Vilket alternativ hade du valt?

  • Alternativ 1 (separat mini-wc)

    12 Röster 21,1%
  • Alternativ 2 (Bad/dusch-kombo)

    22 Röster 38,6%
  • Alternativ 3 (Bad under snedtak och glasdusch)

    16 Röster 28,1%
  • Alternativ 4 (Separerade handfat)

    2 Röster 3,5%
  • Alternativ 5 (Bad under snedtak och draperi)

    5 Röster 8,8%
  • Antal röster
    57
P Peter321 skrev:
Jag duschade i en riktigt skön dusch på ett hotell en gång, det kändes som att det kom mycket mer vatten än det brukar. Är rördimension något man bör fundera på för sköna duschar och snabb fyllning av badet? Trycket på det inkommande vattnet hos oss varierar mellan 4 och 5 bar.
Fundera bör du. Ju grövre rör, destå mer kallnat varmvatten går det åt när du börjar tappa och längre tid tar det. En rejäl nackdel, tycker jag. Själv har jag 12mm kopparrör på allt varmvatten i hela huset. Längst bort tar det 4 sekunder innan vattnet är varmt. Att sedan badkaret tar någon minut extra att fylla, spelar ingen roll.
Grova rör är alltså en extra kostnad i både pengar och tid.
 
@Peter321 Är det kommunalt eller egen pump som driver systemet? vilket tryck är det i systemet?
 
spikplanka spikplanka skrev:
@Peter321 Är det kommunalt eller egen pump som driver systemet? vilket tryck är det i systemet?
Kommunalt (Stockholm) - 4-5 bar enligt vattenfelsbrytaren.
 
spikplanka spikplanka skrev:
@Peter321 Är det kommunalt eller egen pump som driver systemet? vilket tryck är det i systemet?
Det skrev ju TS nyss 😀
 
P Peter321 skrev:
Kommunalt (Stockholm) - 4-5 bar enligt vattenfelsbrytaren.
Borde räcka för att få fart på duschen men det innebär att man inte har så kontroll över tryck och flöde. Men det finns tryckhöjande pumpar (cirka 5000 SEK?). Sedan får man tänka på att 10 meter höjdskillnad minskar trycket med 1 bar.

Man skulle kunna sätta badkaret på ett eget rör med större dimension.
 
  • Gilla
Peter321
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Borde räcka för att få fart på duschen men det innebär att man inte har så kontroll över tryck och flöde. Men det finns tryckhöjande pumpar (cirka 5000 SEK?). Sedan får man tänka på att 10 meter höjdskillnad minskar trycket med 1 bar.

Man skulle kunna sätta badkaret på ett eget rör med större dimension.
Badkaret kan egentligen få ta sin lilla tid, främst duschen som får vara skön att duscha i. :)

Är 12mm rör lagom/vanligast då när man har 4-5 bar i tryck?
 
P Peter321 skrev:
Fint men känns det inte lite kallt när man inte kan stänga in sig i duschen?
Nej, det är superbra! Och fuktsäkert Max. Vattnet rinner i karet. Men detta är övervåningen i trähus.
 
  • Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
P Peter321 skrev:
Är 12mm rör lagom/vanligast då när man har 4-5 bar i tryck?
Testade att räkna på det med antagandet att röret är 2.6 meter långt, att det tar 10 sekunder att fylla 1 liter med öppen kran, att vattnet har en temperatur på 50 ⁰C och att åldrade kopparrör används. Vilket ger ett tryckfall på 0.01 bar vilket är helt acceptabelt. Så det lär fungera. Det turbulenta flödet kommer dock att värma röret riktigt bra.

Calculation output​


Flow medium:Water 50 °C / liquid
Volume flow::0.1 l/s
Weight density:998.206 kg/m³
Dynamic Viscosity:1001.61 10-6 kg/ms
Element of pipe:circular
Dimensions of element:Diameter of pipe D: 15 mm
Length of pipe L: 2.6 m
Velocity of flow:0.57 m/s
Reynolds number:8459
Velocity of flow 2:-
Reynolds number 2:-
Flow:turbulent
Absolute roughness:0.03 mm
Pipe friction number:0.03
Resistance coefficient:6.07
Resist.coeff.branching pipe:-
Press.drop branch.pipe:-
Pressure drop:9.69 mbar
0.01 bar
 
Oaktat förslagen så skulle jag vilja ställa frågan vad ni använder hallen till?

Jag ser en hel del dörrar utanför som kanske sätter gränser men hade jag gjort om vårt badrum där uppe igen så hade jag gjort badrummet större och hallen mindre. I princip hade jag minimerat hallen så gott jag kunde och maximerat övriga rum.

