Hej!
Har en väldigt snabb fråga, jag är helt novis på detta.
Men om man har fått en vattenskada i badrummet, måste man då först ta bort ytskikt och tätskikt innan man ställer in avfuktaren eller kan avfuktaren avfukta golvet utan att man tar bort ytskikt och tätskikt?

Jättetacksam för hjälp!
 
Jag skulle säga att du behöver ta bort golvet för att kunna torka ur men det beror ju helt på vad du har för golv och vad som är under. Är det en lägenhet eller ett hus? Är det flytspacklat eller bara en plastmatta på uppreglat trägolv. Är det våning två så att taket på våningen under är förstört och ska tas bort kan man ju öppna och ventilera från det hållet. Är det fukt upp på väggar eller "bara" bredvid en golvbrunn?

Är ingen expert men tror att mer info behövs för att kunna ge något svar.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Hej! Tack för svar!

Det är våning 2 i en lägenhet.
Badrummet är 5 år gammalt och brustet tätskikt är funnet bredvid duschen (inte vid golvbrunnen).
Ytskikt är microcement och det är cementstomme & cementbjälkar.
Det verkar inte ha droppat ner i våningen under dock.
 
Mna brukar väl vilja riva ut hela golvet oavsett för att göra om och göra rätt?
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Tack för ditt svar!
Jo, jag håller instinktivt med dig.
Men vi har fått två olika rekommendationer så tänkte om det finns någon logiskt förklaring till varför man inte kan torka ett badrum med tätskiktet och ytskiktet på alt om det finns en logisk förklaring till varför.
 
Efter som ni uppmärksammat att det är en vattenskada så antar jag att en ordentlig mängd vatten kommit in genom hålet och att ni inte enbart råkade borra hål och sedan duschat en gång. Så om det är en större mängd vatten som kommit in under en längre tid tror jag inte det är möjligt att torka detta genom hålet, det cirkulerar lixom inte någon luft genom ett litet hål.

Som sagt ingen expert men jag ser inte hur det skulle vara fysiskt möjligt med annat än att man låter fukten vandra genom betongen till den möter något annat som tar upp fukten. (vilket kanske skulle vara ok om det var typ 1dl vatten som kommit in).
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi har faktiskt inte borrat någonting! Enligt bestikningsman så måste tätskiktet ha installerats fel för 5 år sedan och varit brustet under dessa 5 år.
Men samma besiktningsman säger samtidigt att vi inte behöver riva ut ytskikt och tätskikt för att börja avfukta. Utan han menar att han kan avfukta nu och sen när det är torrt kan vi riva badrummet.

Men som läget ser ut just nu i vårt badrum är det som du säger, bara ett hål där de kollat efter fukt men annars är golvet helt intakt.

Så därav min förvirring.

Edit: för att tillägga så har vi ju duschat varje dag ungefär i 5 år så det måste ha kommit väldigt mycket vatten i det brustna tätskiktet
 
S Staffan-N skrev:
Mna brukar väl vilja riva ut hela golvet oavsett för att göra om och göra rätt?
Ja men TS kanske inte vill stå utan badrum för WC + handfat innan man får tag på en hantverkare som kan ta sig an jobbet och sätta igång tänker jag samt att man vet hur man vill ha det om det ska göras om (igen). Men med det sagt om det vore anledningen så kanske man kan riva allt utöver WC och handfat och fortfarande ha kvar funktionen på dessa. Men man kommer nog inte ifrån att det kommer kännas stökigt och onajs.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
N Novis223 skrev:
Vi har faktiskt inte borrat någonting! Enligt bestikningsman så måste tätskiktet ha installerats fel för 5 år sedan och varit brustet under dessa 5 år.
Men samma besiktningsman säger samtidigt att vi inte behöver riva ut ytskikt och tätskikt för att börja avfukta. Utan han menar att han kan avfukta nu och sen när det är torrt kan vi riva badrummet.

Men som läget ser ut just nu i vårt badrum är det som du säger, bara ett hål där de kollat efter fukt men annars är golvet helt intakt.

Så därav min förvirring.

Edit: för att tillägga så har vi ju duschat varje dag ungefär i 5 år så det måste ha kommit väldigt mycket vatten i det brustna tätskiktet
Har ni tagit in en besiktningsman för att ni ska sälja eller var det att något var fel som gjorde att ni tog in en besiktningsman?
 
För att microcementen var missfärgad
 
N Novis223 skrev:
Vi har faktiskt inte borrat någonting! Enligt bestikningsman så måste tätskiktet ha installerats fel för 5 år sedan och varit brustet under dessa 5 år.
Men samma besiktningsman säger samtidigt att vi inte behöver riva ut ytskikt och tätskikt för att börja avfukta. Utan han menar att han kan avfukta nu och sen när det är torrt kan vi riva badrummet.

Men som läget ser ut just nu i vårt badrum är det som du säger, bara ett hål där de kollat efter fukt men annars är golvet helt intakt.

Så därav min förvirring.

Edit: för att tillägga så har vi ju duschat varje dag ungefär i 5 år så det måste ha kommit väldigt mycket vatten i det brustna tätskiktet
I det fallet så skulle jag iaf vilja veta vad som snabbast leder till ett nytt badrum.
 
Av nyfikenhet har du lust att lägga upp någon bild på missfärgningen? Hur mäter han fukten bakom microcementen? Frågan kanske borde ställas till besiktningsmannen men jag tycker det låter otroligt att man skulle kunna torka upp en skada bakom tätskiktet genom att försöka driva ut den genom att torka microcementen.
 
Du ställer väldigt bra frågor, haha. Vi har ställt samma men han säger att det inte är några probelm. Vi pratade dock med en bekant som har jobbat som bestikningsman men som gått i pension som sa att man måste ta bort ytskikt och tätskikt för att ens kunna torka ut överhuvudtaget. Men hade varit skönt att höra någon mer röst som håller med/inte håller med innan vi ber om att få byta person i ärendet.

Alltså, Bestikningsmannen som vi blivit tilldelade i ärendet säger att vi inte behöver ta bort ytskikt och tätskikt, så därför jag frågade här.
Tänkte om någon vet att det inte går att torka ut utan att ta bort ytskikt och tätskikt - då måste vi ju be om att få byta person.
 
BirgitS
Detta är en försäkringsfråga och eftersom det har kommit vatten på fel sida av tätskiktet så ska föreningens försäkringsbolag bli inblandat och det bolaget blir ansvarigt för att mäta fukt, torka tills det är torrt och återställa ev. skador i betongen. Du ska också anmäla till det försäkringsbolag där du har bostadsrättsförsäkringen och om det behöver rivas så kan du få viss ersättning från ditt försäkringsbolag för att återställa tätskikt och ytskikt.

Steg 1 är därför att meddela styrelsen och anmäla till ditt eget försäkringsbolag.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Detta är en försäkringsfråga och eftersom det har kommit vatten på fel sida av tätskiktet så ska föreningens försäkringsbolag bli inblandat och det bolaget blir ansvarigt för att mäta fukt, torka tills det är torrt och återställa ev. skador i betongen. Du ska också anmäla till det försäkringsbolag där du har bostadsrättsförsäkringen och om det behöver rivas så kan du få viss ersättning från ditt försäkringsbolag för att återställa tätskikt och ytskikt.

Steg 1 är därför att meddela styrelsen och anmäla till ditt eget försäkringsbolag.
Vi har redan gjort allt du nämnt. Det jag ifrågasätter är strategin de vill använda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.