Heja Rinkeby Rör som jag har god erfarenhet av! Men vem är motsvarande inom el?
 
oavvs skrev:
man får betala lite mera hos den loka rör firman pga lokalhyra (ligger oftas i dem eftertraktade lokalerna) personal mm och det är ju bätre att betala lite mera för du får amn hjälp direkt när man köper

Rinkaby har ju också lokal att vara i och personal.

Dock så håller jag med om att hjälpen man kan få hos rörmockarn kan vara värd priset
 
oavvs skrev:
man får betala lite mera hos den loka rör firman pga lokalhyra (ligger oftas i dem eftertraktade lokalerna) personal mm och det är ju bätre att betala lite mera för du får amn hjälp direkt när man köper
Försök inte försvara detta oskäliga ocker som rörfirmorna pysslar med.....!

Att betala LITE mer tror jag dom flesta skulle tycka är ok för att få lokal service och hjälp vid inköp. Att betala 2,3 eller kanske 4 gånger mer är inget annat än en förolämpning. :mad:
 
Det beror säkert även till en del att man som liten företagare kanske inte har nått större intresse av att sälja "små grejer" till keti o pleti. Det tar tid och energi och oftast vill "kunden" ha gratis konsultationer både före, under och efter han utfört sitt "arbete". Så till er som tycker det är dyrt, ingen har ju nån skyldighet att sälja till er så, i stället för att reta upp er handla där det är billigt tex. rinkaby rör
 
elmont skrev:
Det beror säkert även till en del att man som liten företagare kanske inte har nått större intresse av att sälja "små grejer" till keti o pleti. Det tar tid och energi och oftast vill "kunden" ha gratis konsultationer både före, under och efter han utfört sitt "arbete". Så till er som tycker det är dyrt, ingen har ju nån skyldighet att sälja till er så, i stället för att reta upp er handla där det är billigt tex. rinkaby rör
Fast det finns v'äldigt många rörmockare som har butik, där dom är som sagt 2,3-4ggr dyrare och ändå muttrar när man vill ha lite hjälp
 
elmont skrev:
Det beror säkert även till en del att man som liten företagare kanske inte har nått större intresse av att sälja "små grejer" till keti o pleti. Det tar tid och energi och oftast vill "kunden" ha gratis konsultationer både före, under och efter han utfört sitt "arbete". Så till er som tycker det är dyrt, ingen har ju nån skyldighet att sälja till er så, i stället för att reta upp er handla där det är billigt tex. rinkaby rör
Det är precis vad jag gör också men det hindrar inte att jag protesterar när någon försöker försvara detta oskäliga ocker.
 
Håller med dig Elmont.

Min erfarenhet efter 10 år som vvs-montör är att folk vill ha allt perfekt, det ska vara gjort igår och framförallt ska det vara gratis.

Man tröttnar ganska snabbt och lämnar därför dyra fasta priser. Vi saknar som sagt inte jobb utan tid.

Ett råd till alla som ska anlita en hantverkare; fråga alltid efter ett pris så slipper ni bli chockade efter arbetet är slutfört.
 
Det skola komma en tid då rörkrökarna komma att ligga i dikena och skrika efter jobb,
 
Robex skrev:
Håller med dig Elmont.

Min erfarenhet efter 10 år som vvs-montör är att folk vill ha allt perfekt, det ska vara gjort igår och framförallt ska det vara gratis.

Man tröttnar ganska snabbt och lämnar därför dyra fasta priser. Vi saknar som sagt inte jobb utan tid.

Ett råd till alla som ska anlita en hantverkare; fråga alltid efter ett pris så slipper ni bli chockade efter arbetet är slutfört.
Om du läser inläggen så ser du att detta inte handlar om hantverkare utan om PRISER PÅ MATERIAL handlade över disk eller nätet.

Att rörgubbar i Stockhom är några dom värsta när det gäller överpriser är ju iofs ingen nyhet. Tur att man klarar sig själv. Den diskussionen kanske vi kan hålla till en egen tråd (det finns redan 17 miljoner trådar om just denna grupps överpriser).
 
MathiasS skrev:
Om du läser inläggen så ser du att detta inte handlar om hantverkare utan om PRISER PÅ MATERIAL handlade över disk eller nätet.

