Perfekt tillfälle att hyra en liten grävare!
 
Har jobbat som anläggare och har egen firma,
Han har nog kanske rätt att 30 cm skulle vara bäst men. Jag kan aldrig tänka mig att du inte skulle få en rätt fin gräsmatta med 10 cm matjord på det där.

Gräsmattan vill dessutom ha lite sandig jord så du kan blanda i lite av sanden
 
Håller med Fulbyggarn. På filmerna ser det ju ut som lera och det är ju perfekt underlag för att behålla fukten. Lägg sedan sandblandsd matjord precis som Fulbyggarn skrev.
 
  • Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
T TreeView skrev:
Jag hävdar att experten har rätt, dvs du behöver ha 30 cm, där 15 cm är lerjord och övriga 15 är ”gräsmattejord”, dvs mer sand och luft. Detta är för att jag själv gjort motsvarande projekt och fuskat, tyvärr flera gånger då man sagt att gräs ju växer i asfalt och grus, så hur svårt ska det vara. Men det är inte ett gräsmattegräs som växer där utan annan skit.

Med det sagt så handlar det egentligen om kassaflöde, dvs om du har kassa att göra det ordentligt första gången så kommer det dels bli billigare på sikt, men framförallt ta bort all frustration när man ser sina pengar skrumpna bort i undermåligt underlag, framförallt som kvalitativt gräsfrö är dyrt.

Det är inte så konstigt egentligen, gräsets rot letar sig ner till fukten som finns i leran, men om det inte finns nån fukt, eller lager som håller näring så är det kört. Funkar inte att vattna hela tiden eller, då mår gräset av att det blir för blött…

Så, har du möjligheten gör det ordentligt direkt. Om inte, var beredd på att göra om allt.
Leran och sanden verkar redan finnas så det som saknas ör mull t ex vanlig jord.
Sen kan det vara snart att tillföra gödslad jord på senvåren under några år för att snabbare bryta upp lerlagret som lär vara ganska så kompakt efter alla år under markduk och gräs.
 
Kaptenfisk Kaptenfisk skrev:
Tack för svar, jag får försöka ta in fler offerter då.
Har det någon betydelse om huset ligger 50 meter från en sjö?
Gud känner mig så vilsen i allt detta. Har slitit som ett djur för att få bort den största delen av gruset på framsidan. Nu kämpar jag med att få bort markduken.
Hade till och med naivt nog beställt jord som kom samtidigt som trädgårdsexperten kom.
hade helt gått på denna guiden [länk] fyllnadsmassor bör det finnas,att växa neråt i marken.
där det står "
Fyllnadsmassor är kanske det vanligaste att man har på tomten. Fyllnadsmassor är en blandning av jord, sand, grus, sten, rötter och annat organiskt material. Ibland finns allting med i fyllnadsmassan och ibland bara jord och 1-2 tidigare nämnda material.

Ovanpå fyllnadsmassor bör det finnas 5-10 cm med matjord"

Tycker jag hade rätt lerig fylllnadsmassa så att 10 cm matjord kändes ok efter den guiden.

Så nu står jag här med ett berg av jord på uppfarten och en trädgårdexpert som konstaterade att det ska grävas ut 30 cm i hela trädgården oavsett. Suck.

Men jag gör som du säger, ska höra med fler trädgårdsanläggare och ta in deras synpunkt.
Vi hade en riktig ”skit-tomt” om du ska lyssna på ”experterna”. Hård morän med mycket Sten i och det hade stått flera träd på tomten vars rötter skulle dö allteftersom åren gick. Vi la ungefär som du tänkt, 10cm matjord och rullade sen gräs på det. Första åren kom det en hel del svamp och häxringar av de döda rötterna under, men med toppreds och gödning har vi idag en helt fantastisk gräsmatta😍 Så jag skulle faktiskt chansa om jag var dej. Det går ju alltid att fylla på med lite mer jord/topdress allteftersom åren går.🤷🏼‍♀️
Finns ju dessutom flera olika grässorter som passar för olika förhållanden
 
