När jag bygger så springer jag upp,ner,fram,bak,ut och in.
Efter ett par veckor intensivt byggande kommer jag på att jag springer samma sträcka enbart för att hitta verktygen.
Man får ta en paus och städa ordenligt.
Varför kan jag inte hålla ording för att slippa detta letande.

Skickar med en bild där jag inte längre får plats att såga än mindre hitta verktygen.
Är det bara jag som lider av detta?
Har jag sämst ordning?
 
  • stökigt.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
...men det ser ju ut precis som hemma hos mig...
Det är som du säger - man lägger massor av tid på att springa och leta efter verktyg o material.
Typiskt nog så har jag en utebod, där jag förvarar div material, ett rum inomhus där jag har verktyg, maskiner o material, samt tillgång till ett mekargarage några km hemifrån, där jag förvarar div verktyg.
Och det man behöver för stunden finns alltid på något av de andra ställena.
 
Ett bra tips är att sätta hjul på några SJ pallar, så kan man ha spik o skruv på en, kakel prylarna på en annan, el prylarna på en annan osv. Står de sen i vägen är det jätte lätt att flytta på pallarna.

DD
 
magnusss skrev:
När jag bygger så springer jag upp,ner,fram,bak,ut och in.
Efter ett par veckor intensivt byggande kommer jag på att jag springer samma sträcka enbart för att hitta verktygen.
Man får ta en paus och städa ordenligt.
Varför kan jag inte hålla ording för att slippa detta letande.

Skickar med en bild där jag inte längre får plats att såga än mindre hitta verktygen.
Är det bara jag som lider av detta?
Har jag sämst ordning?
Du är absolut inte ensam om att lida av detta, även om du är flera kategorier värre än jag brukar lyckas med:)

Ett tips är dock att sätta på sprängskyddet på vinkelslipen (om det inte redan är på, lite svårt att se)....annars kan det gå illa...http://forum.byggahus.se/verktyg-maskiner-fordon/66227-d-dad-av-vinkelslip.html
 
Upps.. jag tog bort den då skivan jag hade inte fick plats pga sprängskyddet som jag trodde var till för att skydda från stänk och gnistor.
Skall genast köpa en ny vinkelslip med bra sprängskydd.

Min bror berättade om en där slipen fastnade i remmarna från munskyddet, slipen drog sig upp mot ansiktet och han kapade upp tänderna och lite av käken...aj!
 
Daydreamer skrev:
Ett bra tips är att sätta hjul på några SJ pallar, så kan man ha spik o skruv på en, kakel prylarna på en annan, el prylarna på en annan osv. Står de sen i vägen är det jätte lätt att flytta på pallarna.

DD
Du har bara en våning på ditt hus, va?

Känner igen röran, den bor hos oss också. Det får bli städattacker då och då. Och så har vi köpt korgar på Bauhaus. De är rätt bra att samla olika saker i och bära runt.
 
Mikael_L
Jag är inte riktigt rätt skapt för att hålla på med praktiska saker egentligen !
Innan jag sätter igång så laddar jag lite: Hammaren där i bältet på höger sida, tumstock; ligger bra där, pennan (or) i den fickan lite mejslar och skruv på andra lämpliga ställen.
Och hur länge tror ni det håller ... :)

Tar jag upp en sak ur fickan verkar jag helt 100% oförmögen att direkt sätta tillbaka den på samma plats efteråt, utan det hamnar alltid på någon yta i närheten, på en regel, på stegen (farligt!) ovanpå nåt skåp osv. Jag blir så trött på att hela tiden springa och leta upp pennor, skruvdragare och hammare ...
Varför ska det vara så j***a svårt att lära sig ... ;)

I detta har jag lagt märke att "riktiga hantverkare" (oavsett om dom är hobbyhantverkare eller yrkes) alltid håller rätt på sina prylar.
 
O-ordning, vad är det...:)

Jag kan ju stå i ett helt tomt rum och tappa bort mig själv i röran...Att det ska vara så svårt att hålla städat o rent omkring mig när jag jobbar. Det ligger gipsskräp överallt, skruvkartongerna sparkar man omkull titt som tätt. Spackelklutar på golvet, pennor som är väck för att inte tala om mätverktyg och knivar.

Kort sagt, allt är en enda röra och konstigt nog trivs jag ganska bra ändå!
 
