var o tittade på ett hus, tänkte lägga ett bud men gick ändå på andra visningen av huset. Jag hade då med mig en fuktmätare, den visade på 12-14% fukt i innerväggar (alla innerväggar jag mätte, och även innerväggar mot yttervägg). Det luktar inte något i huset, men de har tidigare haft värmeslingor i golv som uppvärmning men nu bytt till bergvärme.

Huset är byggt 1979, oisolerad betongplatta på mark. Jag är rätt sugen på huset och ärligt talat blev jag väldigt förvånad att det var fuktigt i väggarna. Min tanke är att om det är 12- 14% ca 1 dm upp i väggarna från golvet så är risken att reglerna längre ned under golvet är fuktiga då jag antar fukten måste vandra på något sätt uppåt och att det dessutom är ännu värre där.

huset är svindyrt, 9 mnkr, men jag tänker, överdriver jag, det kanske ser ut såhär i de flesta husen med oisolerad betongplatta o så länge det inte luktar så är det ok?
 
Hur fuktigt var det inomhus i luften? Hur långt in mätte du? Vad var det för temperatur? 14% är inte mycket på sommaren med hög luftfuktighet och temperatur utomhus
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
14% låter inte farligt.
Rekommendationen är ju att Trä (som i reglar, tex av furu) inte skall överstiga 17-18% och vid >24% kan man få problem med röta.
Så 14% sommartid låter rimligt och itne oroande alls.

Fanns det några tecken på röta/påväxt ?
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
14% låter inte farligt.
Rekommendationen är ju att Trä (som i reglar, tex av furu) inte skall överstiga 17-18% och vid >24% kan man få problem med röta.
Så 14% sommartid låter rimligt och itne oroande alls.

Fanns det några tecken på röta/påväxt ?
nä inte vad jag kan se, men som sagt, dessa 12-14% är en dm upp på väggen, så min fundering är att det då sannolikhet är betydligt högre längre ned inne i väggen/golvregeln som jag inte kan se. Alltså jag tänker, att fuktigheten borde vara högre desto närmare källan (vilket då borde vara någonstans under golvet där jag inte kan mäta
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Hur fuktigt var det inomhus i luften? Hur långt in mätte du? Vad var det för temperatur? 14% är inte mycket på sommaren med hög luftfuktighet och temperatur utomhus
jag tryckte in de två piggarna rakt in i väggen, se bilden. Så jag mätte inte långt in. Det kändes torrt inomhus. Mätte jag högre upp på väggen så blev det noll. Temperaturen inomhus var runt 20.
 
  • En hand håller en fuktmätare mot en vägg, mätaren visar en fuktighetsnivå på 8%.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
surris
T Tommy12345302 skrev:
jag tryckte in de två piggarna rakt in i väggen, se bilden. Så jag mätte inte långt in. Det kändes torrt inomhus. Mätte jag högre upp på väggen så blev det noll. Temperaturen inomhus var runt 20.
Kommer du verkligen in till träet när du mätte sådär?
 
Har huset stått i 45 år utan problem med fukt och det inte ens sommartid nu visar mer än 14% och inga tecken finns på fuktproblem så skulle jag inte oroat mig alls.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
T Tommy12345302 skrev:
jag tryckte in de två piggarna rakt in i väggen, se bilden. Så jag mätte inte långt in. Det kändes torrt inomhus. Mätte jag högre upp på väggen så blev det noll. Temperaturen inomhus var runt 20.
Jag vet inte hur representativ en sådan mätning är för hur fuktig syllen är, har ju svårt att se att du mäter i något annat än nedre delen av gipsskivan.

Om huset är dyrt är det en liten kostnad i sammanhanget att be en besiktningsfirma borra inspektionshål och lukta, mäta fuktighet och bedöma konstruktionen(tryckimpregnerade syllar som kan avge lukt? ingjutna reglar?)

Sen överlåter jag till andra på forumet att avgöra strategi vid budgivning; Om det är många spekulanter som inte bryr sig om det tekniska med hus kanske det är bättre att vinna budgivningen och skriva kontrakt med klausul om egen besiktning? Då kanske sannolikheten är större att man kan förhandla ner priset om fördjupad undersökning visar behov av kostsamma åtgärder.

Men har inte koll på vilken strategi som är bäst.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
kan tillägga att jag är trött på att leta hus, så jag är rätt sugen på lägga bud här, men denna grej vet jag inte vad jag skall tro om. OM det är tröttsamt att leta hus så är det no
surris surris skrev:
Kommer du verkligen in till träet när du mätte sådär?
nja, troligen inte, men vad spelar det för roll? (jag kan inte detta)
jag funderar på om jag överdriver detta o bara skall lägga ett bud på huset
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Har huset stått i 45 år utan problem med fukt och det inte ens sommartid nu visar mer än 14% och inga tecken finns på fuktproblem så skulle jag inte oroat mig alls.
det är alltså mer fukt på sommaren som jag skall förstå det? (och mindre på vintern, är det att det är kallt ute så blir det mindre?)
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
F FellanD skrev:
Jag vet inte hur representativ en sådan mätning är för hur fuktig syllen är, har ju svårt att se att du mäter i något annat än nedre delen av gipsskivan.

Om huset är dyrt är det en liten kostnad i sammanhanget att be en besiktningsfirma borra inspektionshål och lukta, mäta fuktighet och bedöma konstruktionen(tryckimpregnerade syllar som kan avge lukt? ingjutna reglar?)

