S skrållis skrev:
Dem har jag ,det är bara 4 fastigheter som har mantal längs vägen ,44 st är nämnd i 2 samfälligheter som finns .Jag har ringt alla .Ingen har behov av den här vägen .Alla vet att den är enkelriktad
De andra har och har haft skog .Men dom har gjort andra vägar till skogen .Endast en har servitut över sista fastigheten .Men nyttjar inte den.Det är 2 längs vägen som har lite skog .Mitt och mitt föräldhem är natur skyddat. I styckningen står att jag har andelstal i vägen de andra med mantal får nyttja vägen för att komma till sin fastighet.Men hästfolket har inga servitut eller nyttjanderätts avtal av någon fastighets ägare i och med att vi inte har någon förening och ingen vill bilda någon
Det går inte att utomstående nyttjar vägen 2ggr / 365 dagar om året ,och kör sönder med fodertransporter . Bara för att dom är kompis med han som tagit sej friheten att extaknäcka på sina grannar .Sen ska man få ta skadorna.Man vill heller inte dra dom inför rätta. Men vad har man för rättighet? Förbjuda dom som har hästar ,och fortsätter dom . Skicka faktura som min granne gör .Om min granne skickar faktura utan något avtal att sköta vägen gemensamt
Utan gör det och skickar faktura .Det var min granne som klagade först på att både betala för undermålig skötsel och sen laga för mer än årskostnad. Sen när vi lägger på ett ordentligt slitlager han och jag .Så kommer grannen och plogar bort hela ytlagret på vår sträck som vi bekostat .
Jag förstår mej inte på sådant beteende.DET ÄR TROTS ALLT EN VÄG DOM BEHÖVER INTE JAG OCH MITT FÖRÄLDRA HEM .VI ÄR FÖRST. VI HAR ANDRA ALTERNATIV. Juridiskt vet jag inte heller hur jag och Den första fastigheten ska lösa det här.
De där andra alternativen du har. Jag förstod det som att du byggt en egen utfart på en större väg.
Innan detta ärende drar iväg helt och blir en större rättslig tvist kanske du ska kolla att du har rätt att göra den där extra utfarten. Jag gissar att detta är långt utanför planlagt område, men en utfart kräver ofta någon form av tillstånd. Kolla upp detta innan hästfolket väljer att anmäla detta.

Dina inlägg osar av de förorätter du anser att begåtts mot dig. När du ska argumentera för din sak blr det lätt att man avfärdar dig då du hela tiden faller tillbaka i sådant som tex vad hästfolket skrikit, var det en kamphund, vad du utfört för arbete på vägen osv.
Försök var mer sakligt fokuserad på en eller två frågor. Jag skulle välja hästarnas slitage på grusvägen som boxplatsuthyraren bör stå för och möjligheterna att begränsa de tunga transporterna till tider då vägen är kapabel att bära dessa.

Jag skulle även råda dig att begära en förbättring som fastslår samfälligheten och fördelar kostnaden utifrån nyttjandet.
 
S skrållis skrev:
Försökte faktiskt att bo i lägenhet några år ,men jag trivdes inte.
Jag fick ändå faktura ock dessutom laga vägen ,med egna medel .
Så länge du fortfarande ägde fastigheten är det väl inte så konstigt att du fortsatt fick faktura för vägarbetet. Att du fortsatte betala för en tjänst du varken beställt eller var nöjd med är en annan sak.

Men det är ditt eget ansvar att inte betala.
 
S skogaliten skrev:
Vad har du emot hästar? Eller är du väldigt rädd för hästar? Det är nästan lite sött, hur en vuxen man kan vara så rädd för något, som 12-åriga flickor kan hantera.
Jag har inget emot hästen. Jag har däremot något emot den själviska person som tar ut hästen i situationer den inte hör hemma, och sedan förutsätter att omgivningen ska anpassa sig till detta oberäkneliga djur.

Hästar är ju inga kattungar eller kaniner, utan tunga och kraftiga djur som lätt dödar en människa. Varje år dör i sverige ca 4 personer i samband med hästhantering, och många fler blir invalida. Enligt Folksam blev nästan 300 av deras kunder medicinskt invalida 2017-2018 genom skador orsakade av häst. Folksam försäkrar ca 155.000 av sveriges 500.000 ryttare, så den verkliga siffran är sannolikt några hundra procent högre än så.

Poängen blir då att när inte ryttaren kan klara sig själv från invaliditet/död kan ryttaren knappast garantera att medtrafikanterna går säkra. Fotgängare, cyklister och även bilister ligger ofta inom räckhåll för en hästspark eller lösspringande häst. För ett tag sedan läste jag om en bilist som blivit sparkad i huvudet av en förbipasserande häst. Hästen sparkade bilisten genom sidorutan.