Ja usch, det här är ett bedrövligt ämne.
När vi flyttade in i renoveringsobjektet hade jag bara ett elverktyg (gammal B&D slagborr) och kunde inte ens fylla en mindre verktygslåda med handverktyg. Nu har elgrejorna blivit ett dussin och handverktygen mångdubblats men jag har inte fått ett dugg bättre ordning på dem, har inte ens ett bälte.
Och eftersom vi bor i huset kan jag bara hålla på i ett rum i taget och där ska alla grejorna hålla till och alla aktiviteter äga rum. Det blir ju en ruskig röra och ena dagen ska det fräsas - spån överallt - och nästa dag ska det målas - spånfritt!

Det känns som att 10% av tiden går åt till att plocka i ordning, 10% till att leta prylar som jag hade borde ha plockat ordning på, 10% till att åka och köpa prylar som jag inte hade tänkt på att jag skulle behöva och 10% till att dammsuga. Eftersom jag är hempulare går ytterligare 30% av tiden åt till att klia mig i skallen medan jag funderar på hur jag ska göra, så alltså återstår 30% av den totala tiden till att göra själva jobbet. Undra på att det tar tid!
 
På det viset har man det bra ändå om man läser föregående skribents inlägg.

Som tur är har vi två hus att bo i och medans jag nu renoverar huvudbyggnaden så bor vi i andra huset så jag kan damma på hur mycket jag vill. Kära hustrun städar undan ett par ggr i veckan för husfridens skull.

Apropå renovering. Vilka dumskallar som gjorde förra renoveringen av "stora" huset. Det byggdes ut från drängstuga till huvudbyggnad 1985 och inget har gjorts sen dess. När vi tittade på huset så gjorde jag en snabb koll och konstaterade att det givetvis måste tapetseras om. Börjar riva tapeterna och upptäcker att de skippat gipsskivor och istället tapetserat direkt på spånskivan med följd att det är rörelsesprickor precis i varenda skarv. Så nu står jag och gipsar hela kåken för att få ett stumt underlag.

Roligt.....nä. Men ska det göras så ska det göras riktigt.

www.viksbergsgard.se
 
ASG!!!
denna tråd skall jag inte visa för sambon! då får hon bara mer vatten på kvarnen och då blir det problem med verktygsinköpen, har redan lovat dyrt och med en hel del eftergifter att städa garaget och göra i ordning innan vårens stora renovering drar igång.
 
Hemmakatten
Oj, oj, oj! Min man skulle absolut, utan konkurrens, komma sist i denna "tävling". Under nästan 4 års tid har vi flyttat runt alla våra prylar en hel del. Inte ens nu fast vi bor i huset är verktygsförråd färdigt utan allt ligger i backar och lådor utplacerat på lite olika ställen i hus och sjöbod. Trots det, kan han utan minsta tvekan säga exakt var minsta lilla pryl finns. Förra veckan tex, frågade elektrikern om vi hade nån slangklämma, ringde maken som raskt sa att slangklämmor, men bara små, fanns i nedersta lådraden i gröna sortimentskåpet som står på golvet i pannrummet. Likadant med snickaren som byggde vårt hus (lösvirke), han kunde ringa till maken och fråga om han hade vinkelbeslag hemma eller en viss typ av stämjärn eller vad som helst. Maken kunde alltid svara på om han hade det och exakt var det i så fall fanns. Det var väl inte för inte som snickaren kallade honom för "lagerchefen".... Dessutom städar han alltid väldigt noga efter sig, han är mycket bättre på att dammsuga än vad jag är. :)
 
Cinolin skrev:
...men det ser ju ut precis som hemma hos mig...
Det är som du säger - man lägger massor av tid på att springa och leta efter verktyg o material.
Typiskt nog så har jag en utebod, där jag förvarar div material, ett rum inomhus där jag har verktyg, maskiner o material, samt tillgång till ett mekargarage några km hemifrån, där jag förvarar div verktyg.
Och det man behöver för stunden finns alltid på något av de andra ställena.
Har du bara tre ställen att ha saker på? Det är väl inget att komma med........ stor villa som jag bor i, normal villa som jag hyr ut, stort garage, traktor "carport", gigantisk loge med div projekt på, några lador med div maskiner i och sedan även ett stall som funkar som verktygs/oljebod.
Sen har man ju kompisar och släkt som gärna lånar verktyg, maskiner och för att inte tala om dom fina skruv/sortimentslådorna, sen när man själv skall ha dom så måste man ringa runt och åka å hämta.
För att inte tala när frugan "städar" och råkar glömma bort att hon lagt undan saker.....
 
Mikael_L
79:an skrev:
För att inte tala när frugan "städar" och råkar glömma bort att hon lagt undan saker.....
Vet hon om att du skyller på henne?

Inte schysst ... :D :D ;)
 
Sätt såna där liftkortshållare på alla verktygen så de åker tillbaka till bältet när ni är färdiga... :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.