O Oerfarenhemmafixare skrev:
Jag kollade runt en hel del. Detta var på riktigt det bästa priset om jag ville få det gjort relativt fort. Att vänta flera månader var dessvärre inget alternativ och väldigt många skickade aldrig något prisförslag/offert när de hört om arbetet. Förmodligen för litet arbete för att det ska vara lönt.

Arbetet utförs i våtrum så jag behövde också ett bolag med behörighet, vilket innebar betydligt färre alternativ även om någon tjomme kunde göra det för 4000kr fastpris.
Kontrollera om det är innan rot, då blir det ju betydligt billgare för dig.
 
O Oerfarenhemmafixare skrev:
Att arbetet ska utföras. 375kr framkörningsavgift, 10% påslag på inköp och 750kr/h.
När det gäller påslag på inköp, är det 10% på listpris eller 10% på vad de har betalt för materialet?

Det där med en eller två personer ska inte spela någon roll för hade de skickat en hade det bara tagit dubbla tiden och vissa saker kanske inte ens hade gått att göra. Så häng inte upp dig på hur många som är där så länge alla jobbar.

Att de är borta fyra timmar ska du anteckna. Du verkar köra löpande räkning så anteckna när de är där. Sen tillkommer en del timmar för resa och inhandling men det ska ju vara rimligt 👍🤨
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
T tergo skrev:
kolla om du kan få rot-avdrag
Självklart rot-avdrag. Jag betalar alltså 525/h ef
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
När det gäller påslag på inköp, är det 10% på listpris eller 10% på vad de har betalt för materialet?

Det där med en eller två personer ska inte spela någon roll för hade de skickat en hade det bara tagit dubbla tiden och vissa saker kanske inte ens hade gått att göra. Så häng inte upp dig på hur många som är där så länge alla jobbar.

Att de är borta fyra timmar ska du anteckna. Du verkar köra löpande räkning så anteckna när de är där. Sen tillkommer en del timmar för resa och inhandling men det ska ju vara rimligt 👍🤨
då vi avtalade priset muntligt per telefon så minns jag inte om det var på listpris eller vad de betalt. Det är väldigt lite material. Lite skruvar, pluggar, silikon, ett par väggfästen och en konsol så därför var jag heller inte så uppmärksam.

Det som stör mig är att de sa att de bör va tillbaks om en timme men är borta 4. Jag har inte fått fakturan än, så jag kanske retar upp mig i onödan.
 
O Oerfarenhemmafixare skrev:
Det som stör mig är att de sa att de bör va tillbaks om en timme men är borta 4. Jag har inte fått fakturan än, så jag kanske retar upp mig i onödan.
Det viktigaste är ju att du är uppretad, det hör liksom till😄.
 
  • Haha
  • Gilla
Niclas Johansson47 och 8 till
  • Laddar…
O Oerfarenhemmafixare skrev:
Självklart rot-avdrag. Jag betalar alltså 525/h ef

då vi avtalade priset muntligt per telefon så minns jag inte om det var på listpris eller vad de betalt. Det är väldigt lite material. Lite skruvar, pluggar, silikon, ett par väggfästen och en konsol så därför var jag heller inte så uppmärksam.

Det som stör mig är att de sa att de bör va tillbaks om en timme men är borta 4. Jag har inte fått fakturan än, så jag kanske retar upp mig i onödan.
Det kan skilja tre gånger eller mer i pris mellan vad de betalt och listpris så det är bra det inte handlar om mycket material ifall de vill salta.....
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det kan skilja tre gånger eller mer i pris mellan vad de betalt och listpris så det är bra det inte handlar om mycket material ifall de vill salta.....
Då har jag koll till nästa gång. Mitt minne säger mig att det var 10% mot vad de betalt, men jag kan som sagt ha fel.

Anledningen till den fyra timmar långa kapningen var för att de plockade med sig några väggfästen på vägen och de hittade inte fästena de ville ha och ”fick lösa det”.

I min värld låter det fortfarande orimligt. När de väl var tillbaks var arbetet klart på 2h.
 
O Oerfarenhemmafixare skrev:
Då har jag koll till nästa gång. Mitt minne säger mig att det var 10% mot vad de betalt, men jag kan som sagt ha fel.

