R
EmWes EmWes skrev:
Så du tror att priset för resor och transport inte är för de dagliga resorna till arbetsplatsen från deras firma? Utan enbart vid köp av material etc?
Ska fråga dom om det tillkommer timkostnad för hantverkaren också utöver bilersättningen

Tack för indikationen på priser för transport/bil. Hade ingen uppfattning alls om 80kr/mil var dyrt eller inte 😅 men låter ju som de då!
Vi vet inte vi spekulerar, men du måste ställa frågorna skriftligt..
Men för guds skull ta in fler offerter!
 
  • Gilla
EmWes och 1 till
  • Laddar…
D
EmWes EmWes skrev:
Så du tror att priset för resor och transport inte är för de dagliga resorna till arbetsplatsen från deras firma? Utan enbart vid köp av material etc?
Ska fråga dom om det tillkommer timkostnad för hantverkaren också utöver bilersättningen

Tack för indikationen på priser för transport/bil. Hade ingen uppfattning alls om 80kr/mil var dyrt eller inte 😅 men låter ju som de då!
Tycker du ska knyckla ihop den här offerten och leta reda på några andra gubbar att göra jobbet. Hur fick du tag i dessa?
 
  • Gilla
cotillion och 1 till
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Har sagt det förr men det tål att upprepas, man skulle drivit eget som snickare istället!

Tycker det låter tokdyrt! Ta in fler offerter, hälften ink rot låter mer rimligt.
Höftar material till 85-100' ink moms
Så för resterande 150' efter rot bör man få ca 30 arbetsdagar med en snickare.
De har räknat med att arbetet ska ta 560 timmar.

Det är 1 lång sida samt två gavlar som har altan/trall nedanför så det var enkelt att bygga ställning/ha rullställning men ena långsidan berg i dagen med lutning så det tar såklart lite mer tid. Men de sa att de inte skulle vara några problem med ställning där. Vet inte om det är tidskrävande?
 
R Rejäl skrev:
Vi vet inte vi spekulerar, men du måste ställa frågorna skriftligt..
Men för guds skull ta in fler offerter!
Absolut det ska jag göra!

Det är två till offerter på väg in men blev så nyfiken ifall detta var rimligt och vad jag kan förvänta mig på de andra. För det var bra mycket dyrare än jag trodde de skulle vara..
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Tycker du ska knyckla ihop den här offerten och leta reda på några andra gubbar att göra jobbet. Hur fick du tag i dessa?
Var en granne som hade anlitat dem och varit nöjda!
Kanske vill de inte ha jobbet och offererat högt 😅
 
Vart i landet är det
EmWes EmWes skrev:
Kan man tro, men så är det inte..
EmWes EmWes skrev:
Var en granne som hade anlitat dem och varit nöjda!
Kanske vill de inte ha jobbet och offererat högt 😅
Eller så är priset rimligt, det låter dyrt men utan att vara på plats och se förutsättningar så är det tyvärr svårt att veta.
 
  • Gilla
Den ofrivillige klåparen
  • Laddar…
D
L Lelleirra skrev:
Vart i landet är det



Eller så är priset rimligt, det låter dyrt men utan att vara på plats och se förutsättningar så är det tyvärr svårt att veta.
Helt riktigt! Behåll offerten men begär in några fler.
 
Vi bytte fasad och omisolerade hela vårt fritidshus - på samma sätt som du beskriver -samt rev ner innertaket i halva stugan och la in nya takbjälkar och isolering.
Det tog ca 150 timmar x 600 kronor plus inköpspris material x 15 %
Körde hela renoveringen på löpande
Jag agerade springpojke, städade och körde all skrot till återbruket.
Snickaren fick helt koncentrera sig på sitt åtagande.
 
  • Person på ställning river den gamla fasaden på ett fritidshus, blottar isoleringen, och förbereder för att sätta upp ny panel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Person som monterar isolering i innertaket på ett fritidshus, omgiven av träbjälkar och fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
EmWes och 2 till
  • Laddar…
Gjorde detta ganska nyligen hemma på vårat hus. Vi (jag å farsan) rev fasaden, i med ny isolering, vindpapp, läkt, montering av 9 fönster och tre altandörrar samt uppsättning av ny fasad inkl. plåtarbeten på 5 dagar. Jag har dock ett enplans atriumhus och vi gjorde bara baksidan ( ca 55 kvm). Men att det skall ta 14 veckor (560 h) låter helt galet!
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Räknade lite samma fast lite högre på materialet då det är två fönster och en dörr..
Räknade bara 10" per fönster och 15' för dörren, vilket kanske var i snålare laget.
20 är mer rimligt för en dörr med nödvändigt material för montage.
EmWes EmWes skrev:
De har räknat med att arbetet ska ta 560 timmar.

