Snart dags för OVK (Obligatorisk ventilationskontroll) i vår lägenhet.

Detta måste vara det mest korrupta som finns i svensk lagstiftning. En privat firma kommer och inspekterar. Som väntat blev det rött. Bostadsrättsföreningen låter samma firma göra åtgärder för 12 miljoner kronor. Resultatet blev undermåligt. Nu ska samma firma komma och inspektera igen. Antingen kommer ingenting att ändras eller så kommer de ”beordra” åtgärder för x miljoner. Hur kan inspektör och entreprenör vara en och densamma? Hur tänkte man?
 
  • Wow
Dilato och 1 till
  • Laddar…
surris
Du behöver ju inte anlita samma person/företag som gör OVK och sedan åtgärdar eventuella brister.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Claes Sörmland
När det rör sig om sådana summor så är det direkt olämpligt att samma företag gör OVK som utför entreprenaden. Upphandla entreprenaden så att företagen utsätts för konkurrens.

Har ni inte förtroende för företaget som gör OVKn byt kontrollerande företag. Och detta är ventilationsbranschen, en utpräglad skojarbranch så man ska vara skeptisk. Det finns bra folk men också gott om lurendrejeri.

(Håller med om att lagstiftningen är rentutav korkad avseende OVK. Men det blir ju ofta så i vårt naiva land som inte tar hänsyn till den utbredda korruptionen. Historiskt kom OVK-lagstiftningen till som ett svar på sjukahusdebatten. Det var som så ofta politik driven av hysteri och media, inte rationell analys.)
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
C
H Henrikrso76 skrev:
Antingen kommer ingenting att ändras eller så kommer de ”beordra” åtgärder för x miljoner.
Givetvis kommer det de åtgärdat att godkännas, man vill ju inte ha någon diskussion om backjobb.
Det kommer vid nästa OVK, när ni bytt firma eller när de glömt bort att det redan är åtgärdat.
Bedrövligt, men det är så det ofta går till.
Ta in en separat firma för besiktning.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland
Och viktigt: OVK sker med de lagstadgade intervallen, t ex 2 år. Det finns således ingen anledning att göra en ny extra OVK efter att föreningen har åtgärdat de problem som uppmärksammades vid OVKn. Men det kan ju vara bra att göra en besiktning med en oberoende ventilationsexpert att de utförda arbetena är till fylles eller om de ska reklameras hos företaget som utförde dem.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
12 miljoner! Det måste vara ett stort bestånd av lägenheter med grava fel på vent.systemet.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Det är föreningen som anlitat företaget. Jag råkar bara vara lägenhetsinnehavare. Huset är från 1959 och hade självdragsventilation när det byggdes. Senare blev det mekanisk frånluft, men det var inte tillräckligt. För några år sedan installerades bergvärme och i samband med det byggdes sopnedkasten om till ventilationskanaler och hål borrades från trapphuset in till lägenheterna för att få in mekanisk tilluft med FTX-aggregat på taken (det är tre hus i min förening). Vi fick även kyla på sommaren. Problemet är att det enda som funkar är trapphusen. Där är det varmt på vintern och svalt och skönt på sommaren. Men den luften når ju inte in i lägenheten och absolut inte till sovrummet då det finns en frånluftsventil i klädkammaren. I sovrummet står luften stilla på sommaren. Lösningen var feltänkt från början i ett hus med lägenheter av högst varierande storlek (minsta 21 kvm och största 90 kvm). Min är 75 kvm och sovrummet ligger långt bort från ytterdörren. Man får ställa en fläkt i dörröppningen på sommaren - enda sättet att få ventilation om två personer sover där. Möjligen skulle det bli bättre om det gick att få mer fart på frånluften, men det vet jag inte. Jag är bara frustrerad över att föreningen anlitar samma företag och att det får gå till så. Borde vara en oberoende inspektör.
 
  • Ledsen
Unikt namn
  • Laddar…
Claes Sörmland
H Henrikrso76 skrev:
Det är föreningen som anlitat företaget. Jag råkar bara vara lägenhetsinnehavare. Huset är från 1959 och hade självdragsventilation när det byggdes. Senare blev det mekanisk frånluft, men det var inte tillräckligt. För några år sedan installerades bergvärme och i samband med det byggdes sopnedkasten om till ventilationskanaler och hål borrades från trapphuset in till lägenheterna för att få in mekanisk tilluft med FTX-aggregat på taken (det är tre hus i min förening). Vi fick även kyla på sommaren. Problemet är att det enda som funkar är trapphusen. Där är det varmt på vintern och svalt och skönt på sommaren. Men den luften når ju inte in i lägenheten och absolut inte till sovrummet då det finns en frånluftsventil i klädkammaren. I sovrummet står luften stilla på sommaren. Lösningen var feltänkt från början i ett hus med lägenheter av högst varierande storlek (minsta 21 kvm och största 90 kvm). Min är 75 kvm och sovrummet ligger långt bort från ytterdörren. Man får ställa en fläkt i dörröppningen på sommaren - enda sättet att få ventilation om två personer sover där. Möjligen skulle det bli bättre om det gick att få mer fart på frånluften, men det vet jag inte. Jag är bara frustrerad över att föreningen anlitar samma företag och att det får gå till så. Borde vara en oberoende inspektör.
Det här låter som att det aldrig kommer att bli bra, i alla fall inte med mindre än att man drar in trummor i samtliga lägenheter. Jag skulle allvarligt överväga att sälja om jag var du. Man skulle lämnat självdragssystemet som det var. Det låter som att man har blivit lurad av ventilationsskojare.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Att föreningen väljer att anlita samma företag som byggt lösningen är naturligtvis lika idiotiskt som att OVK-lagstiftningen tillåter det. Jag glömde förresten säga att det blir dragigt (och upplevs kallt) på vintern eftersom elementen inte längre kompenserar för kalluften som kommer från spaltventilerna. Dock uppfylls lagstadgad temperatur eftersom man mäter mitt i rummen och inte tar hänsyn till drag.

