Alfredo Alfredo skrev:
Problrmet är att du oroar dig över tiden var borta innan du fått någon faktura. 😉
Två stavfel på en kort mening...😳 Note to self: Kaffe före Byggahus!
 
  • Haha
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
D
Alfredo Alfredo skrev:
Två stavfel på en kort mening...😳 Note to self: Kaffe före Byggahus!
Ingen bryr sig, bara surskitar. :)
 
  • Älska
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
O Oerfarenhemmafixare skrev:
Märkligt att priset inte kommuniceras tydligare då. Jag har upplevt det som priset för att utföra arbetet. Om de velat kunde de alltså skickat 10 man och jag hade vackert fått betala 7500kr/h.

Absolut att de kanske ville säkerställa ett bra kap. Men då blir min fråga vad som anses vara rimlig tid att kapa en skiva på. 4h känns extremt.
Ja, du tror väl inte på fullaste allvar att de skulle skicka 10 pers för 750kr/h så jag kan ju undra hur du då kan tro att de skickar 2 pers för 750kr/h. ;)
Alltid när man pratar priser pratar man s.k "mantimmar" men visst kunde de kanske vara lite tydligare med detta.


I övrigt känns alltihop som en jävla Scam... 🤬

Tar man 750kr/h så ska man fan ha en bil utrustad så man med lätthet kan kapa en bänkskiva på plats med sänksåg och styrskena och det är rena barnleken att få till ett snyggt snitt med denna simpla utrustning.

Att göra detta arbete är ett ENmansarbete och inget som kräver våtrumsbehörighet kan också nämnas. ;)


Ibland har man som hantverkare inte det lätt heller när man ska sätta upp något som inte är komplett så man måste leta upp något som passar och fungerar vilket kan ta tid om man måste leta runt på olika ställen men då måste man ju också vara tydlig mot kund så de förstår att det blir billigare om de själv letar runt och skaffar det som behövs från början.

S Screed skrev:
Då borde du verkligen kolla runt. 475 - 600 känns mer rimligt. I Göteborg med omnejd iaf. 750 innan rut då förmodar jag?
R Rkarlsson skrev:
Synd det va akut. 750 kr/h för snickare är orimligt högt.Försök hitta någon annan, och om det inte är någon billigare i din stad så sök dig till byarna. 500-550 kr är rimligt här.
Dessa timpriser är jag ju nyfiken på för i min värld får man inte ens tag på en "öststatare" som kör för de priserna idag och skulle man mot förmodan med ljus och lykta hitta någon som ligger ner mot de pengarna så har de garanterat inga verktyg och maskiner för att kunna utföra några liknande jobb så då tar de oftast tilläggsavgifter för att de ska hyra maskiner per arbetstillfälle.

2008 debiterade jag typ 475kr
2017 debiterade jag typ 600kr
2024 debiterar jag 730kr

Tilläggas kan då att jag absolut inte är dyrast bland de jag känner men har då även fullutrustad bil och hade med lätthet kapat till den där skivan på plats inom typ en halvtimme plus körtid så klart. 😉
 
  • Gilla
gasell och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
I övrigt känns alltihop som en jävla Scam
Stor risk att du har rätt men borde inte vi alla invänta fakturan innan vi faktiskt dömer ute dem?
 
  • Gilla
  • Älska
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Två stavfel på en kort mening...😳 Note to self: Kaffe före Byggahus!
Som det ser ut numera med autocorrect som ingen? kollar får man i alla fall gissa sig till vad som står...
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Stor risk att du har rätt men borde inte vi alla invänta fakturan innan vi faktiskt dömer ute dem?
Det har du förvisso rätt i till viss del och det glömde jag citera/kommentera... sorry.

Men att skicka två man för att kapa en bänkskiva samt att inte kunna göra det på plats är trots allt i min värld en Scam. ;)
Många företag har det tuffare och tuffare i år och då finns det tyvärr de som utnyttjar detta för och sysselsätta fler än vad som behövs. :(
 
  • Gilla
gasell och 2 till
  • Laddar…
Frågan jag kommit på under vägen är då det nämns bänkskiva...

Var det ett byte av bänkskiva på t.ex en kommod eller liknande så det behövdes en vvs-montör så en av dem var detta och det var därför det behövdes två personer ? 🤔


Vi var själv ute på ett sådant jobb för en tid sedan hos en gammal kund, jag och min vvs-montör.