Att rörgubbar i Stockhom är några dom värsta när det gäller överpriser är ju iofs ingen nyhet. Tur att man klarar sig själv. Den diskussionen kanske vi kan hålla till en egen tråd (det finns redan 17 miljoner trådar om just denna grupps överpriser).
Kan tyvärr tillägga att just i mitt fall handlar det om en rörfirma i Värnamo i Småland. Synd bara att man ska vara så förbannat naiv så att man tror att man får ett bra pris hos ett företag där man faktiskt handlat en hel del tidigare.
 
Förlåt MathiasS.......

Kan ju vara så att Rinkaby kränger iväg så stora mängder material att dem kan ha mindre marginal än dem små affärerna. Rinkaby funkar ju egentligen som en grossist fast till privatpersoner. Så där slipper man ju ett led vilket gör att det bli billigare.
Driver själv en liten rörfirma och många gånger kan jag sälja en artikel för inköpspris och ändå vara dyrare än t ex Bauhaus, Rinkaby osv. Men det är ju för att jag måste köpa mitt material av mina grossister. Ju fler led desto dyrare.
Härjar själv nere i Öresundregionen så har dålig koll på Stockholmspriserna. Dem är kanske snuskigt dyra.

Påminner än en gång om att man alltid ska fråga efter pris oavsett vad man handlar.
 
Robex skrev:
Förlåt MathiasS.......
Driver själv en liten rörfirma och många gånger kan jag sälja en artikel för inköpspris och ändå vara dyrare än t ex Bauhaus, Rinkaby osv. Men det är ju för att jag måste köpa mitt material av mina grossister. Ju fler led desto dyrare.
Varför måste du det?
Köp där det är billigast och tala om det för dina grossister att dom måste justera sina priser.
 
Kan inte begripa varför du måste handla från dina grossister? Om du nu får så usel rabatt av din grossist kan det ju inte spela någon större roll om du tar bulkprylarna från Rinkaby och bara småskitet från grossisten.

Hur är dina priser om du jämför med exempelvis www.dinvvsbutik.se -- de saluför hela Dahls sortimang, alla ordrar går direkt från Dahl till dig som kund men med DinVVSButiks rabatt. Får du inte rabatter i den klassen kan du ju lika bra handla via DinVVSButik, det är ju samma grossist och sortimang.
 
Robex skrev:
Förlåt MathiasS.......

Kan ju vara så att Rinkaby kränger iväg så stora mängder material att dem kan ha mindre marginal än dem små affärerna. Rinkaby funkar ju egentligen som en grossist fast till privatpersoner. Så där slipper man ju ett led vilket gör att det bli billigare.
Driver själv en liten rörfirma och många gånger kan jag sälja en artikel för inköpspris och ändå vara dyrare än t ex Bauhaus, Rinkaby osv. Men det är ju för att jag måste köpa mitt material av mina grossister. Ju fler led desto dyrare.
Härjar själv nere i Öresundregionen så har dålig koll på Stockholmspriserna. Dem är kanske snuskigt dyra.

Påminner än en gång om att man alltid ska fråga efter pris oavsett vad man handlar.
Ingen orsak.

det är säkerligen så att priserna här är annorlunda än i andra delar av landet. Tillgång och efterfrågan styr som vanligt priset.

Jag tillhör den nogranna inköparen och blir sällan överraskad i efterhand. Det hindrar dock inte att man blir lite sne när en röris föreslår "minst" 5-7kSEK för att ansluta inkommande pem till min nya vm-konsol. Arbetet tog en kvart att fixa själv.

En gång har jag helt missbedömt ett inköp och det blev en dyrköpt läxa - beställde på RSKnr ur wirsbos sortiment (utan prislista framför näsan) och missade att avstängningsventilen hade en lekande mutter i ena änden. Kostade 350sek/st tror jag och jag beställde glatt 4 stycken. Kunde ha använt vilken kran som helst men fattade inte vad jag köpte. Nu vet jag....;)
 
Rinkaby är inte så billiga de heller alltid. Kollade just avloppsdelar (Utomhus 110mm) och
jämförde med byggmax. Rinkaby var 20-30 % dyrare än Byggmax (Rinkabys prislista sedan i somras, Byggmax nu på nätet)..

Kolla alltid Byggmax först, skall man hitta billigare måste man nog åka till nåt annat land...(För byggmtrl är fortfarande överprissatt i Sverige...) Deras sortiment är verkligen iofs inte stort, men basvarorna hittar jag sällan billigare nånannanstans.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.