Föreningen har uppmanat de som har problem att skaffa fläktar, portabla AC-aggregat och direktverkande elvärmeelement.

Jag försökte få tillstånd att installera en liten luftvärmepump med placering på balkongen. Då skulle innerdelen kunna placeras så att den når sovrummet (om dörren är öppen) och kunna ventilera året om. Dessutom kunde det bli varmt och skönt på vintern och svalare på sommaren för en betydligt lägre kostnad (och mindre oväsen) än värmefläktar och "portabla AC". Här blev det dock tvärnej från föreningen med motiveringen att det skulle påverka fastighetens ventilation. (Vet någon om det verkligen stämmer - en sådan är väl tryckneutral, till skillnad från portabla med en slang?) Vet att värmepump/AC är extremt ovanligt i lgh. Undrar dock varför...

Förlåt om detta blev långt! Stort tack ni som orkat läsa! Vet någon hur de egentligen mäter luftflöde? Mätningen kommer sannolikt att ske när det är förhållandevis varmt ute och jag har svårt att tro att firman kommer att underkänna sig själva. Vilka parametrar ska man fråga om? Kan de kräva att fönstret ska vara öppet mot gatan när man sover? Att innerdörrar ska hållas öppna osv...? (När jag klagade på elementen så svarade föreningen att jag hade möblerat fel...)
 
C
H Henrikrso76 skrev:
Vet någon hur de egentligen mäter luftflöde?
De brukar ha en sån där tratt med anemometer på en selfie-pinne. Fönstren skall vara stängda.
Men... jag har aldrig varit med om att de dokumenterat flödena i protokollet som lämnas till kund (därmed inte sagt att det aldrig görs, men...). Bara utfallet godkänt/icke godkänt/anmärkningskod.

Hade en liknande historia med en spiskåpa som fick anmärkning för lågt flöde. Samma firma anlitades för åtgärd, vilket var att byta spiskåpan. Vi hade dock själva mätt upp flödet direkt på röret utan spiskåpan, och det var ungefär hälften av godkänt nivå. Resultat efter deras åtgärd? Godkänt så klart. Trolleri... 😀
 
Redigerat:
  • Wow
Henrikrso76
  • Laddar…
C cpalm skrev:
De brukar ha en sån där tratt med anemometer på en selfie-pinne. Fönstren skall vara stängda.
Men... jag har aldrig varit med om att de dokumenterat flödena i protokollet som lämnas till kund (därmed inte sagt att det aldrig görs, men...). Bara utfallet godkänt/icke godkänt/anmärkningskod.

Hade en liknande historia med en spiskåpa som fick anmärkning för lågt flöde. Samma firma anlitades för åtgärd, vilket var att byta spiskåpan. Vi hade dock själva mätt upp flödet direkt på röret utan spiskåpan, och det var ungefär hälften av godkänt nivå. Resultat efter deras åtgärd? Godkänt så klart. Trolleri... 😀
Vet någon vad den där anemometern ska visa vid frånluftsdonet i ett sovrum på 12 kvm? Det vore jätteintressant att veta!
 
Claes Sörmland
H Henrikrso76 skrev:
Vet någon vad den där anemometern ska visa vid frånluftsdonet i ett sovrum på 12 kvm? Det vore jätteintressant att veta!
Det ska stå i er projekteringshandling för ombyggnationen av husets ventilationsanläggning. Det är ett beslut som togs av den projektör som räknade på och designade systemet och det är detta flöde som ska mätas upp vid OVK. Alla avvikelser ger nedslag i protokollet. Projekteringshandeln är som en bibel med Guds ord som alltid ska fram vid varje OVK.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det ska stå i er projekteringshandling för ombyggnationen av husets ventilationsanläggning. Det är ett beslut som togs av den projektör som räknade på och designade systemet och det är detta flöde som ska mätas upp vid OVK. Alla avvikelser ger nedslag i protokollet. Projekteringshandeln är som en bibel med Guds ord som alltid ska fram vid varje OVK.
Någon sådan har jag aldrig någonsin sett. Men är det projektören som tar beslut om vilket luftflöde som är minsta tillåtna? Det måste väl rimligtvis vara stadgat.
 
C cpalm skrev:
Minst 0,35 l/s/m².

Kolla t.ex. här:
[länk]
TACK!!! Det där ska jag notera. Tänker nämligen vara hemma när inspektionen görs och vara riktig jobbig... ;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.