverede nyankomne migranter i Sverige i perioden fra 15. oktober 2015 til februar 2016."

Nyttan med att alls anmäla och få sin adress skickad till kriminella så att de kan få något kort straff är knappast incitament för att anmäla heller.


Stadigt ökande trend med knivvåld 2010-2022:
bra.se: Knivvåldets utveckling i Sverige från 2010 till 2022 (2023-12-19)
Knivvåldets utveckling i Sverige från 2010 till 2022 (pdf)
Sidan 12 "Figur 1. Antalet patienter som vårdats för övergrepp av en annan person som skett
med skärande eller stickande föremål totalt samt uppdelat på kön, åren 2010–2022.
Källa: Patientregistret."

Trenden är som sagt ökande, så det är inte sakernas tillstånd nu som man får ta höjd för utan hur snabbt utvecklingen sker.


Nu kanske vi kan koncentrera oss på vad man kan göra i form av utformande av situationsplan, infartsväg, planlösningar, avskräckning osv som man faktiskt kan påverka när man redan sitter på en fastighet.
Har t.ex läst att en sådan enkel sak som kakel har hög hårdhet och tillsammans med starka material som glasfiber så tål de en hel del kulor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.