Det är 1 lång sida samt två gavlar som har altan/trall nedanför så det var enkelt att bygga ställning/ha rullställning men ena långsidan berg i dagen med lutning så det tar såklart lite mer tid. Men de sa att de inte skulle vara några problem med ställning där. Vet inte om det är tidskrävande?
560h, dra mig baklänges!

3man i en månad, inte ens med vanliga handverktyg och en damväska som hammare ska det ta den tiden.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
RoTe
Haha en halvmille! Ta tjänstledigt några månader och gör det själv! Det går fan inte anlita folk till något längre. Jag skulle byta ett par bärmarmar och styrleder på bilen, delarna på nätet kostade 3000kr. Ingen verkstad befattar sig med dessa delar utan ska ha över 9000kr för delarna och sedan tillkommer jobbet på ungefär lika mycket. Jag förstår ärligt talat inte hur fan folk har råd att leva längre. Jag, envis som jag är, satte mig på asfalten på en parkering i knappa fem timmar och fixade skiten själv som den glada amatör jag är. Så bra timlön har jag aldrig haft!
 
  • Gilla
nino och 2 till
  • Laddar…
Allt det du räknar upp som inte ingår i priset borde ingå i priset och förutom det borde det också ingå renovering av ett mindre badrum 😅
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
S saltet skrev:
Vi bytte fasad och omisolerade hela vårt fritidshus - på samma sätt som du beskriver -samt rev ner innertaket i halva stugan och la in nya takbjälkar och isolering.
Det tog ca 150 timmar x 600 kronor plus inköpspris material x 15 %
Körde hela renoveringen på löpande
Jag agerade springpojke, städade och körde all skrot till återbruket.
Snickaren fick helt koncentrera sig på sitt åtagande.
Det var något i den prisklassen vi tänkt oss också, därav förvåning när vi fick offerten. Materialkostnader + byggställning ligger på 138tkr (exkl färg) i offerten och de kanske kan vara rimligt. Tror främst det är arbetstimmarna som gjort att offerten blev så dyr.

Vi kan också vara behjälpliga och åka till tippen med rivningsmaterialet samt göra lite inköp av färg etc för att de ska slippa köra! Men för den prislappen vi fick på jobbet har skulle jag trott att allt ingick men det är väldigt mycket som inte ingår i de.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Allt det du räknar upp som inte ingår i priset borde ingå i priset och förutom det borde det också ingå renovering av ett mindre
B Blausten skrev:
Gjorde detta ganska nyligen hemma på vårat hus. Vi (jag å farsan) rev fasaden, i med ny isolering, vindpapp, läkt, montering av 9 fönster och tre altandörrar samt uppsättning av ny fasad inkl. plåtarbeten på 5 dagar. Jag har dock ett enplans atriumhus och vi gjorde bara baksidan ( ca 55 kvm). Men att det skall ta 14 veckor (560 h) låter helt galet
B Blausten skrev:
Gjorde detta ganska nyligen hemma på vårat hus. Vi (jag å farsan) rev fasaden, i med ny isolering, vindpapp, läkt, montering av 9 fönster och tre altandörrar samt uppsättning av ny fasad inkl. plåtarbeten på 5 dagar. Jag har dock ett enplans atriumhus och vi gjorde bara baksidan ( ca 55 kvm). Men att det skall ta 14 veckor (560 h) låter helt galet!
Oj 5 dagar var snabbt jobbat! Men ja jag tycker också 560 h låter mycket. Skojade om att jag hade kunnat göra det själv på den tiden 😅
 
L Lutte skrev:
Räknade bara 10" per fönster och 15' för dörren, vilket kanske var i snålare laget.
20 är mer rimligt för en dörr med nödvändigt material för montage.

560h, dra mig baklänges!

3man i en månad, inte ens med vanliga handverktyg och en damväska som hammare ska det ta den tiden.
Jag tänker mig också att 2 fönster kanske kostar 25.000kr tillsammans och altandörren 20.000kr. Då borde man kunna få nått ganska vettigt.
Funderar på att ta bort fönster och altandörr från offerten och köpa in själv, då får jag ju de jag vill ha och kan jämföra lite priser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.