Någon här på forumet som knåpat ihop en egen batteridriven sensor som är hyfsat enkel att integrera i HA?

Jag är inte superuser av HA utan har förlitat mig tungt på integrationer i HA (exempelvis Shelly, och ZHA).

Spontant vill jag köra exempelvis zigbee eller liknande protokoll som inte drar så mycket ström för att maximera batteritid (Har zigbee-sensorer som går på en större knappcell i flera år och tänker nått liknande).
 
Vad är anledningen till att du vill ha en egenutvecklad och inte kör fler av den sort du redan har?
Vill du ha ut ännu längre batteritid eller är det för någon speciell applikation?
 
Det jag vill göra finns inte tyvärr.
Vill exempelvis bygga en temperatursensor med extern mätprob för att övervaka frysar.
 
Har läst om en hel del som tar vilken vanlig sensor som helst och helt enkelt löder på en förlängning till batteriet så att detta kan sitta utanför frysen.
Beroende på avstånd till nästa punkt i zigbee-nätet kan det nog vara en ide att försöka få radiodelen utanför frysen också.
 
Det är ju en möjlig lösning, men detta är ju i ett första steg, man vet aldrig vad man vill bygga för sensor därnäst ;)

Kikar lite på ESP32-C6 som ska kunna prata zigbee, ska se om jag hittar några projekt som nyttjar den.
 
Varför batteridriven om du har strömuttag för frys?
 
  • Gilla
JSten och 1 till
  • Laddar…
K Kalle6666 skrev:
Varför batteridriven om du har strömuttag för frys?
Strömuttaget för frysen sitter ofta lite knepigt till för att mäta temperaturen inne i frysen... 😉

13th Marine 13th Marine skrev:
Det är ju en möjlig lösning, men detta är ju i ett första steg, man vet aldrig vad man vill bygga för sensor därnäst ;)

Kikar lite på ESP32-C6 som ska kunna prata zigbee, ska se om jag hittar några projekt som nyttjar den.
Hey, I'm all for it!
Men man tenderar att ta den enkla vägen när man behöver något, det är jobbigt (och tidskrävande) att uppfinna hjulet flera gånger. 🙃

tveksamt tveksamt skrev:
Har läst om en hel del som tar vilken vanlig sensor som helst och helt enkelt löder på en förlängning till batteriet så att detta kan sitta utanför frysen.
Kan svära på att jag läst om någon som gjort detta här på siten, men kan inte hitta det nu vid en snabb sökning.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Strömuttaget för frysen sitter ofta lite knepigt till för att mäta temperaturen inne i frysen... 😉


Hey, I'm all for it!
Men man tenderar att ta den enkla vägen när man behöver något, det är jobbigt (och tidskrävande) att uppfinna hjulet flera gånger. 🙃
Esp32 med 1-wire temp sensor inne I frysen. Esp32 sätts på lämpligt ställe och strömförs med en usb kabel på lämplig längd så den räcker till strömuttag et...
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Hey, I'm all for it!
Men man tenderar att ta den enkla vägen när man behöver något, det är jobbigt (och tidskrävande) att uppfinna hjulet flera gånger. 🙃
Defintivt!
Jag hade en gång i tiden (12år sedan) planer på att bygga ett helt eget system baserat på NRF-kretsar, men kom aldrig till skott. Då var inte billiga zigbeeprylar från Kina lika vanliga heller.
Nu sitter jag på en drös Sonoff temperatursensorer via zigbee.
 
  • Ledsen
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
K Kalle6666 skrev:
Esp32 med 1-wire temp sensor inne I frysen. Esp32 sätts på lämpligt ställe och strömförs med en usb kabel på lämplig längd så den räcker till strömuttag et...
Jag försöker minska antalet enheter på mitt Wifi, därav att jag vill lägga dem på zigbee eller liknande istället.
Dessutom slipper jag tusen USB-laddare och kablar runt om i huset.
 
Kan inte hjälpa att jag direkt tänker mc-gäng när jag läser HA..

Vad står det egentligen för i detta fallet? 😅
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Kan inte hjälpa att jag direkt tänker mc-gäng när jag läser HA..

Vad står det egentligen för i detta fallet? 😅
Hells...
Nej, jag menar Home Assistant, ett hemautomationssystem.
 
  • Gilla
  • Haha
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
Hittade detta klipp:

Får leta lite mer och se om folk hunnit göra lite egna projekt till den
 
Jag tycker ESPHome är supersmidigt, tror att det har allt du behöver och lite till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.