Bänkskiva, 2 ovanpåställda vaskar och två blandare skulle bytas så då behövde vi åka båda två och tur var detta för silikonet var nog gratis när det monterats för vi fick verkligen slita för att kunna få bort det gamla.
Gamla vaskarna var silikonade både mot bänkskiva och mot kaklet samt runt om alla kanter så de satt så hårt så även kaklet på väggen bakom släppte och gick sönder. 😱

Kunden hade ju självklart full förståelse för jag hade nämnt före att detta kunde hända och de löste sedan själv i efterhand ett tunnare stänkskydd att limma/tejpa upp på ytan bakom vaskarna eftersom de nya vaskarna var runda och inte kom att dölja skadorna.
Sådana saker är ofta anledningar till att hantverkare tackar nej till liknande jobb. ;)
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Frågan jag kommit på under vägen är då det nämns bänkskiva...

Var det ett byte av bänkskiva på t.ex en kommod eller liknande så det behövdes en vvs-montör så en av dem var detta och det var därför det behövdes två personer ? 🤔


Vi var själv ute på ett sådant jobb för en tid sedan hos en gammal kund, jag och min vvs-montör.

Bänkskiva, 2 ovanpåställda vaskar och två blandare skulle bytas så då behövde vi åka båda två och tur var detta för silikonet var nog gratis när det monterats för vi fick verkligen slita för att kunna få bort det gamla.
Gamla vaskarna var silikonade både mot bänkskiva och mot kaklet samt runt om alla kanter så de satt så hårt så även kaklet på väggen bakom släppte och gick sönder. 😱

Kunden hade ju självklart full förståelse för jag hade nämnt före att detta kunde hända och de löste sedan själv i efterhand ett tunnare stänkskydd att limma/tejpa upp på ytan bakom vaskarna eftersom de nya vaskarna var runda och inte kom att dölja skadorna.
Sådana saker är ofta anledningar till att hantverkare tackar nej till liknande jobb. ;)
Nej inget sådant. Bänkskivan skulle upp på väggen, därav var våtbehörighet ett måste. Hade jag haft garantierna utan det så hade jag gjort jobbet själv, det hade tagit upp mindre av min dag än vad det nu gjorde. Jag kan tänka mig att det underlättat att vara två, men det hade gått lika bra att vara själv.
 
O Oerfarenhemmafixare skrev:
Bänkskivan skulle upp på väggen, därav var våtbehörighet ett måste.
Jag förstår nog inte. Vad menar du med "skulle upp på väggen"?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag förstår nog inte. Vad menar du med "skulle upp på väggen"?
Fästas i väggen. Skruvas fast. Och jag som saknar behörighet tappar mina garantier om jag bryter tätskiktet, måste vara utfört av någon med våtrumsbehörighet.
 
  • Wow
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
R
O Oerfarenhemmafixare skrev:
Fästas i väggen. Skruvas fast. Och jag som saknar behörighet tappar mina garantier om jag bryter tätskiktet, måste vara utfört av någon med våtrumsbehörighet.
Vart har du fått det ifrån att man måste ha behörighet för att sätta upp saker i ett badrum, en källa hade varit bra?
 
  • Gilla
TRJBerg och 5 till
  • Laddar…
O Oerfarenhemmafixare skrev:
Fästas i väggen. Skruvas fast. Och jag som saknar behörighet tappar mina garantier om jag bryter tätskiktet, måste vara utfört av någon med våtrumsbehörighet.
Detta är något du har fått om bakfoten tyvärr.

Det krävs inga våtrumsbehörigheter för att borra och skruva upp saker på väggarna i ett våtutrymme.
Lika lite som det behövs våtrumsbehörighet för att sätta kaklel/klinker i ett våtutrymme.
Ofta är det t.ex vvs-montörerna som skruvar upp duschdörrar, kommoder etc.

Våtrumsbehörigheten är förknippad med den som utför fuktskyddningen av våtutrymmet.

Är själv behörig för våtrum hos BKR. ;)
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Vart har du fått det ifrån att man måste ha behörighet för att sätta upp saker i ett badrum, en källa hade varit bra?
De som byggde radhuset, boklok, kräver det.
 
R
O Oerfarenhemmafixare skrev:
De som byggde radhuset, boklok, kräver det.
Har du något avtal om det då som du skrivit under?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Detta är något du har fått om bakfoten tyvärr.

Det krävs inga våtrumsbehörigheter för att borra och skruva upp saker på väggarna i ett våtutrymme.
Lika lite som det behövs våtrumsbehörighet för att sätta kaklel/klinker i ett våtutrymme.
Ofta är det t.ex vvs-montörerna som skruvar upp duschdörrar, kommoder etc.

Våtrumsbehörigheten är förknippad med den som utför fuktskyddningen av våtutrymmet.

Är själv behörig för våtrum hos BKR. ;)
Märkligt. Jag ringde och frågade de som byggt radhuset och fick det förklarat att man får såklart göra det själv, men då gäller inte deras garantier. Det skulle göras av någon med våtrumsbehörighet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.