Med tanke på att en grusgång som lämnas i fred i några år spontant omvandlar sig till grönmatta så skulle jag inte vara så orolig för underlaget. Klipp gärna med mulchklippare eller robot så tillför du kontinuerligt mullämnen som gör marken bättre på att hålla fukt.
 
  • Gilla
EllinorLag och 7 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
attnar. Och jag hade kollat av möjligheten att beställa lite ”tyngre” jord som kan hålla vatten. Aen hade jag r
Om du kan tänka dig att leva med en gul gräsmatta vissa perioder så är det ju bra att köra så som du tänkt från början.

Har läst att biokol är bra som f*n, och att det hjälper jorden att behålla fukten bättre, så är du orolig för att det torkar ut för snabbt så kanske det är en bra ide att ösa ut lite biokol, vet dock inte hur möe det kostar, eller hur mycket man skall sprida ut...
Och sen vet jag ju förstås inte heller om det är så bra som en del påstår.

För övrigt tycker jag att 100 000 för att skrapa av 30 cm låter svindyrt, i min värld får man en rejäl grävmaskin i två veckor för den pengen...
 
Jag håller på och drar upp mer markduk nu i regnet. Det är verkligen lerig jord under markduken..

Tar jag bara bort sanden så borde det ju verkligen vara lugnt att ösa på med matjord. Om jag ens behöver ta bort sanden..
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Jag tycker det verkar onödigt att frakta bort något som ändå kommer tillföras igen som en komponent av matjorden. Om du vill krångla till det lite så kan du hyra en jordfräs och fräsa ner sanden i leran, blir nog en ganska bra grund. Men det skulle inte jag gjort, jag skulle krattat ut sanden till ett jämt lager och skottat ut matjord ovanpå. Är man sen snäll mot maskarna så kommer det blandas av sig självt.
 
  • Gilla
EllinorLag och 6 till
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Jag tycker det verkar onödigt att frakta bort något som ändå kommer tillföras igen som en komponent av matjorden. Om du vill krångla till det lite så kan du hyra en jordfräs och fräsa ner sanden i leran, blir nog en ganska bra grund. Men det skulle inte jag gjort, jag skulle krattat ut sanden till ett jämt lager och skottat ut matjord ovanpå. Är man sen snäll mot maskarna så kommer det blandas av sig självt
S Staffan-N skrev:
Jag tycker det verkar onödigt att frakta bort något som ändå kommer tillföras igen som en komponent av matjorden. Om du vill krångla till det lite så kan du hyra en jordfräs och fräsa ner sanden i leran, blir nog en ganska bra grund. Men det skulle inte jag gjort, jag skulle krattat ut sanden till ett jämt lager och skottat ut matjord ovanpå. Är man sen snäll mot maskarna så kommer det blandas av sig självt.
Tack, jag kommer ge det ett försök!
 
  • Gilla
DandrO och 1 till
  • Laddar…
F
Kaptenfisk Kaptenfisk skrev:
Jag håller på och drar upp mer markduk nu i regnet. Det är verkligen lerig jord under markduken..

Tar jag bara bort sanden så borde det ju verkligen vara lugnt att ösa på med matjord. Om jag ens behöver ta bort sanden..
Skrapa bort sanden. Sen gräver du en 10cm djup grop på 50x50cm. Häller i vatten och kikar hur lång tid det tar innan vattnet rinner bort.
Men det där kommer att funka utmärkt med 15cm bra jord över.
 
F
Kaptenfisk Kaptenfisk skrev:
Jag mailade Robin Hedström, som även har youtube om gräsmattor. Detta fick jag till svar:

Det jag tycker är intressant är att han själv hade 30 cm matjord men att det även där blev gult gräs.
Det beror på vilken jord man har. Det var därför jag föreslog att lägga på 15cm tyngre jord och sen rulla ut gräsmatta som ofta är odlad pålätt jord med mycket sand.


Men gör en liten grop i det du har och häll på vatten, sen vet du.

Jag har fyllt upp min tomt runt 1 meter på sina ställen och fick in stora mängder extremt väldränerande gammal sjöbotten. Den delen av gräsmattan blir lätt torr, dock inte i år. 8 meter bort är det uppbyggt med mycket lera och den håller sig grön alltid. Däremot slafsar det betänkligt på hösten när det är vattenöverskott.

Hade jag fått välja så hade jag föredragit en bas med tung jord med lerinslag, nåt som håller vatten. 15cm lättare, dränerande jord och allra längst upp, extremt mycket sand.
 
B
Som redan sagts, en grusgång/parkering tycks återvända till gräsmatta ganska snabbt om man låter bli den i några år. Vi har ett område som var grusparkering (men nog inte ogräsrensad på 10år) som jag avvecklade genom att tippa ut 5cm kompostjord och sådde gräs. Det ser idag ut som övriga gräsmattan.