Anledningen till den fyra timmar långa kapningen var för att de plockade med sig några väggfästen på vägen och de hittade inte fästena de ville ha och ”fick lösa det”.

I min värld låter det fortfarande orimligt. När de väl var tillbaks var arbetet klart på 2h.
Hantverkare vill fylla sin dag med tid som kan faktureras. Du säger de var klara på två timmar, som av en händelse var det väl ungefär kl16?
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Hantverkare vill fylla sin dag med tid som kan faktureras. Du säger de var klara på två timmar, som av en händelse var det väl ungefär kl16?Faktiskt
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Hantverkare vill fylla sin dag med tid som kan faktureras. Du säger de var klara på två timmar, som av en händelse var det väl ungefär kl16?
Faktiskt inte. Runt kl14.
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Och raster ingår inte i arbetstid så det ska du inte betala. Elektrikern som var här sist drog iväg för att köpa delar och äta lunch, men timmarna på fakturan var färre än timmarna han var på plats (tog betalt för 2 men var här 2h40m)... Visst att påslaget på material var orimligt högt som vanligt, men jobbet var bra utfört så inget att tjafsa om.
😂
 
Synd det va akut. 750 kr/h för snickare är orimligt högt.

Försök hitta någon annan, och om det inte är någon billigare i din stad så sök dig till byarna. 500-550 kr är rimligt här.
 
Davidbagare
Vad är det för jobb du fått hjälp med? Jag får en bild av att de satt upp något hyllplan på ditt badrum..? Och att då åka iväg för att kapa ett hyllplan känns väldigt oseriöst. Att göra fina snitt i en skiva är verktyg en snickare ska ha med sig i sin standardutrustning. Ska de då dessutom debitera att det är två som ska ha betalt för att åka iväg och göra detta så hade jag definitivt ifrågasatt fakturan.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
Davidbagare Davidbagare skrev:
Vad är det för jobb du fått hjälp med? Jag får en bild av att de satt upp något hyllplan på ditt badrum..? Och att då åka iväg för att kapa ett hyllplan känns väldigt oseriöst. Att göra fina snitt i en skiva är verktyg en snickare ska ha med sig i sin standardutrustning. Ska de då dessutom debitera att det är två som ska ha betalt för att åka iväg och göra detta så hade jag definitivt ifrågasatt fakturan.
En bänkskiva. Jag har inget problem med att de åkte iväg, men snittet behövde inte vara särskilt fint då det ligger mot en vägg och syns därför inte. Problemet som jag har är att de sa ca en timme och är borta fyra.
 
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
O Oerfarenhemmafixare skrev:
En bänkskiva. Jag har inget problem med att de åkte iväg, men snittet behövde inte vara särskilt fint då det ligger mot en vägg och syns därför inte. Problemet som jag har är att de sa ca en timme och är borta fyra.
Vilken ironi att en snickare inte har med en vanlig cirkelsåg.
Men o andra sidan hanterar inte bankerna kontanter längre heller....
 
  • Gilla
  • Haha
Erik Salhammar och 4 till
  • Laddar…
O Oerfarenhemmafixare skrev:
Problemet som jag har är att de sa ca en timme och är borta fyra.
Problrmet är att du oroar dig över tiden var borta innan du fått någon faktura. 😉
 
  • Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
O Oerfarenhemmafixare skrev:
Hej,

Jag har för första gången anlitat ett bolag som ska fixa lite grejer åt mig i hemmet och blev nu lite osäker. De tar 750kr/h, men säg att de skickar mer än 1 som ska utföra arbetet, betalar jag då 750kr/h/person eller är det 750kr/h för arbetet?

Utöver det undrar jag också om det är vanligt att de inte har de verktyg som behövs för arbetet med sig trots tydliga instruktioner. Exempelvis så hade de inte en såg med sig trots att jag tydligt skrivit att en skiva behöver kapas. De behövde då åka till firman för att kapa skivan som de tog med sig och var borta i 4h. Jag hade kapat skivan med handsåg på kanske 2-3 minuter. Firman ligger 20 min från min bostad.
Klassiskt. Uppge ett pris per timme och skicka två personer, så man får dubbelt betalt. Genialt.
 
  • Gilla
  • Haha
Moana och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.