För att sammanfatta innebär ridning på annans mark/vägar en risk för omgivningen, och det är knappast förenligt med allemansrätten att utsätta andra för risk. I förlängningen uppstår även frågan om vem som varit oaktsam vid olyckor mellan häst och medtrafikant. Alla ryttare ska/bör veta att hästen inte går att lita på till 100%, och då är man ju medvetet oaktsam när man ändå tvingar andra att utsättas för denna risk.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
D Djurmo skrev:
Nu anmärker jag inte på ditt inlägg specifikt, men vill bara tillägga att Naturvårdsverket skriver lite mer förtydligande om just regelbunden ridning på enskild väg.
[länk]

Ridande bör ske i vägens mitt i så stor utsträckning som möjligt för att minska skador på grusvägar.
Den som hyr ut boxplatser bör tala med väghållaren och teckna ett avtal.
Utan en fungerande dialog är allemansrätten snart död.
Ringde naturvårdsverket allemansrätten stöds bara om man tillfälligt passerar.Inte varelse regelbunden ridning( som de vittnena sa att dom hade vägen som träningsbana) eller motordrivna fordon. Varför skriver ni inte mer uttryckligt ,så att det inte blir en tolknings fråga. Ja det kunde hon inte svara på.
 
M Maijckel skrev:
Jag har inget emot hästen. Jag har däremot något emot den själviska person som tar ut hästen i situationer den inte hör hemma, och sedan förutsätter att omgivningen ska anpassa sig till detta oberäkneliga djur.

Hästar är ju inga kattungar eller kaniner, utan tunga och kraftiga djur som lätt dödar en människa. Varje år dör i sverige ca 4 personer i samband med hästhantering, och många fler blir invalida. Enligt Folksam blev nästan 300 av deras kunder medicinskt invalida 2017-2018 genom skador orsakade av häst. Folksam försäkrar ca 155.000 av sveriges 500.000 ryttare, så den verkliga siffran är sannolikt några hundra procent högre än så.

Poängen blir då att när inte ryttaren kan klara sig själv från invaliditet/död kan ryttaren knappast garantera att medtrafikanterna går säkra. Fotgängare, cyklister och även bilister ligger ofta inom räckhåll för en hästspark eller lösspringande häst. För ett tag sedan läste jag om en bilist som blivit sparkad i huvudet av en förbipasserande häst. Hästen sparkade bilisten genom sidorutan.

För att sammanfatta innebär ridning på annans mark/vägar en risk för omgivningen, och det är knappast förenligt med allemansrätten att utsätta andra för risk. I förlängningen uppstår även frågan om vem som varit oaktsam vid olyckor mellan häst och medtrafikant. Alla ryttare ska/bör veta att hästen inte går att lita på till 100%, och då är man ju medvetet oaktsam när man ändå tvingar andra att utsättas för denna risk.
Här var det en som klagade på att (I deras uppfattning) någon bilist kört för nära .Då svarade en som bor granne med mej .Med sanna så .Efter 2 veckor på sjukhus ,kommer dom hem till 4 punkterade däck.
Jag fick 3 sönderslagna däck förra året .Han umgås med henne som åtalade mej för ofredande ,och struntar i det man säger till henne.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Så länge du fortfarande ägde fastigheten är det väl inte så konstigt att du fortsatt fick faktura för vägarbetet. Att du fortsatte betala för en tjänst du varken beställt eller var nöjd med är en annan sak.

Men det är ditt eget ansvar att inte betala.
Ja jag vet .Men jag ville inte bråka .Men det har blivit så mycket större och omfattande bråk.När man konfronterat hästfolket.Jag har aldrig sagt ett ont ord.Bara bett dom att inte rida ,om jag har vistats nere vid mitt garage. När vägen har varit för dålig.
 
D Djurmo skrev:
De där andra alternativen du har. Jag förstod det som att du byggt en egen utfart på en större väg.
Innan detta ärende drar iväg helt och blir en större rättslig tvist kanske du ska kolla att du har rätt att göra den där extra utfarten. Jag gissar att detta är långt utanför planlagt område, men en utfart kräver ofta någon form av tillstånd. Kolla upp detta innan hästfolket väljer att anmäla detta.

Dina inlägg osar av de förorätter du anser att begåtts mot dig. När du ska argumentera för din sak blr det lätt att man avfärdar dig då du hela tiden faller tillbaka i sådant som tex vad hästfolket skrikit, var det en kamphund, vad du utfört för arbete på vägen osv.
Försök var mer sakligt fokuserad på en eller två frågor. Jag skulle välja hästarnas slitage på grusvägen som boxplatsuthyraren bör stå för och möjligheterna att begränsa de tunga transporterna till tider då vägen är kapabel att bära dessa.

Jag skulle även råda dig att begära en förbättring som fastslår samfälligheten och fördelar kostnaden utifrån nyttjandet.
Ja det är många år sedan min pappa och jag ,gjorde parkering och jag gjorde nedfarter och parkering på övre plan . Som går parallellt till riksvägen.Så den använder jag nu .Struntar i garaget.
 
