RoTe
R Rolle85 skrev:
Såg den filmen innan men den visar inte hur man gör
Vad är det som är oklart? Det spelar ingen roll vilken kontakt du har! Har du inte samma kontakt på bil och släp används en adapter. Hur är det ens något att fundera över?
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Okej. Idag är min kabel kopplad enligt övre bilden. Men för att gå över till 13-polig så undrar jag, när tex halva är svart och halva röd, kan jag ta vilken svart kabel som helst och tvinna ihop med vilken röd som helst?
Ska nämna att kärran har positionsljus på sidorna med om det nu spelar roll?
Elscheman för 7-polig och 13-polig kontakt med färgkoder, benämningar och funktioner för dragfordon och släpvagn. Inkluderar varningstext om adaptrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
R Rolle85 skrev:
mär tex halva är svart och halva röd, kan jag ta vilken svart kabel som helst och tvinna ihop med vilken röd som helst?
Det är tvåfärgade kablar i 13-poliga mångledaren.

Det viktiga är inte färgerna på trådarna utan funktionen på varje tråd.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Okej för jag har inga kablar idag som är röd/svart eller brun/vit.
 
RoTe
Strunta i färgerna, dom stämmer ändå inte!
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Okej. Idag är min kabel kopplad enligt övre bilden. Men för att gå över till 13-polig så undrar jag, när tex halva är svart och halva röd, kan jag ta vilken svart kabel som helst och tvinna ihop med vilken röd som helst?
Ska nämna att kärran har positionsljus på sidorna med om det nu spelar roll?
[bild]
Du driver nu eller?
Den som är märkt röd/svart är backljus..
Vad den har för färg på vagnen(om det ens finns)får man kolla.. på vagnen..
Men jag brukar kolla vilket nr på den 7poliga som motsvarar på den 13poliga och flytta en i taget...
Är det oklart så får man kolla en i taget med ett batteri
 
Nej jag driver inte, då hade jag inte ställt frågan här. Är det jobbigt för sig så behöver du inte svara.
Lägger man de vita kablarna på minus på batteriet och sen valfri kabel på plus på batteriet för att se vad som aktiveras på släpet?
 
RoTe RoTe skrev:
Det spelar ingen roll vilken kontakt du har! Har du inte samma kontakt på bil och släp används en adapter.
Med en 7-polig kontakt så går det inte att ha både dimbakljus och bakljus utan det blir antingen det ena eller det andra.
Det går inte heller att samtidigt även ha konstant 12V till tex vinsch.
Med 13-polig så kan man ha fler funktioner på släpet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Lägger man de vita kablarna på minus på batteriet och sen valfri kabel på plus på batteriet för att se vad som aktiverad på släpet?
Du lägger den tråd som är gemensam för alla lampor på minus och separata tråden till varje lampa på plus.

Om färgerna stämmer med standarden så är det vit tråd på stift 3/31 jord/minus.
 
Ok tack
 
RoTe
Demmpa Demmpa skrev:
Med en 7-polig kontakt så går det inte att ha både dimbakljus och bakljus utan det blir antingen det ena eller det andra.
Det går inte heller att samtidigt även ha konstant 12V till tex vinsch.
Med 13-polig så kan man ha fler funktioner på släpet.
Behöver vi verkligen röra till det så här för TS?
 
Många gånger är jordförbindelsen kass och ställer till med allehanda felfunktioner.
När jag ser ett släp i trafiken där bromsljuset blinkar så vet jag direkt att jordförbindelsen är kass.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
T
T Thomas_Blekinge skrev:
Många gånger är jordförbindelsen kass och ställer till med allehanda felfunktioner.
När jag ser ett släp i trafiken där bromsljuset blinkar så vet jag direkt att jordförbindelsen är kass.
Eller så pumpar föraren med bromsen...? 🤪

Sorry, kunde inte låta bli. ☺️
 
Klart
 
  • Person håller i en släpvagnskoppling vid sidan av en släpvagn, med en gräsbevuxen yta och stenläggning i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Testarn och 5 till
  • Laddar…
Nu slipper du iallafall problem med adapter och glappkontakt:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.