Ska du enbart göra badrummet eller resten också så kanske du ska börja med att planera för slutresultatet och inte för hur det ser ut idag. Det misstaget gjorde vi :)
 
  • Gilla
MichelleW
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Testade att räkna på det med antagandet att röret är 2.6 meter långt, att det tar 10 sekunder att fylla 1 liter med öppen kran, att vattnet har en temperatur på 50 ⁰C och att åldrade kopparrör används. Vilket ger ett tryckfall på 0.01 bar vilket är helt acceptabelt. Så det lär fungera. Det turbulenta flödet kommer dock att värma röret riktigt bra.

Calculation output​


Flow medium:Water 50 °C / liquid
Volume flow::0.1 l/s
Weight density:998.206 kg/m³
Dynamic Viscosity:1001.61 10-6 kg/ms
Element of pipe:circular
Dimensions of element:Diameter of pipe D: 15 mm
Length of pipe L: 2.6 m
Velocity of flow:0.57 m/s
Reynolds number:8459
Velocity of flow 2:-
Reynolds number 2:-
Flow:turbulent
Absolute roughness:0.03 mm
Pipe friction number:0.03
Resistance coefficient:6.07
Resist.coeff.branching pipe:-
Press.drop branch.pipe:-
Pressure drop:9.69 mbar
0.01 bar
Blev det rätt där? Peter321 skrev 12mm rör och du har 15mm i kalkylen? Där är väl dessutom 12mm en ytterdiameter och 15mm i kalkylen en innerdiameter? så mer än 3 ggr större tvärsnitt?

Så ett rör med kanske 8mm invändigt blir snarare:
Skärmdump av en beräkningsutgång från en online-kalkylator för tryckfall, med parametrar som vattenflöde, rördimension, flödeshastighet och tryckfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och kör vi 1mm tjock vägg blir det:
Skärmdump av resultat från onlineberäkning av tryckfall för rör med specifikationer för flödesmedium, volymflöde, vikt, viskositet, rördiameter, rörlängd och turbulent flöde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Blev det rätt där? Peter321 skrev 12mm rör och du har 15mm i kalkylen?
Blev fel där ;)
Men 0,2 bar tryckfall låter överkomligt.
 
  • Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Blev fel där ;)
Men 0,2 bar tryckfall låter överkomligt.
Ja, man kan ju även tänka sig att varmvatten kostar en faslig massa och om man då ändå sätter in en begränsare i duschhandtaget så kan man ju lika gärna ha tryckfallet i rören :)
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Oaktat förslagen så skulle jag vilja ställa frågan vad ni använder hallen till?

Jag ser en hel del dörrar utanför som kanske sätter gränser men hade jag gjort om vårt badrum där uppe igen så hade jag gjort badrummet större och hallen mindre. I princip hade jag minimerat hallen så gott jag kunde och maximerat övriga rum.

Ska du enbart göra badrummet eller resten också så kanske du ska börja med att planera för slutresultatet och inte för hur det ser ut idag. Det misstaget gjorde vi :)
Klok tanke. Jag har tänkt lite som att det krånglar till projektet ganska mycket att flytta väggen men så kanske inte är fallet (?). Brukar större takkupor likt denna helt vila på takstolarna eller hur bärs taket på den normalt upp och kan man förutsätta att det bara är att riva väggen mot hallen?

Som du noterade så är det dörrar på
båda sidor men det skulle kunna gå att göra badrummet 0,40x3,30 större genom att flytta den väggen. Dvs ca 1.5 kvm större om väggen flyttas. Så ca 7.5 kvm badrum istället för 6 kvm.

Har dock inte kommit på någon bättre planlösning ändå även om det nog skulle kännas rymligare.
 
  • Gilla
MichelleW
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Blev det rätt där? Peter321 skrev 12mm rör och du har 15mm i kalkylen? Där är väl dessutom 12mm en ytterdiameter och 15mm i kalkylen en innerdiameter? så mer än 3 ggr större tvärsnitt?

Så ett rör med kanske 8mm invändigt blir snarare:
[bild]

Och kör vi 1mm tjock vägg blir det:
[bild]
Hur ska man läsa dessa rapporter..? :)

Det bör ju inte ta för lång tid för varmvattnet att nå kranarna så att man får vänta men samtidigt känns det ju bättre att ha rejäla rör så att jag kan få mycket varmvatten i duschen. Och ha kranar på andra ställen som ev. stryper flödet. Röret från värmepumpen är ca 7-8 meter långt.

Med 15mm rör är den stående vattenvolymen ca 1 liter och med 12mm ca 0,6 liter.

Google säger att det rinner ca 6 liter per minut från en kran. Så ca. 10 sekunder innan varmvatten kommer med 15mm och 6 sekunder med 12mm?
 
Hitta en dusch som fungerar bra. Mät vilket flöde den har. Ev skruva fast en tryckmätare på duschhuvudet. Uppskatta hur lång tid det är acceptabelt att varmvattnet får ta. Med detta kan man räkna ut ganska precist vilken rördimension som krävs.
Vart också lite oklart hur långt röret måste gå från varmvattenberedaren till duschblandaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.