Vilket alternativ hade du valt?

  • Alternativ 1 (separat mini-wc)

    12 Röster 21,1%
  • Alternativ 2 (Bad/dusch-kombo)

    22 Röster 38,6%
  • Alternativ 3 (Bad under snedtak och glasdusch)

    16 Röster 28,1%
  • Alternativ 4 (Separerade handfat)

    2 Röster 3,5%
  • Alternativ 5 (Bad under snedtak och draperi)

    5 Röster 8,8%
  • Antal röster
    57
Alternativ 2, tänk på att ett trångt utrymme sällan känns trevligt även om där är många bra funktioner. Personligen tror jag inte tvätt bredvid kommer funka, då det blir omständigt, lättare att bara knata ner i källaren och blir mindre som slängs här och där.

Jag hade satsat på ett stort utrymme med luftig känsla, inte kul att sitta på tronen och putsa duschväggen samtidigt eller så :)
 
Margut Margut skrev:
Alternativ 2, tänk på att ett trångt utrymme sällan känns trevligt även om där är många bra funktioner. Personligen tror jag inte tvätt bredvid kommer funka, då det blir omständigt, lättare att bara knata ner i källaren och blir mindre som slängs här och där.

Jag hade satsat på ett stort utrymme med luftig känsla, inte kul att sitta på tronen och putsa duschväggen samtidigt eller så :)
Tack för dina tankar. :) Alternativ 2 var min favorit tidigare och känns fortfarande lockande men det är några saker som gör mig tveksam till den nu.

Om det blir så att vi inte använder badkaret sen (när barnen är lite större) så känns det lite svårt att få bort på ett bra sätt och använda ytan effektivt. Möjligen att det kan bli en gigantisk dusch istället men då hamnar takduchen snett i utrymmet.

Krångligt/dyrt bygge? Vet inte om hörnet/innerväggen under takstolen takkupan har någon bärande funktion som gör att man kan ta bort den hur som helst.

När det gäller tvättmaskin tänker jag att vi skulle kunna ha en kombinerad tvätt/tumlar-maskin där inne som tar det dagliga. Typ barnens kläder, t-shirts och underkläder. Kombi-maskinen gör att vi kan köra den dagligen när vi är på jobbet, tvättat och torrt när vi kommer hem. Med en maskin blir det också lite mer plats där inne för tvättkorg / tvättsortering.
 
spikplanka spikplanka skrev:
Ett experiment vore att skruva på ett duschhuvud på badblandaren och se om det duger?
Kan tänka mig att trycket påverkar också. Men dels är det en subjektiv upplevelse och dels är flödesdynamik något som lätt blir riktigt komplicerat.

Glöm dock inte att eftersom man står upp så får man väl lägga på cirka 1,5 m tryckfall också samt duschslangens diameter.
Bra idé, jag får prova helt enkelt. 🙂
 
BirgitS
Globetrot Globetrot skrev:
Vi har ett badkar med dusch och duschvägg. Jag tycker det är snyggt och praktiskt. Finns olika utföranden
Snyggt
Var inköpt?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Här kan du läsa om hur en takstol ser ut, hur det blir kring en takkupa etc.:
[länk]
[länk]
Tack! Jag kikade upp på vinden och det är två takstolar som är avkapade för kupan. Det finns ingen bärande vägg på samma ställe som innerväggen på våningen under så det känns ju troligt att den innerväggen helt går att ta bort / flytta.
 
M Maria Bj skrev:
Snyggt
Var inköpt?
Badkaret är Svedbergs Torne (kan beställas på bygghemma eller typ Bauhaus). Väggen måttbeställd.
 
P Peter321 skrev:
En av nackdelen med att det är så pass lätt att "bygga" i datorn är att alternativen blir många. Hjälp mig välja. :)

Förutsättningar
  • 1 och 1/2-planshus med källare.
  • Familj med två små barn som så småningom kommer bli stora barn.
  • En gästtoalett med bra dusch på entreplan.
  • Badrummet ska renoveras/byggas om på övre plan där alla sovrum ligger.
  • Tvättstuga och nöd-wc i källaren.

