Har ett pannrum där jag och mina barn har ett "hobbyrum". Detta funderar jag på att isolera golvet i och eventuellt få i golvvärme. TROR att golvet är gjutet direkt mot backen/ev. grusbädd.. Skulle dessutom vilja få ner golvet någon decimeter för att inte bli av med den redan begränsade takhöjden. Är det någon som gjort liknande? Lösbart eller alldeles för omständligt och dyrt?
 
Både omständligt och dyrt arbete. Många har gjort det. Det rekommenderade tillvägagångssättet är att bila bort golvet. Gräva ur minst 30cm, plasta, isolera och sedan använda ventilerat golv. Det kräver noggrann planering och kunskap. Höjer säkert värdet på huset.

Hur gammalt är huset?
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
S Småbrukaren skrev:
...bila bort golvet. Gräva ur minst 30cm...
Och ha koll att man inte gräver under sulan som kan underminera väggarna, eller under den yttre dräneringen som kan göra att golvet inte blir så torrt man tänkt.

Det är helt enkelt ett rätt stort jobb.

Att bila bort plattan om huset är riktigt gammalt kan dock vara hyfsat lätt då man gjöt tunnt, att sen lägga något bättre isolering och en något bättre platta är nog inte ett jättejobb, jag har tänkt göra det i några rum och varit på och bilat för att byta några rör. Men det är fortfarande ett stort jobb. Och resultatet med att bara göra "lite" blir ju också att du inte får varken den takhöjd eller isolering du önskar.

En gammal källare är just en gammal källare, det är väldigt svårt göra det till ett fullgott bostadsutrymme.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Om man inte stöter på berg och behöver spränga…
 
  • Gilla
phosforos
  • Laddar…
@Småbrukaren: Den delen av huset är byggt mitten 30-tal. Tänker att som ni säger att det kanske inte är riktigt värt det.. Kan man flytspackla eller blir det inget bra fuktmässigt? Man skulle ju vilja bli av med den råa känslan i golvet..
 
Vårt hus är byggt på 30-talet och står på berg med betonggolv i källaren. Vi har tack och lov ingen markfukt som tränger igenom. Kanske har vi en tjockare platta och tomten sluttar under huset.

Om du har markfukt så vill du försöka ventilera bort den eller torka upp den. Risken med för mycket värme i källaren (typ 20 grader med hjälp av radiatorer) är kondens.

Flytspacklar du över golvet så kanske du kan lägga en fuktbarriär mellan golvet och flytspacklet men då stänger du ju samtidigt in fukt i plattan.

Testa med avfuktare och radiator någon månad och se om det blir bättre. Har du god ventilation i rummet?

Ofta känns det fuktigt när man har flyttkartonger eller trä som absorberar fukt. Försök att få upp saker från golvet så det får andas.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Ps. Vår källare är ca 18 grader på sommaren och 14 på vintern. Jag har en pelletspanna och en radiator i verkstaden/hobbyrummet som höjer temperaturen med ca 1-2 grader.

Det blir ofta kofta på om jag ska greja längre stunder där nere på vintern.
 
  • Gilla
phosforos
  • Laddar…
Jag tror klinkers är det enda vettiga valet (utöver betong möjligen målad) för oisolerade källargolv. Men man bör kunna lägga en matta (utan helt tät gummi undersida) på golvet sen...
 
C
P phosforos skrev:
Kan man flytspackla eller blir det inget bra fuktmässigt? Man skulle ju vilja bli av med den råa känslan i golvet..
Menar du flytspackel som ett alternativ till att sänka, isolera och lägga golvvärme?
Ett rätt taffligt alternativ i så fall...

Jag flytspacklade ett oisolerat golv i vintras (efter att ha bilat bort en kaka som gjutits på golvet) och kan varna för att det blev en otrevlig lukt som verkar ha svårt att ge med sig. Annars skall det, vad materialet beträffar, inte vara något problem om man väljer rätt produkt. Och en fin yta blir det ju.
 
  • Gilla
phosforos
  • Laddar…
Har liknande källare misstänker jag, byggt 1917 med 2m takhöjd.
Inga direkta problem med fukt underifrån trots en platta på ibland enbart 5cm.
Vi klinkade tvättstuga, la Hestraplattor i verkstad.

Sedan lade vinylclick av en något tjockare kvalitet ovanpå Platon Multi samt ventilerade golvlister i två rum.
Det var lite av en chansning men det har funkat oväntat bra!
Golven känns inte så kalla, går utan vidare omkring barfota även där och systemet bygger bara 13mm totalt. Vinyclick följer t.om den ojämna plattan i ett av rummen perfekt.
Inte det minsta lukt eller andra problem, har lyft och dubbelkollat för säkerhetsskull.
 
  • Gilla
Luc Reiner och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag tror klinkers är det enda vettiga valet (utöver betong möjligen målad) för oisolerade källargolv. Men man bör kunna lägga en matta (utan helt tät gummi undersida) på golvet sen...
Funderat på att lägga en nålfiltsmatta över, vilken typ av golvmaterial det nu blir. Ska ju funka för källarmiljö enligt tillverkare..
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P phosforos skrev:
Funderat på att lägga en nålfiltsmatta över, vilken typ av golvmaterial det nu blir. Ska ju funka för källarmiljö enligt tillverkare..
Jag har heltäckningsmatta (typ sån här) direkt på betongen, funkar perfekt.
 
Mac9 Mac9 skrev:
Har liknande källare misstänker jag, byggt 1917 med 2m takhöjd.
Inga direkta problem med fukt underifrån trots en platta på ibland enbart 5cm.
Vi klinkade tvättstuga, la Hestraplattor i verkstad.

Sedan lade vinylclick av en något tjockare kvalitet ovanpå Platon Multi samt ventilerade golvlister i två rum.
Det var lite av en chansning men det har funkat oväntat bra!
Golven känns inte så kalla, går utan vidare omkring barfota även där och systemet bygger bara 13mm totalt. Vinyclick följer t.om den ojämna plattan i ett av rummen perfekt.
Inte det minsta lukt eller andra problem, har lyft och dubbelkollat för säkerhetsskull.
Har du någon länk till det golvet och Plantonmattan som du använde? Har en källare som verkar påminna om det.
 
I vårt förra hus (1950-talare) gjorde vi om en del av tvättstugan i källaren till badrum. Då bilades golvet upp och dom la vattenburen golvvärme. Det gick ju, men var en hel del jobb. Hantverkarna vägrade att bära ut massorna själva, så vi fick i "hemläxa" över helgen att bära ut det 🙄 Vi försökte inte sänka golvet, utan det blev samma rumshöjd som innan eftersom det ändå var hela 210 cm eller så.

I vårt nuvarande hus (också 1930-tal) har vi nålfiltsmatta i delar av källaren. Det mesta är lagt av tidigare ägare på kanske 80-talet, men i ett rum bytte vi i vintras till en ny lite tjockare matta rekommenderad av mattbutiken. Det blev riktigt bra och helt okej komfort på golvet. Du kan se i min projekttråd hur vi gjorde:

https://www.byggahus.se/forum/threa...us-fran-1930-talet.495665/page-6#post-5625093

Jag rekommenderar för övrigt också en rejäl avfuktare. I pannrum brukar det finnas golvbrunn, så skaffa en modell med slang som kan ledas till golvbrunnen. Vi har någon stor ful Woods-apparat som låter en massa, men det är ju bara att stänga av tillfälligt när man är i rummet.

Vi har även investerat i fina filt-tofflor från Moheda, bra att ha i gamla kalla hus och billigare än golvvärme 😉
 
  • Gilla
phosforos
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.