richardtenggren
Vi beställde 121 förpackningar med 4st 60x60 klinker i varje, vi hade en hantverkare som gjorde ett badrum och resten av källaren skulle vi lägga själva.
Så drygt ett år senare när vi skulle lägga resterande inser vi att det är 3 plattor per förpackning istället för 4. Vi tyckte visserligen det hade gått många paket för badrummet…

Ringde bygghemma, det var lite struligt med att jag fick prata med olika människor först och stöta på någon gång innan det ordnade sig.
Då vi hade insett att det gick åt mindre än väntat kunde vi justera ner antalet förpackningar som de skulle komplettera med, sen så fick vi resterande belopp krediterat. 👍
 
Walle85
C Chuck Yeager skrev:
Beställde en dörr därifrån som visade sig ha leveransskador när den kom. Reklamerade den och efter några dagar ringde de upp och jag fick både behålla dörren och få pengarna tillbaka.
Samma här, beställde innerdörrar som kom fram skadade (sannolikt direkt från tillverkaren om jag tyder fraktsedeln korrekt). Hörde av mig till bygghemma.se och de svarade hyfsat snabbt att de behövde mer information som de fick. Sen gick det några veckor innan de hörde av sig på telefon och bad om ursäkt för att det dröjde innan de sa att jag kommer att få nya dörrar skickade direkt från leverantören.
Kändes även som att säljaren jag pratade med vid köptillfället var kunnig inom området och gav bra förslag och hjälp.
Så verkar ju uppenbart skilja sig för folk vilket intryck man får. Grundar sig säkert delvis i hur bråttom man anser sig ha med svar från dem 😉
 
BigR
Ring, ring, maila, maila. Hopplös kundtjänst eftersom den hyrs in. Dom kan inget. Bygghemma är en av kundtjänstens kunder.
 
Bygghemma förvärvade väl Outl1 för några år sedan
Det förstnämnda är ren dropshipping och det senare påstår att dom har lager, men det kan likagärna ta tre månader innan varorna kommer från Kina.
Bygghemma har funkat dom få gånger jag beställt där medan outl1 bevisat sig vara helt hopplösa.
Naturligtvis är det en medveten strategi att hyra in en minimal kundtjänst och hoppas att folk ger upp istället. Skäll inte ut dom. kan vara några unga som har det som förstagångsjobb. Anmäl till ARN och KO och gå på ledningen!
 
BigR
Ren drophipping. Helt opålitligt lagersaldo. Beställ tex inte Bygghemmas ”lagervara”-fönster som listas för 2-5 dagars leveranstid. Bygghemma kollar inte leverantörens lager, dom struntar i att det i praktiken är 5 veckors leveranstid och svarar kunder att ”vi väntar på återkoppling från leverantören”. Bara snack. Tar 5 sekunder att kolla NorDans lagersaldo för alla vanliga återförsäljare.
 
Kan bara instämma med @hempularen att du måste stöta på och "vara jobbig". En del av deras strategi verkar vara att deras kunder skall tröttna.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
De är som sagt rätt snabba på att lova skicka pengar. I mitt fall gällde det en annulerad order, de kunde inte leverera, var först helt oförstående till att jag skulle få tillbaka pengar för något de inte hade levererat. Men sedan lovades det vid varje samtal att det skulle ordnas direkt.

Precis när jag skulle skicka in polisanmälan (som jag hade hotat med vid sista samtalet, 3 veckor tidigare), så kollade jag banken, då hade pengarna kommit några timmar tidigare. Tanken med polisanmälan vara att bifoga den till min reklammation hos Mastercard/banken.

Ett rent skojarföretag som sätter i system att stjäla pengar från "lagom många" kunder.
 
  • Gilla
Klass0n och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Ett rent skojarföretag som sätter i system att stjäla pengar från "lagom många" kunder.
Jag har ett "roligt" case med dem nu. Gäller LED-lampor som inte är i närheten av sin "brinntid". Jag vet att drivarna på väldigt många LED-lampor, även "seriösa märken", är skräp, men det hör inte till saken.

Jag misstänker att jag kommer att få dra det i långbänk, trots att det "bara" gäller 700kr.
 
Jag har tre Adax wifi radiatorer hemma, har bara betalat för ett av dem då två på raken hade små fel på displayen, båda reklamationerna gick på ett par dagar. Så det verkar onekligen vara dagsformen som avgör hos bygghemma..
 