Rummet ser ut så här (tagit bort nuvarande WC etc i skissen). Det är byggt i en takkupa med en liten bit in under taket.
Måtten på det stora rummet är 315x170 och delen under snedtaket är 120x170 där 60 av 170 cm har ståhöjd.
[bild]

[bild]

Här kommer då hela 5 olika alternativ. 😅

Alternativ 1
Stänga igen delen under taket och öppna upp mot hallen för att bygga en separat mini-wc. Infällbar duschhörna i det stora badrummet. Möjligen kan man klämma in även en kombinerad tvätt/tumlare för mindre tvättar så man slipper ta ner all tvätt i källaren.
[bild]

[bild]

[bild]

Alternativ 2
En bit av hallen tas i anspråk och gör utrymmet under taket större. Detta gör att dusch och bad kan hamna där bredvid varandra.
[bild]

[bild]

Alternativ 3
Badkaret ställs under snedtaket. En fällbar duschhörna montera utanför ingången till badet.
[bild]

[bild]

Alternativ 4
Separerade handfat och WC:n vid dörren. Dusch och bad som i alternativ 3.
[bild]

[bild]

Alternativ 5
Som alternativ 3 men med duschdraperi som dras åt sidan och lite mer öppet in mot badet för mer "utsikt".
[bild]

[bild]

Tacksam för alla tankar och röster. 🙏
Lätt alternativ 1! En toa som går att stänga in sig på trots allt i rummet. Men. Det bästa vore om den gick att komma åt utifrån.
 
H Helena Lundberg skrev:
Lätt alternativ 1! En toa som går att stänga in sig på trots allt i rummet. Men. Det bästa vore om den gick att komma åt utifrån.
Ja känns verkligen som en fördel att kunna stänga om sig på toaletten under morgonrushen när alla andra vill in och borsta tänderna. :)

Men... vi har ju även en toalett på undervåningen som på sätt och vis uppfyller det behovet också. Så på fyra personer kanske det räcker...

Edit: Men... just i morgonrusningen så är det kanske inte omöjligt att någon tar den närmsta toaletten om den är ledig istället för att gå ner. 🙂
 
Apropå toalett. Kan vara bra om det finns något ställe där det finns ett handfat framför toaletten som man kan luta sig mot när kroppen inte kan bestämma sig för om det skall skitas eller kräkas. Guld värt de gånger man mår riktigt illa och slippa släpa sig till handfatet med krig i magen.
 
spikplanka spikplanka skrev:
Apropå toalett. Kan vara bra om det finns något ställe där det finns ett handfat framför toaletten som man kan luta sig mot när kroppen inte kan bestämma sig för om det skall skitas eller kräkas.
Då är man lyckligt lottad. Jag välsignade våra dass som båda har tvättstället på spyvänligt avstånd, när jag fick vinterkräksjuka. Från fullt frisk till fullt sjuk på femton minuter och då var det inte tal om antingen eller. Nej. Full fart ur båda öppningarna, simultant!😱🥶🤯💩💀🍄🏎️
 
  • Gilla
spikplanka
  • Laddar…
P Peter321 skrev:
Ja känns verkligen som en fördel att kunna stänga om sig på toaletten under morgonrushen när alla andra vill in och borsta tänderna. :)

Men... vi har ju även en toalett på undervåningen som på sätt och vis uppfyller det behovet också. Så på fyra personer kanske det räcker...

Edit: Men... just i morgonrusningen så är det kanske inte omöjligt att någon tar den närmsta toaletten om den är ledig istället för att gå ner. 🙂
Hos mormor och morfar, under mammas o hennes två systrars uppväxt under femtiotalet , uppskattad och omtalad lösning genom åren. Fungerade även när alla vi kusiner senare bodde över under sommarloven. Morfar var byggmästare med insikt. Badet blir ju samtidigt mer ostört.
Ytterligare en spegel och ett handfat är inte att underskatta när alla varianter av pree teen, tonår och andra egenarter dyker upp. Eller bara för sin egen skull. Morfar byggde om toaletten på övervåningen till badrum med två handfat o dusch när ungarna flyttat. En tidig variant av dagens en suite. De hade även en varsin (kattvind) walk in closet.
Jag har haft den lösningen som förebild genom åren.
 
spikplanka spikplanka skrev:
Apropå toalett. Kan vara bra om det finns något ställe där det finns ett handfat framför toaletten som man kan luta sig mot när kroppen inte kan bestämma sig för om det skall skitas eller kräkas. Guld värt de gånger man mår riktigt illa och slippa släpa sig till handfatet med krig i magen.
Så byggde jag vår senaste toa. Visserligen kallar vi den för flygtoletten med tanke på storleken. Nu ska jag börja hävda att jag tänkt på sjukdomsdagar😉😂
 
  • Gilla
spikplanka
  • Laddar…
D
Was für einen mjukvara ist das, @Peter321 ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.