Sen överlåter jag till andra på forumet att avgöra strategi vid budgivning; Om det är många spekulanter som inte bryr sig om det tekniska med hus kanske det är bättre att vinna budgivningen och skriva kontrakt med klausul om egen besiktning? Då kanske sannolikheten är större att man kan förhandla ner priset om fördjupad undersökning visar behov av kostsamma åtgärder.

Men har inte koll på vilken strategi som är bäst.
nä exakt, det är ju innerväggen jag mäter här, och inte syllen men jag tänker om innerväggen är såhär så borde syllen vara minst detta men mer troligt ännu mer, men som sagt, jag kanske gör en grej av ingenting här, kanske jag bara borde lägga bud o skita i detta

huset är dyrt, men vad kan en egen besiktning kosta, det är gjort den besiktning på huset men där mätte de inget utan bara skrev att det är riskkonstruktion osv
 
T Tommy12345302 skrev:
nä exakt, det är ju innerväggen jag mäter här, och inte syllen men jag tänker om innerväggen är såhär så borde syllen vara minst detta men mer troligt ännu mer, men som sagt, jag kanske gör en grej av ingenting här, kanske jag bara borde lägga bud o skita i detta

huset är dyrt, men vad kan en egen besiktning kosta, det är gjort den besiktning på huset men där mätte de inget utan bara skrev att det är riskkonstruktion osv
Du har flera alternativ här; Använd din frustration till att tillåta dig att ta risk. Lägg bud och se vad som händer. Men tycker att man måste vara mentalt förberedd på att det kan kosta flera hundra tusen att konvertera till ett ventilerat golv om man har otur. Sannolikheten för det är kanske inte så stor om huset stått i 45år och inte luktar konstigt på visningarna. Men vi vet inte hur det ser ut under golvet.

Eller som jag föreslår och förespråkar(även om jag själv inte lyssnade på samma råd när jag köpte) gör en fördjupad beskiktning.
Gissar att det kostar mellan 10-15kkr beroende på var du bor och vilken firma du tar in.

Kan finnas möjlighet att göra en tilläggsbesiktning med t ex provborrning av de som säljaren anlitat, fråga mäklaren.

Dock brukar inte det rekommenderas, utan man rekommenderar att anlita egen besiktningsman för att undvika att de tar säljarens parti.

Men om du känner att du har en bra buffert kvar i ekonomin efter köpet så kan du ju köpa och hoppas på det bästa; så gissar jag att de flesta gör i områden med många spekulanter och höga priser.
 
  • Gilla
Tommy12345302 och 2 till
  • Laddar…
T Tommy12345302 skrev:
det är alltså mer fukt på sommaren som jag skall förstå det? (och mindre på vintern, är det att det är kallt ute så blir det mindre?)
Precis.
Varm luft håller mer fukt och är då fuktigare, vilket då också höjer fukthalten i virke osv.
Normal fukthalt i luft sommartid kan utan problem vara runt 70-80% mot vinterns kanske 40-60%
 
  • Gilla
Tommy12345302
  • Laddar…
F FellanD skrev:
Du har flera alternativ här; Använd din frustration till att tillåta dig att ta risk. Lägg bud och se vad som händer. Men tycker att man måste vara mentalt förberedd på att det kan kosta flera hundra tusen att konvertera till ett ventilerat golv om man har otur. Sannolikheten för det är kanske inte så stor om huset stått i 45år och inte luktar konstigt på visningarna. Men vi vet inte hur det ser ut under golvet.

Eller som jag föreslår och förespråkar(även om jag själv inte lyssnade på samma råd när jag köpte) gör en fördjupad beskiktning.
Gissar att det kostar mellan 10-15kkr beroende på var du bor och vilken firma du tar in.

Kan finnas möjlighet att göra en tilläggsbesiktning med t ex provborrning av de som säljaren anlitat, fråga mäklaren.

Dock brukar inte det rekommenderas, utan man rekommenderar att anlita egen besiktningsman för att undvika att de tar säljarens parti.

Men om du känner att du har en bra buffert kvar i ekonomin efter köpet så kan du ju köpa och hoppas på det bästa; så gissar jag att de flesta gör i områden med många spekulanter och höga priser.
tackar för svar, grejen är att huset har värmeslingor i golvet men dessa är nu avstängda då huset istället fått bergvärme, så jag tänkte man kanske kan bara dra på dessa värmeslingor o hoppas de torkar upp lite om det skulle behövas. Jag känner mig rätt redo att köpa huset om nu inte det blir för dyrt.
 
  • Gilla
Sthlm_
  • Laddar…
T Tommy12345302 skrev:
tackar för svar, grejen är att huset har värmeslingor i golvet men dessa är nu avstängda då huset istället fått bergvärme, så jag tänkte man kanske kan bara dra på dessa värmeslingor o hoppas de torkar upp lite om det skulle behövas. Jag känner mig rätt redo att köpa huset om nu inte det blir för dyrt.
Låter som du är beredd att ta risk för huset. Man ska inte underskatta magkänslan.

Utan att veta något om värmeslingorna så hade jag inte satt något särskilt hopp till dom. Nu vet jag inte vad det är för slingor; Men värme i kalla betonggolv påstås kunna ge fuktvandring åt "fel" håll. Därför beskrivningar på golvvärme förordar mkt isolering under och fuktspärr på "rätt" ställe.

Jag är ingen expert, bara manar till eftertanke så att du inte blir besviken.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.