Hejsan!
Har ett gammalt torp med ettvattenburet värmesystem i form av vedeldad kökspanna från 70talet. När jag öppnar kranen för att fylla på ackumulatortank och system, hörs inte att vatten kommer in i systemet. Brunnspumpen går inte igång (vilket den gör om man sätter på en kran efter ett tag) och ingenting händer. Jag vet att det fattas vatten I systemet för elementen på ovanvåningen har inget vatten I sig. Trycket är på 0 i systemet. Vad gör jag för fel?
Mvh
Veronica
 
En bild på var du fyller på brukar hjälpa. Jag chansar på att det är tätt någonstans så vattnet inte kommer fram
 
  • Gilla
greystonecottage
  • Laddar…
Mycket enklare med lite bilder.

Kan det vara dubbla ventiler?
Kan vara backventilen som fastnat i stängt läge.
Kan vara en massa skit i inloppet på ventilen.
 
  • Gilla
greystonecottage
  • Laddar…
Gamla rör och en cirkulationspump i ett smutsigt och åldrat pannrum. Rören är inslagna i isolering. En rulle med rep hänger i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
VVS-installation med rör och ventiler, mätare och en tryckregulator monterad på en betongvägg. Bakom rören syns en del av en tank eller panna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gulnad varmvattenberedare och tillhörande rörsystem. De är belägna i ett trångt utrymme med bruna väggar och tak, med synliga kablar och ventilationsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En närbild av gamla rörsystem i en källare, med rostiga kopplingar och en tryckmätare monterad på en av rören.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den röda pilen pekat på det enda logiska insläpp av vatten som finns med tanke på att det röret kommer upp från kallvattenröret direkt från brunnspumpen. Snurrar på den med en skiftnyckel till helt öppet läge men det hörs ingenting. Bild på vattensystem rör i en källare, med en röd pil som pekar på en specifik ventil för att indikera möjligt vatteninsläpp, och handskrivet ord "Insläpp?
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
V Vector skrev:
En bild på var du fyller på brukar hjälpa. Jag chansar på att det är tätt någonstans så vattnet inte kommer fram
La in lite bilder...
 
Demmpa Demmpa skrev:
Mycket enklare med lite bilder.

Kan det vara dubbla ventiler?
Kan vara backventilen som fastnat i stängt läge.
Kan vara en massa skit i inloppet på ventilen.
La in lite bilder längre ner i tråden
 
Nissens
G greystonecottage skrev:
Den röda pilen pekat på det enda logiska insläpp av vatten som finns med tanke på att det röret kommer upp från kallvattenröret direkt från brunnspumpen. Snurrar på den med en skiftnyckel till helt öppet läge men det hörs ingenting. [bild]
Det är nog läge att byta den kranen.
 
  • Gilla
greystonecottage
  • Laddar…
G greystonecottage skrev:
Den röda pilen pekat på det enda logiska insläpp av vatten som finns med tanke på att det röret kommer upp från kallvattenröret direkt från brunnspumpen. Snurrar på den med en skiftnyckel till helt öppet läge men det hörs ingenting. [bild]
Det kan sitta en lös kägla i den, som i en gammaldags vattenkran. Har den varit stängd länge kan den ha fastnat.
Börja med att knacka på ventilen när den är öppen. Hjälper inte det, skruvar du loss överdelen. Tänk på att stänga av vattnet först och öppna kranen under.
 
  • Gilla
greystonecottage
  • Laddar…
I Intet skrev:
Det kan sitta en lös kägla i den, som i en gammaldags vattenkran. Har den varit stängd länge kan den ha fastnat.
Börja med att knacka på ventilen när den är öppen. Hjälper inte det, skruvar du loss överdelen. Tänk på att stänga av vattnet först och öppna kranen under.
Ok. Den verkar inte svår att öppna och stänga dock. Ska se om jag kan knacka på den..
 
G greystonecottage skrev:
Ok. Den verkar inte svår att öppna och stänga dock. Ska se om jag kan knacka på den..
Det har inte med saken att göra. Packni gen sitter löst
 
  • Gilla
greystonecottage
  • Laddar…
Den röda ventieln som är ovanför tanken, är den öppen. Följ rören som kommer från pannan, det ska vara fritt flöde den vägen. Der som visas är kallvatten in och då blir det stopp på flödet från pumpen, öppnar du en KV-kran så startar säker pumpen.
 
  • Gilla
greystonecottage
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Den röda ventieln som är ovanför tanken, är den öppen. Följ rören som kommer från pannan, det ska vara fritt flöde den vägen. Der som visas är kallvatten in och då blir det stopp på flödet från pumpen, öppnar du en KV-kran så startar säker pumpen.
Hej. Ja kranen där uppe är öppen.
Jag förstår inte vad du menar med "kallvatten in, då blir det stopp på flödet från pumpen?"
Pumpen startar så klart om jag sätter på en annan kran, men varför nämner du det? Har det något att göra med ackumulatortanken?
 
Finns det varmvattenslinga/varmvattenberedare i ackumulatortanken?

Du har iaf fyra olika rör kopplade till tanken.

Vilka är för värmekretsen och vilka är för tapp(varm)vattnet?
 
  • Gilla
greystonecottage
  • Laddar…
Karrock
Om du stänger ventilen som du har markerat, och spolar varmvatten i en kran, kommer det varmvatten då? Ser ut som att det kan vara varmvatten på de båda rören i änden, och i så fall kan det vara radiatorkrets på de som går in ovanpå och under tanken.
Och om den hypotesen stämmer kan det vara en påfyllning nånstans vid den röda ratten mellan tak och tank, eller så är det tänkt (möjligt) att fylla på med en slang vid den nyare ändan under tanken.
 
  • Gilla
greystonecottage
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.