  • Välskött gräsmatta med stenar längs en kant och en häck samt blommor i bakgrunden under en molnig himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Kaptenfisk Kaptenfisk skrev:
Hej,
Vi har nyligen köpt ett hus där hela trädgården tidigare bestod av grus. Jag har grävt bort gruset på framsidan, och under gruset fanns ett lager sand samt en markduk. Jag har nu tagit bort både markduken och gruset så gott jag kunnat. Kvar ligger lite sand i högar efter att jag slitit upp markduken.
Min plan var att lägga på ett lager matjord på ungefär 10-15 cm och sedan så gräs. Men efter att ha haft en trädgårdsexpert på besök idag, är jag nu riktigt orolig. Han menade att vi måste gräva ut minst 30 cm av hela trädgården och sedan fylla på med matjord. För att göra detta skulle vi behöva ta in grävmaskiner, vilket skulle bli en kostnad på närmare 100 000 kronor. Enligt honom är jorden så pass dränerande att gräsmattan inte skulle överleva utan detta arbete.
Jag har svårt att förstå om det verkligen stämmer, eller om det bara är ett försök att lura oss på pengar. Jorden verkar ändå ganska bra, den är lite lerig och stenig, så jag förstår inte varför vi skulle behöva gräva djupare.
Jag bifogar några filmer som visar hur jorden ser ut på olika delar av tomten. På några ställen har det tidigare funnits små dammar, och där kan man se lite djupare hur jordlagret är.

FÖRTYDLIGANDE FÖR BILDERNA:
Det är alltså det översta lagret som ligger, det är ett sandigt/grusigt lager. Men tar man ett hugg med spaden så kommer det mer lera/sten. Syns lättast på filmerna vad det är för jord.
Jord är inte dränerande, sand är. En gräsmatta ska läggas på dränerande yta med ett lager jord ovanpå.
Kolla med företag som säljer rullgräs så får du det verifierat. Låter som om din byggare inte har koll på läget .
 
M
Gör precis som du tänkt!

Jag höll på googla halvt ihjäl mig på rätt sorters gräsfrön, underlag, bevattning osv, när vi skulle fixa gräsmatta.

Det slutade med att jag sket helt i markberedning, slängde ut Biltemas billiga gräsfrön och har inte vattnat en enda gång. Fick hur bra gräsmatta som helst.

Vill du ha gräsmatta för ditt barn att leka på, och inte någon ”utställningsvariant”, så läs inte mer, kör ba’!
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
T TreeView skrev:
Jag hävdar att experten har rätt, dvs du behöver ha 30 cm, där 15 cm är lerjord och övriga 15 är ”gräsmattejord”, dvs mer sand och luft. Detta är för att jag själv gjort motsvarande projekt och fuskat, tyvärr flera gånger då man sagt att gräs ju växer i asfalt och grus, så hur svårt ska det vara. Men det är inte ett gräsmattegräs som växer där utan annan skit.

Med det sagt så handlar det egentligen om kassaflöde, dvs om du har kassa att göra det ordentligt första gången så kommer det dels bli billigare på sikt, men framförallt ta bort all frustration när man ser sina pengar skrumpna bort i undermåligt underlag, framförallt som kvalitativt gräsfrö är dyrt.

Det är inte så konstigt egentligen, gräsets rot letar sig ner till fukten som finns i leran, men om det inte finns nån fukt, eller lager som håller näring så är det kört. Funkar inte att vattna hela tiden eller, då mår gräset av att det blir för blött…

Så, har du möjligheten gör det ordentligt direkt. Om inte, var beredd på att göra om allt.
Det billigaste på sikt måste ju vara att acceptera att en modern villagräsmatta inte bara består av finsorterna i fröblandningen utan också mossa och allsköns örter som kommer av sig självt ;)

Men ja det beror så klart på TS målbild och viljan att spendera tid och pengar för att upprätthålla en paradgräsmatta. De flesta verkar nöja sig med att på sin höjd slänga ut hönsgödsel någon om året.
 