Ett bra tips är att köpa (dyra) grejer med kreditkort. Svarar inte säljaren så kan du be om att kreditbolaget ger dig pengarna o så får kreditbolaget ta konflikten med säljaren. Ofta räcker det med att påpeka att man köpt med kreditkort och kommer be kreditföretaget lösa kontakten i framtiden.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
F Franco Franco skrev:
Ett bra tips är att köpa (dyra) grejer med kreditkort. Svarar inte säljaren så kan du be om att kreditbolaget ger dig pengarna o så får kreditbolaget ta konflikten med säljaren. Ofta räcker det med att påpeka att man köpt med kreditkort och kommer be kreditföretaget lösa kontakten i framtiden.
Det är ett viktigt råd i de flesta fall. Ingen jävel muckar med kreditkortsbolagen.

Det funkar även mot notoriska kundmisshandlare som RyanAir.
 
  • Gilla
Klass0n och 2 till
  • Laddar…
F Franco Franco skrev:
Ett bra tips är att köpa (dyra) grejer med kreditkort.
Jag skulle utvidga tipset till att aldrig köpa något med andra kort än kreditkort. Varför kasta bort gratis pengar och gratis ”försäkring”?
 
  • Gilla
avh67f och 4 till
  • Laddar…
Kan bara instämma i råden om att TS ska ligga på som fan, vara jobbig, ev. göra en reklamation via kortutgivaren etc.

Jag och grannen har direkt usla erfarenheter av sena lev. och leveransskador från Bygghemma. Eller rättare sagt Badshop och något liknande "skin" i grannens fall. Men i grunden Bygghemma. Och just problem med leveranser verkar vara återkommande problem om man tror det som sägs i umgängeskretsen och det som skrivs på nätet. Gemensam nämnare är förutom Bygghemma (eller andra företag i BHG - Bygg Hemma Group) DSV som verkar vara riktiga klantskallar.

När jag hade problem så var det mest frustrerande att mail inte besvarades överhuvudtaget och det var i princip omöjligt att nå BH per telefon. Min sena lev. löstes genom att aktuell chaufför på distriktet som tur var kände halva min by och var bekväm med att dumpa allt hos grannen vilket dom normalt sett inte får göra.

EDIT: och ...... Bygghemma pysslar i väldigt stor utsträckning med dropshipping även om dom själva hävdar annat. Det är möjligt att dom har något lager men till stor del skickas grejerna från externt lager. Min VVB skickades t.ex. från någon VVS-grossist.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A Achren57 skrev:
Reklamerade en AC köpt hos Bygghemma, nu efter en månad så har det inte hänt någonting.

Vad är acceptabel väntetid, om man ska vara petig så blir garantitiden kortare när man väntar.
Glömde detta :)

Jag är inte lika uppdaterad inom konsumentfrågor som tidigare men tidigare så har jag för mig att man brukade hävda att upp emot en månad kunde anses vara acceptabelt väntetid för att få en reklamation "löst".

Har du ens fått någon respons, att dom t.ex. godkänt reklamationen eller dyl? Eller har det varit total radiotystnad? I det senare fallet hade jag gjort ett kontaktförsök innan jag ev. hade gjort en kortreklamation. Värt att notera är att köp på avbetalning ger dig samma möjligheter att reklamera till kreditgivaren som om köpet gjordes med kreditkort.
 
A
B Bästerortarn skrev:
Glömde detta :)

Jag är inte lika uppdaterad inom konsumentfrågor som tidigare men tidigare så har jag för mig att man brukade hävda att upp emot en månad kunde anses vara acceptabelt väntetid för att få en reklamation "löst".

Har du ens fått någon respons, att dom t.ex. godkänt reklamationen eller dyl? Eller har det varit total radiotystnad? I det senare fallet hade jag gjort ett kontaktförsök innan jag ev. hade gjort en kortreklamation. Värt att notera är att köp på avbetalning ger dig samma möjligheter att reklamera till kreditgivaren som om köpet gjordes med kreditkort.
Jag har frågat dom 2 ggr under denna månad genom mejl vad som händer, får standardiserade svar att ärendet är under utredning.
Efter reklamationen har de i alla fall varit duktiga på att skicka sms reklam till mig.

Ska vänta ett tag till sedan skriver jag direkt till tillverkaren Woods om de kan göra något, de har i alla fall varit bra att göra med förut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.