Nån som vet om grönt skatteavdrag räknas som underkategori till ROT eller är det en egen kategori av renovering som faller utanför den tillfälligt utökade gränsen för max skatte-avdrag?
 
Nej, det är en egen skattereduktion.
 
rickardg rickardg skrev:
Nån som vet om grönt skatteavdrag räknas som underkategori till ROT eller är det en egen kategori av renovering som faller utanför den tillfälligt utökade gränsen för max skatte-avdrag?
Min fru och jag har totalrenoverat ett hus under två års tid och därmed maxat rot samt grönt skatteavdrag 2023. Jag tycker att vi har en hyfsad årsinkomst på ca 600.000 kr efter skatt (tabell 33) men ändå fick vi kvarskatt på över 60.000 kr! Jag har dessutom pendlat ca 3000 mil till jobbet där avdraget blev i princip noll eftersom vi maxade rot och grönt avdrag. Så tänk er för och planera!!
 
En förutsättning för att du ska få ta del av rot- och rutavdraget är att du har betalat in tillräckligt mycket skatt under året.

Hur mycket rör det sig om i skatteinbetalning.
Jag har ca 500 000 in före skatt och frun ligger på runt 350 000 - 400 000 före skatt per år.

Vad kan jag samt frun dra av som max?
 
Borde absolut vara enklast att kontakta skatteverket om detta.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
J Jonasdzm skrev:
En förutsättning för att du ska få ta del av rot- och rutavdraget är att du har betalat in tillräckligt mycket skatt under året.

Hur mycket rör det sig om i skatteinbetalning.
Jag har ca 500 000 in före skatt och frun ligger på runt 350 000 - 400 000 före skatt per år.

Vad kan jag samt frun dra av som max?
Där finns artiklar i dagspressen som hänvisar till att du måste ha en månadsinkomst på 58000 kr/person för att kunna utnyttja det nya rotavdraget på 75000 kr. Och det låter rimligt tycker jag med tanke på den kvarskatten vi fick.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Rent generellt är ju dom bästa/mest seriösa hantverkarna etc. uppbokade en tid framåt så att stressa klart "nya" projekt låter inte så klokt. Spara lite pengar men dra på sig massa huvudvärk med dåligt utförda jobb, tvister etc.
 
  • Gilla
kapten12 och 1 till
  • Laddar…
Om regeringen VERKLIGEN ville få igång byggsektorn skulle de höja andelen och utöka vilka åtgärder som var berättigade. Nej, jag får fortsätta lägga sten själv jag.
 
Det står felaktigt i artikeln att RUT är 30% av arbetskostnaden. Rätt är att RUT är 50 % av arbetskostnaden med moms.

Tillägg: ROT är mycket riktigt 30%.
 
Redigerat:
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Tack, ändrat nu.
 
  • Gilla
L A Axelsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.