Här har du ju ett perfekt tillfälle att spara 100k och spendera 20k på ett sprinklersystem. Sprinklern blir ju även en slags försäkring om ditt underlag inte är tillräckligt bra på att hålla fukt.

Du kan ju även lägga några fler cm matjord och bygga lite på höjden för att låta fukten få mer jord att jobba med.

Jag tycker ditt underlag ser helt OK ut. Men är absolut ingen expert.
 
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
Kaptenfisk Kaptenfisk skrev:
Hej,
Vi har nyligen köpt ett hus där hela trädgården tidigare bestod av grus. Jag har grävt bort gruset på framsidan, och under gruset fanns ett lager sand samt en markduk. Jag har nu tagit bort både markduken och gruset så gott jag kunnat. Kvar ligger lite sand i högar efter att jag slitit upp markduken.
Min plan var att lägga på ett lager matjord på ungefär 10-15 cm och sedan så gräs. Men efter att ha haft en trädgårdsexpert på besök idag, är jag nu riktigt orolig. Han menade att vi måste gräva ut minst 30 cm av hela trädgården och sedan fylla på med matjord. För att göra detta skulle vi behöva ta in grävmaskiner, vilket skulle bli en kostnad på närmare 100 000 kronor. Enligt honom är jorden så pass dränerande att gräsmattan inte skulle överleva utan detta arbete.
Jag har svårt att förstå om det verkligen stämmer, eller om det bara är ett försök att lura oss på pengar. Jorden verkar ändå ganska bra, den är lite lerig och stenig, så jag förstår inte varför vi skulle behöva gräva djupare.
Jag bifogar några filmer som visar hur jorden ser ut på olika delar av tomten. På några ställen har det tidigare funnits små dammar, och där kan man se lite djupare hur jordlagret är.

FÖRTYDLIGANDE FÖR BILDERNA:
Det är alltså det översta lagret som ligger, det är ett sandigt/grusigt lager. Men tar man ett hugg med spaden så kommer det mer lera/sten. Syns lättast på filmerna vad det är för jord.
Jag skulle inte gräva! Det går att odla mycket i enbart sand. Lägg på ett lager bra jord och så ditt gräs!
 
F
K Kane skrev:
Japp, kolla välbyggda golfbanor. Där tål gräset många duffar....🤓
Som sagt, extremt hög sandhalt i några cm, sen lite lättare jord och ca 20cm nen nåt som kan jål
M Målarenfixar skrev:
Jord är inte dränerande, sand är. En gräsmatta ska läggas på dränerande yta med ett lager jord ovanpå.
Kolla med företag som säljer rullgräs så får du det verifierat. Låter som om din byggare inte har koll på läget .
Nej du, det är inte alls så. Man kan inte ändra på grundförhållande, så enkelt är det. Har man tex sjöbotten så anlägger man antinget ett vattenbindande lerjordslager under lättare sandblandad jord eller en tyngre fukthållande jord direkt och kanske ett lager mosand på toppen.

Har man ett mindre väldränerand, lerihaltigt underlag som i detta fallet, vilket faktiskt är att föredra, och ambitionen är att lägga på 15cm jord så skulle en lättare sandblandad jord vara bättre.

Jag har rullat ut många tusen kvadratmeter rullgräs på offentliga miljöer och till mig själv. Det är absolut bäst gräs när man hittar sand i rötterna och det är odlat på dränerandet jord med mycket sand.
 
Den som råkar ha en massa sand i ett annars lerigt område gör även rätt i att anlägga en sandbädd och odla sparris :)
 
