tommib
Börja med att titta själv och fråga forumet. Det är inte så komplicerat.

Om du vill ta in en firma, ta in en besiktningsfirma med bra rykte. Om du tar in en entreprenör, gör klart från början att denne inte kommer få jobbet med att åtgärda allt som kommer fram.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Börja med att titta själv och fråga forumet. Det är inte så komplicerat.

Om du vill ta in en firma, ta in en besiktningsfirma med bra rykte. Om du tar in en entreprenör, gör klart från början att denne inte kommer få jobbet med att åtgärda allt som kommer fram.
Tack!
 
Jag har hus från -76 souteräng. Reglad och isolerad trävägg mot yttervägg. Man skulle absolut kunna tänka sig en "mustig doft" i hela källaren men så är inte fallet. Även golvet är uppreglat 10cm och det sitter en fläkt som suger ut luften mellan sulan och golvbjälkarna.
Jag har långt ner på väggen på ett par ställen i huset med en dosborr. Stuckit in och luktat samt provmätt. Hittade lite avsågade bitar av trä som legat mot grundsulan och plastade in och tog med till jobbet för att "känslig kollega" skulle dofta ifall jag själv domnat av i nosen vilket man gör om man bor i mögeldoft. Det luktade absolut ingenting.

Men det finns ingen antydan någonstans. Hålen som jag provborrat mod dosborr sätter man bara tillbaka isoleringen och ett doslock framför och har till framtiden om man vill in igen och fuktmäta.

Så som så många andra sagt, tade lugnt med dränering o åtgärder tills du vet mera. Klart det är en riskkonstruktion o inte optimalt. Men har det funkat i 50år så finns det ju risk att det funkar ett par år till.
 
  • Gilla
ByggNV
  • Laddar…
ByggNV ByggNV skrev:
Tack. Ska jag riva ut golvet också ? hur om taket `?
sansa dej! varför är du så hysterisk över en gissning av en besiktare? Har du vattenpölar stående på golvet efter en längre regnande? Klinker, kakelgolv är det bästa du kan ha i en källare. För kallt att gå på? lägg på finaste mattor som kan värdas vid behov
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
ByggNV ByggNV skrev:
Hej,

Det verkar som att vi har fukt i källaren. Jag planerar att göra dränering nästa månad, och därefter är planen att ta bort alla träpaneler från väggar och tak. Min fråga är vad man kan sätta upp istället för dessa paneler i källaren? Fungerar gips, eller bör jag använda något annat material?

Den andra frågan är om jag kan börja sätta upp gipset direkt efter dräneringen, eller om jag bör vänta ett tag innan jag gör det?

Tack på förhand!
Riv allt trä och frigör vägen, samt införskaffa en bra avfuktare, finns bra från 3-5000:- mycket bättre än dränering då det kommer fukt även underifrån!
 
M MS66 skrev:
Riv allt trä och frigör vägen, samt införskaffa en bra avfuktare, finns bra från 3-5000:- mycket bättre än dränering då det kommer fukt även underifrån!
Men snälla nån! Sådana här svar hjälper ingen rådvill. Vi vet ju nästan ingenting om källarfukten. Att med så lite på fötterna uppmana TS till att "riva ut allt" är ju helt åt skogen. Vi vet ju faktiskt inte om han behöver göra någonting alls.

Så TS. Vem har undersökt källaren?
Vad upptäcktes?
Var upptäcktes det?
Samt. Hur mycket?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Hej på Er Ni som ger så olika svar i denna fråga!
Allt har med naturlagar att göra!
Värme, lufttryck och fukt strävar hela tiden efter jämvikt, det är naturlag nr. 1!
Tar vi bara fukt, som det handlar om här, så beter sig fukten så att den går från ett högre fukttillstånd till ett lägre! Det är inget vi kan göra någonting åt….. Vi kan/ska inte sträva emot en naturlag, då blir det en fuktskada!
Vi kan däremot hjälpa naturen genom att öka skillnaderna i ånghalt/ångtryck.

Tar vi te.x. en källare så vet vi alla att den inte är en optimal grundkonstruktion.
Marken utanför källarväggen måste vi räkna med att den har 100% RF, det är det värsta senario. Det vill säga att att luftporer i marken är fyllda med ångmolekyler, inte fritt vatten. Marken är oftast kallare än inomhusluften. Kan dock på sommaren vara tvärtom, om värme inte finns i källaren.
En optimal RF inomhus i en bostad bör ligga på mellan 40-60%, då mår vi människor bra. Inte för torrt ej heller för blött. En källare har oftast högre RF, framförallt på sommaren när vi släpper in våt varm sommarluft genom ventilerna därnere.
Har vi inte värme på i källaren och säg runt 75% RF och det är 100% i marken och ungefär samma jordtemperatur där som inne, vad händer då?
Fukten vandrar naturlagsmässigt inåt!!
Ånghalten/ångtrycket är större i marken än inomhus.
Har vi då organiskt material på insida vägg, vilket gör källarväggen kallare, ja då kan vi till och med uppnå kondenspunkt. Sker oftast på källarväggens insida. Organisk material börjar mögla vid 75% RF….
Vart vill jag då komma med ovanstående grundläggande fuktmekanik?
Det bör inte vara isolering på insidan av en källarvägg, den ska sitta på utsidan! Har vi en temperatur på ca 18gr i källaren, då blir luften torrare i källaren, vi sänker RF. Väggen blir också varmare. Har vi samtidigt en diffusionsöppen isolering på utsidan av källarväggen kan fukten i ångfas vandra ut naturlagsmässigt till den nu kallare jorden/marken! Ångtrycket är högre i väggen än i jorden/marken. Samtidigt så läcker inte källaren ut någon värme nu och energinotan blir därmed lägre.
Värme är det bästa ”fuktutdragande” medlet vi har!

Självklart kan det finnas hus med isolering på insida källarvägg som fungerar, men det är en riskkonstruktion vilket man bör tänka på. De kan fungera om inomhustemperaturen hålls hög hela tiden, sänks temperaturen blir det oftast en fuktskada.

Sen till avfuktare i en källare:
En sådan är som en Alvedon, den hjälper tillfälligt mot huvudvärken, men den hjälper dock inte mot grundproblematiken, varför har jag huvudvärk?
Det vill säga, den sänker RF i källaren absolut, men den går inte till botten, varför har jag ett fuktproblem?
Det är en maskin som bara ska sänka RF till under 70-75% i RF i källaren.
Ställer vi ner den ännu lägre och inga kapillärbrytande lager finns utanför källarväggen eller under källargolvet kommer den sannolikt dra in fukt genom väggarna och upp genom golvet. Den kommer även suga in våt varm luft genom ventilerna sommartid.
Pratar utifrån egna upplevelser men även ur ett naturlagsmässigt perspektiv enligt ovan.
Det kan sättas igång tillfälligt när man ska torka tvätt, men inte som en permanent lösning tycker jag.

Slutsats:
Ha varmt i källaren och isolera kälkarväggen på utsidan med ett diffusionsöppet fuktskydd för att få en optimal lösning för framtiden!
Då finns även möjligheten att utnyttja källaren som ett boutrymme med allt vad det innebär!

Jag ber om ursäkt för detta långa inlägg och många av Er har säkert inte orkat läst så här långt dessutom……🤣
 
  • Gilla
Bravel och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.