S skrållis skrev:
Här var det en som klagade på att (I deras uppfattning) någon bilist kört för nära .Då svarade en som bor granne med mej .Med sanna så .Efter 2 veckor på sjukhus ,kommer dom hem till 4 punkterade däck.
Jag fick 3 sönderslagna däck förra året .Han umgås med henne som åtalade mej för ofredande ,och struntar i det man säger till henne.
Jag har flera gånger nästan blivit ner riden av trav ekipage ,och flickor som inte kan styra sina hästar ,så oskyldigt är det inte .Flera av dom har ingen erfarenhet alls att styra sina hästar.Har bara fått elaka påstående att hästarna har reagerat att en av mina hundar ,(som är väldigt försvarande) skäller.
Dom har inte reagerat ,men dom påstår att om det händer ryttarna något så är det mitt fel.Dom rider olovligen.
 
Om det råder så stora oklarheter kring samfälligheten kan det ju lätt hända att vägen råkar bli uppgrävd helt och hållet...

Gissningsvis kommer någon då antingen att bekosta reparation av vägen eller utredning av samfälligheten.

Om de kan köra åt två håll på den delen av den enkelriktade vägen så kan de säkerligen göra det på den andra biten också, så det bör inte drabba dessa 4 fastigheter nämnvärt och TS använder ju som sagt inte vägen.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Om det råder så stora oklarheter kring samfälligheten kan det ju lätt hända att vägen råkar bli uppgrävd helt och hållet...

Gissningsvis kommer någon då antingen att bekosta reparation av vägen eller utredning av samfälligheten.

Om de kan köra åt två håll på den delen av den enkelriktade vägen så kan de säkerligen göra det på den andra biten också, så det bör inte drabba dessa 4 fastigheter nämnvärt och TS använder ju som sagt inte vägen.
Det var vad kommunen sa till mej.Spärra av .Det finns ju ingen organiserad samfällighet .Marken är ju din .Dessutom kan dom ju ta sej till sina fastigheter ifrån andra hållet .Då kanske dom förstår att deras beteende ,inte är asseptabelt. Försöker dom att ta bort avspärrningarna så ringer du bara polisen .Jag har nätmurar som man fyller med sten. Ska fråga hos länstyrelsen också.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
S skrållis skrev:
Det var vad kommunen sa till mej.Spärra av .Det finns ju ingen organiserad samfällighet .Marken är ju din .Dessutom kan dom ju ta sej till sina fastigheter ifrån andra hållet .Då kanske dom förstår att deras beteende ,inte är asseptabelt. Försöker dom att ta bort avspärrningarna så ringer du bara polisen .Jag har nätmurar som man fyller med sten. Ska fråga hos länstyrelsen också.
En fråga som kanske nämnts tidigare i tråden men det har varit så mycket förvirrande inlägg av många personer...

Vad finns det för servitut på din fastighet?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
S skrållis skrev:
Det var vad kommunen sa till mej.Spärra av .Det finns ju ingen organiserad samfällighet .Marken är ju din
Det låter som ett dåligt råd. Det är ju en väg som du vet att ni är minst fyra dom har andel i och de andra tre har du inte rätt att hindra från att använda vägen. (Själv hävdar du ju därtill att den är enkelriktad, så andra kan ju enligt den uppfattningen bara antingen ta sig in elletr ut utan att passera din mark. Annars kör de ju mot enkelriktat.)

Låt bara vägen vara, försök inte hindra andra att använda den, för allra minst vissa har rätt att göra det.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
En fråga som kanske nämnts tidigare i tråden men det har varit så mycket förvirrande inlägg av många personer...

Vad finns det för servitut på din fastighet?
Inget över min tomt
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
S skrållis skrev:
Inget över min tomt
Dåså, då finns det ju ingen väg över din tomt
Bara att ställa ut lite betongsuggor och inte låta någon ta sig fram på vägen.

Är vägen inom din hemfridszon så kan du ju dessutom förbjuda hästarna att gå på din tomt.
Stå på dig, du har inga skyldigheter om det varken finns servitut, samfällighet eller gemensamhetsanläggning.

Din tomt är din tomt. Ingen har rätt att vara där utan din tillåtelse.

Gör en gräsmatta där vägen tidigare fanns.
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Dåså, då finns det ju ingen väg över din tomt
Bara att ställa ut lite betongsuggor och inte låta någon ta sig fram på vägen.

Är vägen inom din hemfridszon så kan du ju dessutom förbjuda hästarna att gå på din tomt.
Stå på dig, du har inga skyldigheter om det varken finns servitut, samfällighet eller gemensamhetsanläggning.

Din tomt är din tomt. Ingen har rätt att vara där utan din tillåtelse.

Gör en gräsmatta där vägen tidigare fanns.
Läs hela tråden en gång till och det ts skrivit, då är det inte lika glasklart 🤣
Ibland finns det servitut och ibland inte, med upp till 44 berörda.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.