  • Haha
Fula ankungen
  • Laddar…
Kaptenfisk Kaptenfisk skrev:
Hej,
Vi har nyligen köpt ett hus där hela trädgården tidigare bestod av grus. Jag har grävt bort gruset på framsidan, och under gruset fanns ett lager sand samt en markduk. Jag har nu tagit bort både markduken och gruset så gott jag kunnat. Kvar ligger lite sand i högar efter att jag slitit upp markduken.
Min plan var att lägga på ett lager matjord på ungefär 10-15 cm och sedan så gräs. Men efter att ha haft en trädgårdsexpert på besök idag, är jag nu riktigt orolig. Han menade att vi måste gräva ut minst 30 cm av hela trädgården och sedan fylla på med matjord. För att göra detta skulle vi behöva ta in grävmaskiner, vilket skulle bli en kostnad på närmare 100 000 kronor. Enligt honom är jorden så pass dränerande att gräsmattan inte skulle överleva utan detta arbete.
Jag har svårt att förstå om det verkligen stämmer, eller om det bara är ett försök att lura oss på pengar. Jorden verkar ändå ganska bra, den är lite lerig och stenig, så jag förstår inte varför vi skulle behöva gräva djupare.
Jag bifogar några filmer som visar hur jorden ser ut på olika delar av tomten. På några ställen har det tidigare funnits små dammar, och där kan man se lite djupare hur jordlagret är.

FÖRTYDLIGANDE FÖR BILDERNA:
Det är alltså det översta lagret som ligger, det är ett sandigt/grusigt lager. Men tar man ett hugg med spaden så kommer det mer lera/sten. Syns lättast på filmerna vad det är för jord.
För en massa år sedan bodde jag i en lägenhet med 100 kvm tomt. Det hade tidigare varit ett dagis (jo det hette det på den tiden) där och som jag förstått det så hade det varit asfalt eller annat som gjorde att det bara ett tunt lager jord innan de hade rullat ut gräsmattan. Det var en gräsmatta som inte var alltför frodig och som lätt torkade ur. Vi brukade strö ut jord, näring och ibland extra gräsfrön på våren på gräsmattan. Det gjorde den mycket bättre, inte som en engelsk slottspark kanske men tillräckligt bra för oss och våra kaniner i alla fall. Nu vet ju jag inte exakt hur det såg ut innan gräset men om tomten inte är alltför stor kan ju detta vara ett alternativ kanske?
 
Kaptenfisk Kaptenfisk skrev:
Hej,
Vi har nyligen köpt ett hus där hela trädgården tidigare bestod av grus. Jag har grävt bort gruset på framsidan, och under gruset fanns ett lager sand samt en markduk. Jag har nu tagit bort både markduken och gruset så gott jag kunnat. Kvar ligger lite sand i högar efter att jag slitit upp markduken.
Min plan var att lägga på ett lager matjord på ungefär 10-15 cm och sedan så gräs. Men efter att ha haft en trädgårdsexpert på besök idag, är jag nu riktigt orolig. Han menade att vi måste gräva ut minst 30 cm av hela trädgården och sedan fylla på med matjord. För att göra detta skulle vi behöva ta in grävmaskiner, vilket skulle bli en kostnad på närmare 100 000 kronor. Enligt honom är jorden så pass dränerande att gräsmattan inte skulle överleva utan detta arbete.
Jag har svårt att förstå om det verkligen stämmer, eller om det bara är ett försök att lura oss på pengar. Jorden verkar ändå ganska bra, den är lite lerig och stenig, så jag förstår inte varför vi skulle behöva gräva djupare.
Jag bifogar några filmer som visar hur jorden ser ut på olika delar av tomten. På några ställen har det tidigare funnits små dammar, och där kan man se lite djupare hur jordlagret är.

FÖRTYDLIGANDE FÖR BILDERNA:
Det är alltså det översta lagret som ligger, det är ett sandigt/grusigt lager. Men tar man ett hugg med spaden så kommer det mer lera/sten. Syns lättast på filmerna vad det är för jord.
Jag tycker en lerig gräsmatta är det värsta som finns.. utan grus, sand och matjord ska det vara. Om du har 10cm matjord och sedan lera så blir det bara kladdigt och växer dåligt. Bättre överdränerad än tvärt om.
 
F
S Staffan-N skrev:
Den som råkar ha en massa sand i ett annars lerigt område gör även rätt i att anlägga en sandbädd och odla sparris :)
Det är ju precis det alla villaägare drömmer om. Har du tips på hur man får fart på sparris så det blir nåt med det, vår sparris är seg och slö som fan, antar att det är fel förutsättningar för den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.