D datja skrev:
Kan någon förklara för mig varför TS avstängdes? Jag ser inget uppenbart skäl i tråden. Har något banningsorsakande inlägg raderats?
Inget är raderat. Det var ett antal PM.
 
  • Gilla
datja
  • Laddar…
D datja skrev:
Kan någon förklara för mig varför TS avstängdes? Jag ser inget uppenbart skäl i tråden. Har något banningsorsakande inlägg raderats?
Fanns inlägg i annan tråd, dock borta nu.
 
  • Gilla
datja
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Fanns inlägg i annan tråd, dock borta nu.
Berätta mera!
 
GoC GoC skrev:
Och det var inget nytt, Nissens har påpekat detta fler gånger och mitt inlägg var ett svar på hans konstaterande.
Men du kanske inte har läst tråden.
Inte helt ovanligt på detta forum
Det var du, inte jag, som skrev:
GoC GoC skrev:
kommunen bara handtäcker detta.
Men du kanske inte är konsekvent i vad du skriver. Inte helt ovanligt på detta forum...
 
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Det var du, inte jag, som skrev:

Men du kanske inte är konsekvent i vad du skriver. Inte helt ovanligt på detta forum...
Jo då, jag har konsekvent hävdat att Lantmäteriet, den statliga myndigheten har fastighetsregistret och kommunens handräcker, visste inte ens att det fanns kommunala lantmäterier förrän Nissens påtalade detta.
 
Och här ser man vad som händer när man inte ger alla svar och är transparent i sina inlägg. Forumet börjar gissa, diskutera ganska oväsentliga saker och tom jaga varandra… en bra tråd är oftast ganska kort och löser sig snabbt.

Denna hade inget av detta…
 
EriksBil EriksBil skrev:
Suck, ännu en förståsigpåare som undgår att svara på min fråga. Jag har INGEN SKYLDIGHET att mäta upp boarea vid visning. Det är säljarens skyldighet att uppge korrekt boarea på prospektet. Hur denne väljer att ta fram uppgifterna skiter jag blanka fan i för det ska fortfarande stämma! Jag förstår inte heller varför du väljer att svara i en tråd om felaktig boarea när du bott i hyresrätt hela livet och inte heller verkar medveten om att jordabalken omfattar felaktiga uppgifter från säljare vid husförsäljning...
Det finns rättsfall på detta. Hus har inte heller BOA samma korrelation till värde som för bostadsrätt.
Men hittade en artikel, kolla på denna
https://www.linkedin.com/pulse/fel-i-fastighet-storleksavvikelse-petter-jonsson-mjthc
 
engs
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
15 cm in i murstocken är boarea,från alla håll
Vad är logiken / argumentet i detta sätt att mäta? Varför inte bara mäta innerväggar rakt av som boyta.
 
engs engs skrev:
Vad är logiken / argumentet i detta sätt att mäta? Varför inte bara mäta innerväggar rakt av som boyta.
Vad sägs om att läsa tråden? Det finns ett resonemang kring det redan.
 
engs
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Vad sägs om att läsa tråden? Det finns ett resonemang kring det redan.
Ärligt så ledsnade jag nog halvvägs in i tråden och började scroll-läsa....

Men om argumentet är att man mäter 15cm in i tjocka väggar pga att att smala innerväggar räknas som boyta. Så är väl frågan, varför gör man det?
Räkna ytan varje rum för sig och addera, vore väl en väldigt mycket mer rättvisande bild av den yta man kan leva på, dvs boyta. Så behöver man inte krångla till det med tjocka väggar eller murstock heller.
 
engs engs skrev:
Räkna ytan varje rum för sig och addera, vore väl en väldigt mycket mer rättvisande bild av den yta man kan leva på, dvs boyta. Så behöver man inte krångla till det med tjocka väggar eller murstock heller.
Vad händer med boytan om man river flera icke bärande innerväggar och gör öppen planlösning?
 
  • Gilla
16386 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
engs engs skrev:
Ärligt så ledsnade jag nog halvvägs in i tråden och började scroll-läsa....

Men om argumentet är att man mäter 15cm in i tjocka väggar pga att att smala innerväggar räknas som boyta. Så är väl frågan, varför gör man det?
Räkna ytan varje rum för sig och addera, vore väl en väldigt mycket mer rättvisande bild av den yta man kan leva på, dvs boyta. Så behöver man inte krångla till det med tjocka väggar eller murstock heller.
Blir det inte lite konstigt och ohållbart i längden om det ska skickas ut information till Lantmäteriet för ändring i fastighetsregistret därför att man tar ner en icke-bärande innervägg eller sätter upp en innervägg?
Men för flera årtionden sen så gjorde man som du skriver och att man nu gör annorlunda visar väl att man upptäckte att det hade flera nackdelar.
 
  • Gilla
Gillar att bygga och 1 till
  • Laddar…
engs
Demmpa Demmpa skrev:
Vad händer med boytan om man river flera icke bärande innerväggar och gör öppen planlösning?
Går runt med lasermätaren, gör ny mätning inför försäljningen. Tar säkert 10 min om man är noggrann, ivf om man man inte har ett Pål Ross hus med runda former överallt.
 
engs
BirgitS BirgitS skrev:
Blir det inte lite konstigt och ohållbart i längden om det ska skickas ut information till Lantmäteriet för ändring i fastighetsregistret därför att man tar ner en icke-bärande innervägg eller sätter upp en innervägg?
Men för flera årtionden sen så gjorde man som du skriver och att man nu gör annorlunda visar väl att man upptäckte att det hade flera nackdelar.
Problemet där i sådana fall är att Lantmäteriet har behov av sådana detaljer i folks liv löpande på någon enstaka kvadratmeter.
Gör en ny mätning inför försäljning och uppdatera uppgifterna vid behov. Eller inte.
Skriv i papperen inför försäljning: 152m2 enligt officiella/ursprungliga siffror.
154m2 pga ombyggnad till öppen planlösning.
 
BirgitS
engs engs skrev:
Går runt med lasermätaren, gör ny mätning inför försäljningen. Tar säkert 10 min om man är noggrann, ivf om man man inte har ett Pål Ross hus med runda former överallt.
Lantmäteriet bör ju ha korrekta uppgifter.

Tog mig nog närmare en timme att mäta upp och räkna ut boytan av en inredningsbar vind med snedtak där det gick oregelbundet formade inbyggda ventilationsrör längs delar av ena gavelsidan och fanns ett takfönster som gjorde att höjden blev mer än 190 cm just där.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.