Funderar på att köpa en liten billig planhyvel.

Funderade först på en Dewalt DW733, men den är dyrare och den som jag hittade på Proffsmagasinet är typ 2, dvs Kinatillverkad och Kinaspecificerad vilken enl recensioner på internet betyder en motor som kan tvärdö när som helst. Man ska tydligen ha en typ 1 som är ämnad för USA och Europa, dvs robust och pålitlig.

Då återstår i stort sett bara Metabo DH330.
Finns en Makita men den kostar >10 000 kr utan att jag hittat ngn info som säger att den är dubbelt så bra som Metabon, plus att >10 000 kr kvalar inte in som billigt i min värld...
Finns också en Meec men min erfarenhet av billiga Kina-verktyg/no name är inte god så det går bort.

Så, specifik erfarenhet av Metabon är mkt intressant, men även info om andra planhyvlar i denna kategori kan vara intressant.
 
Hej!

Jag har en Metabo planhyvel. Bytte från DW733 och tycker metabon har vissa fördelar.
Stålhanteringen är betydligt enklare med vändskär. Ingen postning av stålen.
Fungerar bra ihop med en rikthyvel.

Dag
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Hur tycker du Metabon är kvalitetsmässigt?

Jag har en Metabo bordssåg TS254 och är inte imponerad av kvaliteten. T ex skruven som flyttar klingan upp och ned är i plast och kärvar enormt. Jag är rädd att det bara är en tidsfråga innan skruven, veven eller ngn annan del av mekanismen kommer att gå sönder pga detta. Först trodde jag att kärvningen kunde bero på att skruven samlar på sig en massa sågdamm, men det tycks inte vara hela orsaken.
 
  • Gilla
Den ofrivillige klåparen
  • Laddar…
D
Oldboy Oldboy skrev:
Hur tycker du Metabon är kvalitetsmässigt?

Jag har en Metabo bordssåg TS254 och är inte imponerad av kvaliteten. T ex skruven som flyttar klingan upp och ned är i plast och kärvar enormt. Jag är rädd att det bara är en tidsfråga innan skruven, veven eller ngn annan del av mekanismen kommer att gå sönder pga detta. Först trodde jag att kärvningen kunde bero på att skruven samlar på sig en massa sågdamm, men det tycks inte vara hela orsaken.
Hur gammal är din såg? Min höjdjustering går hur mjukt som helst. I övrigt håller jag med, funkar som byggsåg för hemmafixare men inte mycket mer.
 
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Hur gammal är din såg?
Den är inköpt 2019 och sparsamt använd.
 
D
Oldboy Oldboy skrev:
Den är inköpt 2019 och sparsamt använd.
Ok. Jag vet dom gjorde någon uppdatering på sågen, kanske är detta det. :/
 
stigen stigen skrev:
Min Metabo planhyvel har fungerat perfekt hela tiden.
Ok. Det låter ju bra.

Ngn mer avancerad cutter behöver jag inte för mina taffliga bonnasnickerier till gården. Snarast tvärtom! Hade varit fint med en cutter som gav ett resultat som handhyvlat av ett proffs. Passar bättre i stilen/finishen på en gammal 1800-t gård.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.