Svärfar har ca 5cm matjord och sedan sandjord djupare ner. Alla i hans område har så. Även där har de gräsmatta, även om stödvattning krävs och det trots stödvattning gärna blir gula torkade områden.

Jag personligen- som inte har nån ambition att ha golf-green gräsmatta - hade gjort som du tänkt innan du träffade experten...
 
  • Gilla
EllinorLag och 1 till
  • Laddar…
Ta inte bort sanden, finaste gräsmattorna hittar man där de har sandjord.
Köp en jordfräs och blanda sanden med matjord, sanden ger även stadga till jorden.
Framförallt när man anlägger gräsmatta, packa jorden, felet många gör och får en gräsmatta med gropar.
Själv hade jag plats och körde med bilen fram o tillbaka, flyttade den en halv däcksbredd i taget. Kollade efter gropar, fyllde, körde igen, krattade ytan, sådde, krattade igen.
Fick en kanonfin användbar gräsmatta som höll sig de 16 år vi bodde där.
 
  • Gilla
Andreas Mur och 5 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Ta inte bort sanden, finaste gräsmattorna hittar man där de har sandjord.
Japp, kolla välbyggda golfbanor. Där tål gräset många duffar....🤓
 
hsd
Kolla på gräsmattor på rulle och fråga vilket underlag som krävs
Kanske går bra att fördela ut matjorden och rulla ut fördigt gräs
 
T
Jag hävdar att experten har rätt, dvs du behöver ha 30 cm, där 15 cm är lerjord och övriga 15 är ”gräsmattejord”, dvs mer sand och luft. Detta är för att jag själv gjort motsvarande projekt och fuskat, tyvärr flera gånger då man sagt att gräs ju växer i asfalt och grus, så hur svårt ska det vara. Men det är inte ett gräsmattegräs som växer där utan annan skit.

Med det sagt så handlar det egentligen om kassaflöde, dvs om du har kassa att göra det ordentligt första gången så kommer det dels bli billigare på sikt, men framförallt ta bort all frustration när man ser sina pengar skrumpna bort i undermåligt underlag, framförallt som kvalitativt gräsfrö är dyrt.

Det är inte så konstigt egentligen, gräsets rot letar sig ner till fukten som finns i leran, men om det inte finns nån fukt, eller lager som håller näring så är det kört. Funkar inte att vattna hela tiden eller, då mår gräset av att det blir för blött…

Så, har du möjligheten gör det ordentligt direkt. Om inte, var beredd på att göra om allt.
 
Om du ändå är ute och gräver.
Borde du inte passa på att åtminstone lägga ut några fasta bevattnings punkter du direkt kan koppla (fasta?)vattenspridare till?

Känns som ett billigare alternativ än att kasta pengar på att någon för bort och hämtar tillbaka halva din tomt...?
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Kaptenfisk Kaptenfisk skrev:
Hej,
Vi har nyligen köpt ett hus där hela trädgården tidigare bestod av grus. Jag har grävt bort gruset på framsidan, och under gruset fanns ett lager sand samt en markduk. Jag har nu tagit bort både markduken och gruset så gott jag kunnat. Kvar ligger lite sand i högar efter att jag slitit upp markduken.
Min plan var att lägga på ett lager matjord på ungefär 10-15 cm och sedan så gräs. Men efter att ha haft en trädgårdsexpert på besök idag, är jag nu riktigt orolig. Han menade att vi måste gräva ut minst 30 cm av hela trädgården och sedan fylla på med matjord. För att göra detta skulle vi behöva ta in grävmaskiner, vilket skulle bli en kostnad på närmare 100 000 kronor. Enligt honom är jorden så pass dränerande att gräsmattan inte skulle överleva utan detta arbete.
Jag har svårt att förstå om det verkligen stämmer, eller om det bara är ett försök att lura oss på pengar. Jorden verkar ändå ganska bra, den är lite lerig och stenig, så jag förstår inte varför vi skulle behöva gräva djupare.
Jag bifogar några filmer som visar hur jorden ser ut på olika delar av tomten. På några ställen har det tidigare funnits små dammar, och där kan man se lite djupare hur jordlagret är.

FÖRTYDLIGANDE FÖR BILDERNA:
Det är alltså det översta lagret som ligger, det är ett sandigt/grusigt lager. Men tar man ett hugg med spaden så kommer det mer lera/sten. Syns lättast på filmerna vad det är för jord.
Vi har väldränerad och grön matta ändå. Så rätt gräs bara för ler jord. 100k felt onödigt. Fyll på jorden så gräs och må gott!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.